ירושה מכוח צוואה או ירושה על פי דין – מה ההבדלים ?

 

*באדיבות משרד עו"ד שקד & פוליבודה*

 

 

חוק הירושה קובע כי במות אדם זכאים יורשיו לרשת את נכסיו, וישנה הבחנה בין שני מצבים:

 

מצב ראשון: אם המנוח נפטר מבלי שהותיר צוואה (או שצוואתו נפסלה לאור פגמים שהתגלו בה), יחולק עזבונו בין קרוביו – הוריו, בת זוגו וילדיו וצאצאיהם, והכל בהתאם לקבוע בחוק הירושה.

 

מצב שני: אם המנוח נפטר ובמהלך חייו הורה כיצד ברצונו שיחולקו נכסיו לאחר מותו בדרך של צוואה, יחולק עזבונו בהתאם לאמור בצוואה.

 

 

מצב ראשון – אין צוואה

:

בנסיבות בהן המנוח לא הותיר אחריו צוואה, עזבונו יחולק בין יורשיו החוקיים כאשר לצורך כך ולמען חלוקת הרכוש בין היורשים בהתאם להוראות חוק הירושה, יש להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה למתן צו ירושה.

 

 

מצב שני – יש צוואה:

 

 

במובן המשפטי, צוואה הינה מסמך משפטי בו אדם מורה מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. למסמך משפטי זה יהיה תוקף רק אם נעשה באחת מהדרכים הקבועות בחוק, ובלבד שלא נפל בו פגם שלא ניתן לתקנו (ישנם פגמים "טכניים" הניתנים לתיקון, כפי שיורחב במאמרים הבאים).

 

בנסיבות בהן המנוח הותיר אחריו צוואה, יש צורך לפעול למימושה. לצורך כך ולמען חלוקת הרכוש בין היורשים בהתאם להוראות הצוואה, יש להוציא צו קיום צוואה מאת הרשם לענייני ירושה.

 

צו קיום צוואה מצהיר על תוקפה של הצוואה ונכונותה, וכל עוד לא ניתן צו קיום צוואה לא ניתן לעשות כל פעולה שהיא ברכוש המנוח.

חוק הירושה קובע שהיורשים או מי שטוענים להיות היורשים רשאים לבקש את הצו, אך יחד עם זאת חשוב לדעת שביהמ"ש מאפשר לכל מי שמעוניין בכך להגיש בקשה שכזו (למשל נושה של יורש).
 


עודכן ב: 25/05/2011