רכישת דירה הינה צעד משמעותי וגדול למדי בחיי אדם, אשר מתבצע פעמים בודדות בחיים ולעיתים אפילו פעם אחת בלבד. מהסיבה הזו מצב של סכסוך שכנים בבניין דירות משותף, הנובע בשל בעיה המשותפת לכלל השכנים, מהווה בעיה מורכבת המחייבת פתרון היקפי ויסודי בדמותו של גישור בין שכנים.

 

סכסוך שכנים ומאפייניו


סכסוך שכנים יכול לנבוע מאלף ואחת סיבות, גם כאשר מדובר בשכנים תרבותיים וחביבים, שאינם מעוניינים למשוך אש או להצית מריבות. באופן טבעי בבניין משותף לכל בעלי דירה בבניין ישנם האינטרסים שלהם, הדיעות והרעיונות שלהם, והשכנים נאלצים לגור יחד, ולכן להתחשב זה בזה על מנת לבסס חיים שקטים וטובים, ולעיתים מדובר במשימה בלתי אפשרית.


הנושאים, סביבם נוצר סכסוך שכנים, הם רבים ומגוונים, החל מבעיות של היגיינה ולכלוך, דרך הסדרי חנייה או הרגלי רעש, עבור בהיווצרות סכסוך שכנים על רקע של אי תשלום ועד הבית או על רקע אי ההסכמה לשלם תוספת עבור שיפוץ או שדרוג החללים המשותפים בבניין ועד לסוגיות הקשורות בטיפוח הגינה, הימצאותם של בעלי חיים בבניין וכן הלאה. לדוגמא, מקרה של סכסוך שכנים, שהסתבך נסוב בשאלת עץ מסויים שגדל בגינה המשותפת.


בעוד שהשכן מהקומה העליונה סבל מאלרגיה שמקורה בפריחתו של העץ, הרי שהשכנה מלמטה נאבקה שלא לכרות אותו משום שלטענתה הוא תורם ליציבותה הנפשית, ואף הביאה סימוכין לכך מפסיכולוג קליני. למביט מהצד, נדמה כי כל סכסוך שכנים הוא בעל התחלה וסוף תחומים בזמן, וכי ישנו פתרון פשוט, אך לנוגעים בדבר עצמם מהווה סכסוך שכנים בעייה שהיא בגדר מלחמה של ממש, מקור לאי שקט ולמחלוקות נוספות, ומכשול בדרך לניהול חיי שכנות טובים יחד. לעיתים, סכסוך שכנים בלתי פתור עלול אף לגרום להורדת ערכו של הנכס בעת מכירת הדירה.


אם גם אתם נוטלים חלק בתוך סכסוך שכנים ומעוניינים לשים לו סוף, דעו כי יש פתרון ושמו גישור בין שכנים.

 

גישור בין שכנים שם סוף לכל סכסוך שכנים


אם נקלעתם לתוך סכסוך שכנים קשה ומתמשך, או אם בבניין הדירות בו אתם מתגוררים ישנו סכסוך שכנים המעיב על איכות החיים שלכם, כיום עומדים בפניכם מספר פתרונות, החל מהגשת תלונה במשטרה ועד לתביעות בבית המשפט, ואלו הם פתרונות אגרסיביים למדי, שעשויים להעמיק סכסוך שכנים ולעלות בהרבה זמן, אנרגיה ומשאבים, כאשר למעשה ישנה דרך נוספת לתפור סכסוך שכנים בצורה פשרנית יותר ומתוך הבנת כל הצדדים: גישור מקצועי.


בתהליך של גישור מקצועי, זוכה כל צד שלוקח חלק באותו סכסוך שכנים לשטוח את טענותיו המלאות, כאשר הצדדים יושבים יחד במקום ניטראלי, והמגשר מסייע בתהליך ומייצר משא ומתן על בסיס דיאלוג שלם והקשבה. תהליך של גישור, מטרתו איננה לבחור צד אחד של סכסוך שכנים, אלא להעלות הצעות קונסטרוקטיביות והוגנות על מנת להביא לפתרון שמקובל על כולם.

 


עודכן ב: 14/07/2015