אדם אשר סוחר בדיסקים צרובים, הוא פועל בניגוד לחוק זכויות יוצרים שכן פוגע בזכויות היוצרים ובקניינם של אותם האמנים אשר מבקשים להתפרנס מיצירותיהם השונות לרבות סרטים, שירים וכדומה. אדם המבקש למכור דיסקים מבלי לפגוע בזכויות יוצרים עליהם לקבל אישור לכך מבעלי הזכויות או לקבל את האישורים המתאימים מהגורמים הרלבנטיים על פי החוק במדינת ישראל.

 

במקרה שלפנינו מדובר באדם שנתפס בעודו מוכר דיסקים צרובים בשלוש נקודות זמן שונות ובמיקומים שונים. הפרקליטות הגישה שלושה כתבי אישום שבהם הואשם בעבירות של החזקת עותק מפר של יצירה לשם מסחר בו לפי סעיף 61(ג)+(ה) יחד עם סעיף 62(ב)(1)+(3) לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח – 2007 וכן החזקת טובין הנושאים סימן מסחרי ללא היתר כדין, עבירה לפי סעיף 60(א)(4) לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972. בעוד העונש המרבי בגין העבירות שבהן הואשם הוא שלוש שנים על כל עבירה או קנס גבוה מאוד.


הנאשם פנה אל משרד שחר עו"ד כדי שייצגו בתיק. ראשית הורה עורך הדין שחר לנאשם לחזור בו מסורו ולסיים אחת ולתמיד את פעילותו במסחר בלתי חוקי בניגוד לדין. שנית, פעל לאיחודם של שלושת התיקים כנגד הנאשם, כמו גם החל לנהל משא ומתן עם הפרקליטות בעניינו של הנאשם ובמקביל הגיש בקשות אין ספור לבית המשפט במטרה לדחות את הדיון שנקבע בעניינו של הנאשם.


יצוין כי הפרקליטות אינה גוף גמיש במיוחד כאשר מדובר בניהול משא ומתן עם באי כוח הנאשמים וזאת בלשון המעטה, ומשכך, במקרה שלפנינו התעקשה לאורך כל הדרך כי אינה מוכנה לסגור עסקת טיעון אלא אם הנאשם יודה בעוד שדרשה עונש של שנת מאסר בפועל.


הנאשם תיקן את דרכיו והחל למכור סחורה באופן חוקי


בינתיים ובמקביל למשא ומתן מול הפרקליטות וכן בקשו שונות לבית המשפט, הנאשם חזר בו מסורו והחל להפעיל דוכן בו הציע למכירה סחורה מסוגים שונים והכול בצורה חוקית וללא כל דופי וזאת למשך שלש שנים.


לאור נסיבותיו העדכניות של הנאשם אשר חזר בו מדרכו הרעה ומשך שלוש שנים מתכלכל באופן חוקי, התעקש עורך הדין בפני הפרקליטות, תוך שעשה שימוש בקלפים הנכונים, כי לנאשם תמונה קצינת מבחן אשר תמליץ בפני בית המשפט על העונש אשר לדעתה יש לקבוע לנאשם. בסופו של דבר הסכימה הפרקליטות על מינויה של קצינת מבחן לנאשם.


קצינת המבחן חוותה דעתה בתסקיר שהגישה לבית המשפט ובו פרשה את נסיבות העניין הקונקרטי ואת נסיבותיו האישיות של הנאשם שלפיהן שינה מדרכו הרעה ומשך כשלוש שנים מתפרנס באופן חוקי לחלוטין, וקבעה כי לדעתה העונש שאותו יש להטיל על הנאשם בגין שלושת כתבי האישום אשר הוגשו כנגדו הוא חודשיים עד שלושה חודשים של עבודות שירות.


בית המשפט אימץ את חוות דעתה של קצינת המבחן ואישר הסדר טיעון אשר שהושג בין הצדדים שבו מודה הנאשם לגבי המיוחס לו ומקבל עונש של שלושה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס סמלי ביותר.


מקרה זה הוא דוגמא אחת מיני רבות דרכה ניתן להיווכח כי עם אסטרטגיה נכונה והתנהלות בהתאם לדין ותוך קבלת תמיכה מהגורמים הנכונים, יכול אדם אשר כנגדו נפתחו כתבי אישום כאלה או אחרים למזער את הנזק באופן משמעותי ביותר.