ועתה כאשר סורקים החייבים את האפשרויות המונחות לפניהם או המוצעות להם, בתוספת הלחץ ההיסטרי שמצויים בו לאור עיקולים והגבלות, הסיכויים לא קטנים לעשיית בחירה שגויה. השאלה הנפוצה ביותר היא האם יפתרו את בעיית החובות במסגרת הליך כזה או אחר בהוצאה לפועל, או שמא באמצעות הליך חדלות פירעון ובשמו הידוע פשיטת רגל?


מתי בוחרים בהליכי הוצאה לפועל ומתי לא?


א. חייב שיש לו טענות לגופו של עניין כנגד החוב, עליו להגיש בקשה מתאימה בלשכת ההוצאה לפועל (לדוגמה: טענת פרעתי/ התנגדות).


ב. חייב אשר חובותיו הינם חובות שנוצרו זה עתה ועדיין באפשרותו הכלכלית להתמודד איתם ולגייס כסף לסגירת התיקים בהסדרי פשרה בזה אחר זה, יפעל קודם לסגירת התיקים בהם בוצעו העיקולים כנגדו.


ג. חייב שבאפשרותו במסגרת ההוצל"פ גם לפתוח הליכים של צו תשלומים יזום קרי לשלם סך של 3% מבלי להפוך למוגבל באמצעים אך קודם לכן יראה אם ביכולתו לעמוד בתשלום חודשי לדוגמא של 7,500 שקלים [3% מ חוב של - 250,000 שקלים].


חייב אשר מבקש לקבל צו לאיחוד תיקים בלשכת ההוצאה לפועל, ולשלם מידי חודש סכום שנראה כסכום סמלי לחובותיו, דוגמא: חובות בסכום של כ-250,000 שקלים והתשלום החודשי יהיה בסך 300 שקלים מובן שלא מכסה את הרביות שעולות וטופחות כל חודש שלא נדבר על קרן החוב באיחוד התיקים, לכן תשלום זה הזעיר לעומת חובות החייב שרק טופחים תפקידו לייצר את מרווח הזמן שיינתן לחייב להתארגנות כלכלית למצוא עבודה חדשה וכן פסק זמן מההליכים שנפתחו נגדו על ידי הזוכים. שבוודאי ובוודאי הליך זה בהוצאה לפועל אינו אפקטיבי.


ד. לפירעון החובות לתווך הרחוק שכן למרות התשלומים הקטנים צפויים החובות להמשיך ולטפוח, ועוד יוטעם כי באותו מעמד החייב כמובן שנמצא במסגרת מוגבל באמצעים.


לסיכום בדבר נישת ההוצל"פ


תחנה זו של ההוצל"פ מובילה לכך אשר מחד ישנם הגבלות על החייב מנגד יש אפשרות לתשלומים קטנים חודשיים וכל פעולות אלה לרוב הינם לצורך טעינת מצברים ולקיחת אוויר, ורק באופן זמני כאשר החייב יודע ויש לו המשאבים לשלם את חובותיו במהלך השנה הקרובה, שעצירה מוחלטת בהליך בשערי ההוצל"פ בכדי שהיה ארוכה, תחנה זו בסופו של יום הופכת לצעד יקר מאוד, ולכן חכם עיניו בראשו ולא יפעל באופן אימפולסיבי אלא יבדוק ויעמיק באופן משפטי ומקצועי בדבר המציאות שאוחזת אותו באותו הזמן הנתון ויבחר את ההליך שנכון ביותר עבורו.


עוד חשוב להבהיר שלפעמים חייבים נכנסים להליך מתקן בהוצל"פ בשל תשלומים חודשיים נמוכים יחסית, אך באותו זמן מתעלמים לחלוטין מהחוב בתיק שהולך ותופח, קרי רביות והצמדה, שכר טרחת עורך דין א' ו-ב' הוצאות וכדומה, שמקביל לטפיחת החוב התשלום החודשי שמשלם החייב אינו מהווה ואפילו מעט מהחזר החוב, אלא רק מעקב פעולות [ולא את כולן] שיכול הזוכה לבצע כנגד החייב.


בחירה במסלול הליך חדלות פירעון [העונה לשם צו כינוס, פשיטת רגל]


הליכי פשיטת רגל שונים במהותי באופן האכיפה כנגד החייב, בכך שהזוכים אינם רשאים לפעול כנגד החייב באופן עצמאי, וכן קיים גם עיקרון השוויון [מלבד חוב הנושא כותרת שיעבוד בין אם בית או רכב], עיקרון השוויון בא למנוע מצב העדפת נושים.


הליכי פשיטת רגל מבחינת החייב הינם מעיין, היפרדות ממלון 3 כוכבים ומעבר למלון 5 כוכבים שכן גם אם במסגרת ההליך ישלם החייב תשלומים חודשיים נמוכים הרי שבשונה מהוצאה לפועל, חובות אינם ממשיכים לטפוח במקביל למימדי ענק וכן שינויים נוספים לטובת החייב אך כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו.


מבחינת מעטפת ההגנה שמנוהלת על ידי בית המשפט הנכבד הכוללת בחובה סייגים למלאכה, כגון הכונס הרשמי, וכן מנהל מיוחד, אשר לכול אחד מהגופים תפקיד מוגדר ותפקידו מכוון באופן ברור ומסודר.


כמובן שתיאור שני האפשרויות שתוארו לעיל עד כה, הינם בבחינת תזכורים, ואנקדוטות לעומת החומר הרב הקיים, גם בתאוריה הרחבה וגם בפרקטיקה בפועל הלכה למעשה.


בגדול מנקודת מבטו של החייב וההבדל החשוב הינו דווקא בסיום ההליך, וזהו קבלת ההפטר מן החובות. [ע"א 207/12 עליון, ישראל בלום נגד כונס הנכסים הרשמי ואח'] ולכול סופיות הליך נבחנת ראשית על ידי מצבו של העכשווי של החייב בתחילתו של הליך, וזאת כמובן ייעשה על שולחן הניתוחים של עו"ד מיומן ובעל ניסיון, שיבחן את הדברים מקרוב.


לאור הדברים שנאמרו מומלץ ביותר לפנות לעורך דין המוסמך והמיומן בטיפול בעין זה, קרי טיפול בחובות אשר לכל חייב למרות שמדובר בתחום זהה של חובות, המקרה יכול להיות מאוד דומה אך הטיפול בתיק יהיה מאוד שונה, "וסוף מעשה במחשבה תחילה".


חשוב ביותר לא לנקוט בפעולות מידיות מתוך לחץ ברור שאותו חייב שרוי בו. הדבר הראשון שיש לעשות הוא להיוועץ עם עורך דין שעוסק בתחום החובות וכמובן אין צורך להרחיב כי משרדנו מתמקצע בתחום זה בטיפול בחייבים השרויים בחובות שנוצרו בכל מיני אופנים.


מאמר זה אינו תחליף לייעוץ משפטי


באפשרותך לקבוע פגישת ייעוץ ללא התחייבות.


נתראה בהקדם
בברכה והצלחה
שחר & שחר עו"ד