בעידן שבו אנחנו חיים, נשים רבות מנסות לשלב בין אימהות ובין קריירה, והמערכת המשפטית מנסה גם היא לבוא לקראת הנשים ולאפשר להן לקיים את השילוב הנ"ל על מנת ליהנות מיכולותיהן ומתרומתן לחברה. יחד עם זאת, אישה אשר מנסה להתקבל לעבודה לאחר שנכנסה להריון, נתקלת בדילמה לא פשוטה, ותוהה האם חלה עליה חובת הגילוי בראיון עבודה בדבר הריונה. מה קובע חוק עבודת הנשים בנושא, ובאיזה שלב חלה על האישה חובת הגילוי בראיון עבודה על כך במאמר הבא.

חובת הגילוי בראיון עבודה - מה אומר החוק?


המערכת המשפטית, המעוניינת להגן על הנשים ולאפשר להן לקחת חלק של ממש בשוק העבודה הישראלי, חוקקה את חוק עבודת הנשים במסגרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה בהתייחסה לשאלת חובת הגילוי בראיון עבודה, וכן לאחר תחילת העבודה או בעת חתימת החוזה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה

 

על פי החוק אין חובת הגילוי בראיון עבודה חלה על עובדת שנמצאת בחודשי הריונה הראשונים, וזאת מסיבות שונות, החל מסיכונו של ההריון ואי הוודאות לגבי סיומו המוצלח, ועד לזמן הרב שנותר לעובדת עד ללידה, זמן שבו תוכל להתמקצע בעבודתה.


המעסיקים מצידם, חוששים לקחת עובדת בהריון, משום שיש לכך השלכות מרחיקות לכת על העסק כולו: גם במהלך הריון תקין עשויה העובדת להיעדר ממושכות מהעבודה לשם בדיקות שגרתיות שונות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהריון לא תקין או בהריון שכרוך בבעיה רפואית כלשהי.

 

הסיבה הנוספת לכך שמעסיקים לא מרוצים מכך שאין חובת הגילוי בראיון עבודה היא משום שבסיומו של הריון מוצלח, עתידה היולדת להיעדר מהעבודה לצורך חופשת הלידה, אשר תחייב את המעסיק למצוא לעובדת מחליף או ממלא מקום - פעולה הדורשת משאבים משלה. יחד עם קשיים מובנים אלו של המעסיקים, נוטה החוק לטובת הנשים ולא מטיל עליהן את חובת הגילוי בראיון עבודה עד לחודש החמישי של הריונן.

חובת הגילוי בראיון עבודה - אל תספרי עד לחודש חמישי


חוק עבודת הנשים הוא שקבע, כי חובת הגילוי בראיון עבודה או במהלך העבודה עצמה חלה על העובדת בחודש החמישי להריונה, או אז היא מוכרחה להודיע למעבידה על כך. אך מעסיקים רבים חשים, כי המרואיינת ההריונית התנהגה בחוסר תום לב כאשר ישבה בראיון עבודה ולא סיפרה על הריונה.

 

יחד עם זאת, לא מדובר בעבירה על חוק החוזים. למעשה, חובת הגילוי בראיון עבודה היא מוגברת, אך היא לא מוחלטת. יתרה מזאת חובת הגילוי בראיון עבודה, המוטלת על עובדת פוטנציאלית, פוגעת בפרטיותה ולכן אין היא חלה על המרואיינת עד לחודש החמישי של הריונה.
חשוב להוציא מן הכלל נסיבות חריגות, אשר במסגרתן ההריון הינו מכשלה הרלוונטית למשרה המוצעת, לדוגמא, כאשר מדובר במשרת אבטחה המחייבת פעילות פיזית מאומצת, וכן הלאה.

עידית פוליבודה, עו"ד ומגשרת העוסקת בתחום דיני העבודה, דיני משפחה ודיני צרכנות.


יובהר כי המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.