רומניה הפכה בשנים האחרונות לאימפריה כלכלית, היא הצטרפה לאיחוד האירופי וכלכלתה צומחת מדי שנה. אם אתם, הוריכם, הסבא או הסבתא ואפילו הסבא רבא נולדו ברומניה, אתם זכאים לאזרחות רומנית, שתפתח את הדרך גם לדרכון של האיחוד האירופאי.


עו"ד מירב תותי אשבל סוקרת את התהליך, שבסופו תהיו זכאים ללימודים בחינם, אפשרות לעבוד, לקנות ולשכור נדל"ן, וכמובן לנוע בחופשיות במדינות האיחוד. נוסף על כך, דרכון רומני יאפשר כניסה לארצות הברית ללא ויזה.


משנות האלפיים החלה רומניה לחדש את ימיה היפים ונהנית עתה מתור זהב כלכלי. עד למלחמת העולם השנייה נשענה הכלכלה הרומנית בעיקר על תעשיית חקלאות ועץ, שכיסתה כ-50% מהכנסותיה. היום רומניה היא בשורה הראשונה של המדינות המתועשות באירופה, כאשר תעשיות הנפט והפלדה מובילות אותה קדימה. היא היצואנית השביעית בגודלה לשוק האמריקאי והתל"ג הלאומי שלה עולה מדי שנה.


ההצטרפות לאיחוד האירופי ב-2007 שדרגה עוד יותר את המשק הרומני, פתחה את שערי אירופה לאזרחי רומניה והפכה את האזרחות הרומנית לאחת האטרקטיביות ביבשת.


כל אלה הופכים את האזרחות הרומנית, ובייחוד את הדרכון הרומני, לאטרקטיביים במיוחד. למעשה, הדרכון הרומני-אירופאי נמצא כעת בשורה הראשונה של הדרכונים האירופים היוקרתיים, והוא מקנה לבעליו זכויות ואפשרויות רבות, כמו רישיון עבודה, לימודים גבוהים בחינם, מלגת מחייה, מעבר חופשי במדינות האיחוד ואפשרות לקנות ולהשכיר נכסי נדל"ן.


בישראל יש אלפים רבים הזכאים לדרכון רומני, אך רובם כלל לא מודעים לעובדה הזו. עורכת הדין מירב תותי אשבל, בעלת משרדים ברומניה ובישראל, מתארת כאן את התהליך שיאפשר לישראלים רבים להשיג דרכון רומני. משרדיה של עו"ד אשבל מתמחים בקיצור ההליך ובהוזלתו, והם פועלים בשיתוף פעולה מול הממשל ברומניה, ובקיאים בנבכי החוק והביורוקרטיה המקומית.


לפני הכול: מי זכאי לאזרחות רומנית?


כל מי שנולד ברומניה, או מי שבנו או נכדו נולדו שם, זכאי לאזרחות רומנית וכפועל יוצא לדרכון רומני.


אומרת עו"ד אשבל, "וזה נכון גם אם אותו אדם כבר נפטר. למשל - אם הסבתא נולדה ברומניה, והיא כבר אינה בין החיים, הנכד זכאי לדרכון גם אם לא הכיר אותה. זה נכון גם למי שהיו בעבר בעלי אזרחות רומנית, עליה ויתרו שלא מרצון".


אבל לפני שנכנסים לתהליך השגת הדרכון יש לברר מי מבני המשפחה נולד ברומניה? האם זה אחד ההורים, הסבא, הסבתא, או אפילו הסבא רבא או הסבתא רבא, גם אם אלה הלכו לעולמם? מה תאריך הלידה של אותו אדם ובאיזו שנה עלה לישראל? היכן הוא נולד ברומניה, ומה שם העיר או היישוב שבהם נולד? מה שמותיהם המלאים של אביו ואמו? היכן הוא נישא? אם נפטר, מתי זה קרה והיכן?


מכיוון שהמשרד שלנו מצוי בכל תהליכי הביורוקרטיה הרומנית, אנחנו מנהלים את התהליך במהירות, ביעילות ואפקטיביות מרבית. מספרת עו"ד אשבל, "אנחנו נמצא את ההוכחות ואת המסמכים הרלוונטיים הדרושים לקבלת האזרחות, ולעתים ניתן לעשות זאת גם ללא כל המסמכים. מבקש הדרכון יצטרך לעדכן אותנו בנוגע לכל השינויים שעבר מאז לידתו, ולאחר השגת האזרחות ניתן יהיה לקבל דרכון רומני- אירופאי".


האם תהליך כזה יוכל גם לסייע בהשבת רכוש אבוד?


השבת הרכוש רלוונטית עבור מי שהיה אזרח רומני, חי ברומניה ורכושו הולאם בידי השלטון הקומוניסטי לאחר מלחמת העולם השנייה: מדובר בבתים, בקרקעות, בחנויות, במפעלים ובשאר נכסים. אם ניתן להוכיח בעלות על הרכוש, יוחזר הנכס לבעליו או יינתן פיצוי כספי.

הצטרפותה של רומניה לאיחוד האירופי מעצימה את הסיכוי להחזרת הרכוש לבעלים או ליורשיו, גם אם לא הספיקו להגיש תביעה.


עכשיו זה כבר נשמע אטרקטיבי גם להשקיע בעסקים עם רומניה, האם זה כדאי לישראלי?


לפני שנכנסים להרפתקה כלכלית מכל סוג כדאי לבצע בדיקת נאותות שאותה כמובן אנו מבצעים. כדאי להשיג את כל הפרטים הדרושים, כדי לגשת לעסקה בביטחון ולהימנע מהפתעות.


המשרד שלנו פתח מטה מסחרי ישראלי-רומני, שעובד בשיתוף פעולה עם הממשל ודואג להעביר את היזמים הישראלים תהליך בדיקה והכנה מוקפדת וזאת בעזרת כוח אדם משפטי מנוסה ויעיל. אבל לפני הכול יש לדאוג לאזרחות הרומנית, וכדאי לעשות זאת בהקדם, כל עוד התהליך הוא יעיל ונוח.