ראשית יובא כי מטרתו העיקרית של מאמר זה הוא להדגיש את החשיבות שבהגשת כתב הגנה באמצעות משרד עו"ד שמתמחה בתחום הרלבנטי, שכן לא חשוב כמה כתב התביעה הינו הזוי ולא מוצדק, כאשר נתבע מתעלם מן ההליך ולא מעלה טענותיו בכתב הגנה כדין מסתכן הוא בפסק דין שיינתן כנגדו בהיעדר הגנה ולאחר מכן בהליכים כנגדו על ידי הרשות המבצעת, לשכת ההוצאה לפועל. כמו כן, מאמר זה כולל הסבר במילים פשוטות לגבי מושגים משפטיים רלבנטיים לעניין.


במקרה שלפנינו ביום ה–07/01/13 סמוך לחצר המשותפת לדיירי הבניין בשכונת קריית משה, חנה רכב מסוג סובארו, מזג האוויר היה סוער באופן חריג ביותר ושלא נראה כמותו מזה מספר עשורים, לאור המזג אוויר הסוער נפל גזע מעץ מהחצר המשותפת ופגע ברכב האמור שחנה בסמוך וגרם לו לנזק.


בעל הרכב הגיש תביעה כנגד חברת הביטוח שביטחה אותו וחברת הביטוח שילמה לנפגע את כל הסכום הנדרש, לאחר מכן חברת הביטוח הגישה תביעת שיפוי כנגד דיירי הבניין בהליך של סדר דין מהיר על סכום של כ-30,000 שקלים בטענה כי היות והעץ שפגע ברכב נפל מהחצר המשותפת של דיירי הבניין הם האחראים לנזק כפי שיבואר בהמשך.


משרד עו"ד שחר & שחר ייצג חלק מהדיירים והגיש כתב הגנה בשמם, חלק נוסף של הדיירים יוצגו על ידי משרד עו"ד אחר ואילו חלק אחר של דיירי הבניין כלל לא הגישו כתב הגנה ומשכך פסק הדין שניתן בסופו של יום הינו חלקי בלבד ומתייחס אך ורק לנתבעים שהגישו כתב הגנה על אף שהטענות שהועלו בכתבי ההגנה ובסיכומים הינם כלליות ונוגעות לכלל דיירי הבית המשותף.


כתב התביעה הסתמך בעיקר על הטענות כדלהלן:


- העץ שפגע ברכב מיקומו בחצר המשותפת ולכן הוא באחריותם של כל דיירי הבניין, כמו כן טענה חברת הביטוח שדיירי הבניין התרשלו שכן היה עליהם לטפל באותו העץ שקרס טיפול שוטף, קרי לקצץ את ענפיו לתחם אותו באופן שלא יקרה מקרה כמו במקרה דנן, ועוד טענות נוספות מהסוג הלה.


לאור כתב התביעה הנ"ל שהוגש, הגיש עורך דין שחר בשמם של חלק מהדיירים כתב הגנה ובו פרש את טענותיו כנגד התביעה ולהלן תקציר עיקר הטענות:


- מזג האוויר ביום פגיעת הרכב היה סוער בלשון המעטה, מזג אוויר אשר לא קרה כמותו מזה מספר עשורים.


- לאור המזג האוויר הפגיעה הייתה פגיעה מכוח עליון שלא היה באפשרותם של דיירי הבניין היינו הנתבעים למנוע, או לחזות מציאות שכזו ומשכך אין להטיל על הנתבעים אחריות נזיקית.


- לא זו אף זו, נכון שהחצר היא משותפת לדיירי הבניין והעץ מקומו בחצר הזו, אך מנגד העירייה היא ששתלה את העץ ועוד עצים מסביב ללא בקשה של דיירי הבניין כלל ועיקר, והיא פעלה והעניקה טיפול שוטף בעצים עד כה, ע"כ האחריות והידע הטיפולי בידיים של העירייה ולא של דיירי הבניין/ הנתבעים.


- בנוסף בעל הרכב החנה את רכבו על דעת עצמו וללא הרשאה, ויצוין כי השטח הוא של דיירי הבניין ובעל הרכב עשה דין לעצמו.


- עוד נטען בכתב ההגנה שהואיל ונהג התובעת החנה את רכבו בסמוך לעץ, בשטח של גינה אשר אינו מיועד לחניה, הנזק שנגרם לרכבו הינו באחריותו הבלעדית.


לאחר שהוגש כתב הגנה התקיים דיו בו נכחו רק חלק מדיירי הבניין (בעלי ייצוג עו"ד), ובדיון הגיעו הצדדים שנכחו להסכמה כי בית המשפט יחליט לפי שיקול דעתו על פי סעיף 79 א'. לאחר שהשופט בחן ושקל את מכלול טענות הצדדים קבע בפסק דינו כי דין התביעה להידחות בהתייחס לאותם הנתבעים שהגישו כתב הגנה.

 

תביעה בסדר דין מהיר מהי?


תביעה בסדר דין מהיר היא הליך מזורז המתנהל בבית המשפט, שבו על הצדדים לצרף את כל החומר הרלבנטי כבר בשלב הראשוני של ההליך ופסק הדין ניתן בתוך זמן קצוב לפי חוק. הליך זה אינו פרי בחירה וכל תביעה המסתכמת לסך שאינו עולה על 75,000 שקלים עליה להיות מוגשת בהליך של סדר דין מהיר לבית משפט השלום שלו הסמכות המקומית לדון בעניין וזאת פרט לתביעות ייצוגיות ותביעות לפיצויים בשל נזק שנגרם עקב תאונת דרכים מהסיבה שמדובר בתביעות בסדר גודל גדול יותר ובהליך מורכב ושונה מהתביעות הסטנדרטיות.


מהי הוראת סעיף 79א' בחוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד-1984?


לפי הסעיף הלה בית המשפט הדן בעניין אזרחי רשאי, בהסכמת בעלי הדין לפסוק בעניין שלפניו, כולו ומקצתו בדרך של פשרה.


מה גם יכול בית המשפט לפי הסעיף הלה תוקף של פסק דין להסדר פשרה שעשו ביניהם הצדדים.


אם גם אתם נתקלתם במקרה דומה ונעשה עמכם עוול, או שברצונכם להגיש תביעה כנגד אחר, הנכם מוזמנים לפנות למשרד עורכי דין שחר & שחר, לקבלת ייעוץ ו/או ליווי משפטי מסור ומקצועי תוך הגנה מרבית על זכויותיכם.