זכויות נשים בעבודה

 

לכאורה, נשים כבר הצליחו לקבל שיוון זכויות כמו גם שיוון הזדמנויות במקומות העבודה, אבל רק לכאורה.. אמנם ישנם יותר ויותר מקומות עבודה בהן כמות הנשים המאיישות את עמדות המפתח ואת התפקידים הניהוליים היא גבוהה ואף זהה לזו של הגברים, אך יחד עם זאת, זכויות האישה העובדת עדיין לא ממומשות באופן מלא בכל המקומות. על כן, חשוב מאוד – להיות בקיאות באותן זכויות האישה העובדת ולוודא שאכן הן מתממשות באופן מלא.

 

ניתן להבחין בשנים האחרונות במגמה במסגרתה יש נכונות לקדם את זכויות האישה העובדת ולמעשה, בשנה החולפת הועבר חוק שמטרתו לעודד קידום ושילוב של נשים במקומות עבודה תוך שילוב נשים בארגון והתאמת תנאי העבודה לנשים כגון גמישות שעות העבודה, נהלי עבודה, דרישות התפקיד, הכשרת נשים וכיוצא בזה. מטרתו של החוק הינה שיפור תנאי ההעסקה של נשים ושילוב נשים מקבוצות אוכלוסייה סוציו אקונומית נמוכה, יחד עם הגברת אפשרויות הקידום של נשים במסגרת הארגון ושילוב מספר רב יותר של נשים בעמדות מפתח ובתפקידים ניהוליים.

 

את זכויות האישה העובדת מעגן חוק עבודת נשים אשר מפרט את תנאי ההעסקה ומטפל בגוון נושאים כגון : היעדרות בגין חופשות מחלה או הריון, הודעה על פיטורים ופיטורים וכיוצא בזה.

 

זכויות נשים בעבודה – עובדת לפני הריון

 

במקרה בו אישה עוברת טיפולי הפריה ופריון, היא רשאית להיעדר ממקום עבודתה במידת הצורך, כאשר ההיעדרות לא תעלה על שישה ימים עבור כל סדרת טיפולים, במקומות עבודה בהם שבוע העבודה הוא בעל חמישה ימים, ועשרה ימי היעדרות עבור מקומות עבודה בהם שבוע העבודה הינו שישה ימי עבודה, ובלבד שבשנה לא יעלו מספר סדרות הטיפולים על ארבע .

 

בנוסף, החוק אוסר על המעביד לפטר עובדת אשר נעדרה מעבודתה בשל טיפולי פוריות, עד לתקופה של מאה וחמישים יום מתום תקופת ההיעדרות. עובדת זכאית להיעדר מעבודתה גם אם היא עוברת תהליך אימוץ שבגינו תהא זכאית לחופשה בת ארבע עשרה שבועות, כמו חופשת לידה.

 

זכויות נשים בעבודה – עובדת במהלך ו/או אחרי תקופת ההיריון

 

עיקר העיסוק בבירור זכויותיה של האישה העובדת הינו בתקופת ההריון. חוקי מדינת ישראל אוסרים על מעסיק המעסיק אישה למעלה מחצי שנה לפטרה במידה והיא בהריון, במקרה בו המעסיק מעסיק את העובדת פרק זמן שאינו עולה על חצי שנה ומבקש לפטרה, עליו להגיש בקשה למשרד התמ"ת בה עליו להציג את הסיבה שבגינה ברצונו לפטר את העובדת שאינה קשורה להריונה וזאת לצורך הצדקת הפיטורים. בנוסף, החוק אוסר על פגיעה בהיקף המשרה של עובדת בהריון.

 

המחוקק הישראלי מאפשר לאישה בהריון להיעדר מעבודתה בתשלום מלא במקרים בהם ההיעדרות היא לצרוך ביצוע בדיקות שגרתיות במהלך ההריון. בנוסף מטפל החוק המעגן את זכויות האישה העובדת במהלך ההיריון גם בסוגיית היעדרות מעבודה במקרה של שמירת הריון. בנסיבות אלה תשלום שכרה יהיה זהה למצב בו הייתה בחופשת מחלה.

 

החל מחודש חמישי ואילך החוק אוסר על העסקה בשעות נוספות או בעבודת לילה, למעט מקרים בהם העובדת מסרה למעסיק הודעה בכתב על כך שהיא מסכימה לבצע עבודת לילה במהלך הריונה.

 

עובדת שעברה הפלה זכאית לקבל חופשה מהעבודה שאורכה שבוע וישולם כחופשת מחלה, במידה ויש לעובדת אישור רופא המעיד על כך שבעקבות ההפלה מצבה הבריאותי מצריך חופשה ארוכה יותר, תהיה העובדת זכאית לחופשה שלא תעלה על שישה שבועות וחל איסור על המעסיק לפטרה.


עודכן ב: 25/05/2011