חשוב לדעת כי יש להתייחס לערב באופן שונה ואני אסביר, ערב יחיד וערב מוגן יש להם הגנות מפני נושים, כגון מיצוי הליכים כנגד החייב העיקרי קודם כל!


בנוסף יש עוד הגנה חשובה לערב בעניין ריביות, שהרי ריבית דריבית אם הערב הוא ערב מוגן מגבילים את ריבית הפיגורים ל-4% יותר מהריבית הרגילה ולא יותר!


נרחיב בעניין: בנק לדוגמא אינו יכול לתבוע ערב יחיד ומוגן אלא רק לאחר שמיצה את ההליכים כנגד החייב העיקרי!


בעניין זה ישנה שאלה מה בנוגע לטענת התיישנות הרי אם ממצים הליכים כנגד החייב העיקרי ומיצוי זה לוקח יותר זמן מ-7 שנים לא נאמר שחלף לו זמן התיישנות?


אלא צריך לדעת בהתאם להלכה פסוקה כי התיישנות מתחילה דווקא לאחר שהזוכה ממצה את ההליכים כנגד החייב העיקרי ולכן מאז יש לזוכה את זמן ההתיישנות, וייוותר לו מספיק זמן למיצוי ההליכים גם כנגד הערב.


עם זאת מיצוי ההליכים כנגד החייב העיקרי עד שהזוכה רואה במשך כמה שנים שאין לחייב העיקרי מאומה, בזמן זה החוב צובר ריבית פיגורים ואז כשיגיע הזוכה לדרוש את כספו מהערב לאחר שמיצה את ההליכים כנגד החייב העיקרי החוב לא יהיה אותו חוב אלא הרבה יותר גדול, בכדי למנוע זאת מתאפשר לערב אפשרות כבר בתחילת דרכו של הזוכה למיצוי ההליכים כנגד החייב העיקרי להיכנס גם לתביעת הזוכה (כנגד החייב העיקרי) בכדי שבסופו לא יצטרך לשלם חוב יותר גדול עקב צבירת ריבית פיגורים (אך ערב שנכנס בתביעת הזוכה כנגד החייב העיקרי מאבד את הגנת החוק למיצוי ההליכים כנגד החייב העיקרי בטרם דרישת תשלום מהערב).


מה גם פסק דין מילדווסקי קובע עניין חשוב בעניין הערב, שהרי ישנה שאלה במות חייב עיקרי מה קורה עם הערב האם הוא ממשיך להיות חייב או לא (סעיף 15 לחוק הערבות), פסק הדין האמור קובע שפטירה היא כמו הודעה של ערב על סיום ערבותו, ולכן הערב יהיה פטור מהחוב שחתם עליו במות החייב העיקרי.


לסיכום, יש הגנות של ערבים וטוב לדעת אותן, עם זאת חשוב להבהיר כי סוף מעשה במחשבה תחילה, לכן לפני שאתם כמשפחה או כחברים טובים חותמים כערבים אתם צריכים לדעת כי אתם עשויים להיכנס לנעלי החייב, לכן מאוד יכול להיות כי לפתע תהיו חייבים עשרות אלפי שקלים ואפילו מאות על חוב שבפועל אינו שלכם שהרי רק חתמתם בתמימות ובטוב לב, שכל רצונכם הוא להיטיב עם האחר.


נוסיף ונאמר כי "עניי עירך קודמים", לכן יש לכם משפחה יש לכם חיים שלא תמצאו את עצמכם מאיגרא רמה יורדים לבירה עמיקתא, וטוב להיוועץ עם עורך דין לפני חתימה על חוזה משפטי באשר הוא.


נציין כי מאמר זה אינו מהווה יעוץ משפטי, ולא תחליף לייעוץ משפטי, ובכדי לקבל ייעוץ זה הנכם מוזמנים לתאם פגישת ייעוץ ללא התחייבות.