הגברת ק', "החייבת", ניהלה עסק למוצרי יופי וקוסמטיקה עם שותף, כאשר חלקה היה בניהול העסק בפועל מול הלקוחות ואילו חלקו של השותף היה בפן הפיננסי ובתשלומים השוטפים של החברה. לפתע נפטר השותף והשיב נשמתו לבורא.


בסמוך למות השותף, קיבלה הגברת ק' הודעה על חוב ארנונה של החברה, חוב העומד על סך של 480,000 שקלים אשר נוצר באחריותו הבלעדית של השותף, אשר הוא היה אמור לטפל בניהול האדמיניסטרטיבי של החברה. החוב הופיע על שמה של החייבת בשל היותה ערבה לחובות החברה.


החייבת הגיעה אל משרד עו"ד שחר מבוהלת וחסרת אונים מול הרשות, בעוד לשכת ההוצאה לפועל הטילה עליה הגבלות שונות בגין החוב, לרבות צו עיכוב יציאה מהארץ ועיקולים על חשבונות בנקים.


תביעת החוב לא הוגשה בזמן על ידי העירייה, והחייבת קיבלה הפטר


במסגרת טיפולו המסור של משרד עורכי הדין, נפתח תיק פשיטת רגל ובשלב מסוים ניתן לחייבת צו כינוס, שבו הורה בית המשפט כי עליה להעביר לקופת הכונס תשלום חודשי בסך של כ-1,500 שקלים.


במשך כשנתיים שילמה החייבת את התשלומים כאמור. אולם, מספר פעמים קרה שלא עמדה בהתחייבויותיה על פי צו הכינוס, פיגרה בתשלומים או לא הגישה דו"חות כנדרש, התנהלות שכיחה אצל חייבים אשר טובעים בחובות עד כדי מצב של פשיטת רגל.


עורך הדין שמשון שחר אשר טיפל בתיק במסירות וביעילות מצא עצמו מתמודד עם בקשות שונות מטעם הנאמן לביטול צו הכינוס והשבת חוב הארנונה במלואו על כנו. עורך הדין נלחם למען החייבת והגיש תגובות חריפות בהתבסס על חקיקה ופסיקה רלוונטיים, ובכך מנע את ביטולו של צו הכינוס.


יוטעם כי תקנה 67(א) לתקנות פשיטת הרגל תשמ"ה-1985 מורה כי בתוך שישה חודשים בלבד מיום מתן צו הכינוס, על הנושים להגיש את תביעות החוב אל בית המשפט, ולא תתקבל תביעת חוב אשר הוגשה לאחר מכן אלא אם נתן בית המשפט אורכה. אולם, במקרה הנדון לא הגישה עיריית ירושלים את תביעת החוב בתוך פרק הזמן האמור.


לאחר כשנתיים פנה עורך דינה של החייבת אל בית המשפט בבקשה לקבלת הפטר אשר יפטור את החייבת מחוב הארנונה, וכמו כן הגיש בקשה נוספת בתמיכת הנאמן להשבת הסכום שהצטבר בקופת הכונס לידי החייבת הואיל ולא הוגשה תביעת חוב.


בית המשפט נתן צו הפטר ובו פטר את החייבת מחוב ארנונה בסך 480,000 שקלים. הצו ניתן בתוך כשנתיים בלבד. נוסף על כך הורה בית המשפט בהחלטתו להשיב לחייבת את מלוא הסכום שהצטבר בקופת הכונס באמצעות הפקדה חודשית של החייבת משך שנתיים.


כמו שנאמר: "אפילו חרב מונחת על צווארו של האדם, אל יתייאש מהרחמים". גם אם החובות מצטברים לסך של מיליוני שקלים, אל ייאוש.

בעזרת טיפול משפטי מתאים קיימת האפשרות לאזן ולהרגיע את המצב, למזער נזקים ובסופו של דבר לאפשר לחייב לפתוח דף חדש ונקי בחייו.