מזונות ילדים – כיצד מחשבים?

 

כל הליך גירושין בו לבני הזוג ילדים משותפים, גורר מכורח הנסיבות פגיעה בילדים, בעיקר מהבחינה הרגשית. על מנת שעתידם ורווחתם של הילדים לא ייפגעו, על מנת שהם ימשיכו לחיות ברמת החיים אליה הורגלו ולא יחסר להם דבר בעקבות הגירושין, החוק קובע מזונות ילדים, אותם צריך לשלם בכל חודש ההורה שילדיו אינם בחזקתו.

 

מזונות ילדים מושתים בדרך כלל על האב, והם כוללים כלכלה, מזון, ביגוד, הנעלה, מדור והוצאות בסיסיות נוספות.

 

השיקול המרכזי הינו צרכי הילדים. כיום, מזונות ילדים מינימליים מוערכים בכ-1250 שקלים לילד בחודש, אך בעת חישוב דמי מזונות יש להתחשב בפרמטרים נוספים. גם בית הדין לענייני משפחה וגם בית הדין הרבני רשאים לקבוע מהו סכום מזונות ילדים, תוך התחשבות בשיקולים שונים:

 

גיל הילדים – אם מדובר בילדים עד גיל 6, מזונותיהם ישולמו על ידי האב, ואילו מגיל 6 ואילך האב יישא במזונות הבסיסיים, ובצרכים אחרים – טיפולי שיניים, קייטנות, חוגים ועוד, יתחלקו ההורים ביניהם "מדין צדקה". לרוב, האב משלם מזונות ילדים חלקיים (כשליש) עבור ילדיו, גם בעת שירותם הצבאי ולאחר שהגיעו לגיל 18.


רמת החיים לפני הגירושין – כאמור, ילדים עוברים טלטלות רגשיות ומשברים קשים בעת גירושי הוריהם. על מנת לדאוג לטובתם, יש לדאוג כי בתהליך חישוב דמי מזונות תהיה הקפדה על שמירת רמת החיים אליה הורגלו הילדים במהלך חייהם עד לגירושין, כדי שלא תהיה פגיעה בהם או מחסור בעקבות גירושי הוריהם.


כושר ויכולת השתכרות האב – גם אם האב אינו עובד ומקבל קצבה, הוא חייב לשלם מזונות ילדים מינימליים. כאשר בית הדין עומד בפני מלאכת חישוב דמי מזונות, עליו להתייחס למשכורתו של האב כיום וליכולת השתכרותו בעתיד.


נכסים ברשות האב –
חישוב דמי מזונות מושפע גם מנכסים וכספים הנמצאים ברשות האב ומשפיעים על יכולת השתכרותו, כגון: דירה נוספת, ירושות וכדומה.


הוצאות חריגות – חישוב דמי מזונות צריך להתחשב בהוצאות חריגות למקרה הספציפי. לדוגמה, ילדים הזקוקים לטיפול תרופתי קבוע או כל טיפול רפואי שהוא, יש להגדיר זאת כצורך בסיסי עבור אותם ילדים, שחייב להילקח בחשבון בתוך מזונות ילדים.


רמת השתכרות האם –
כאמור, מזונות ילדים הם באחריות האב. בכל צורך אחר של הילדים, כגון: טיפולי שיניים, חוגים, טיפולים פסיכולוגיים, קייטנות קיץ ועוד, על האם להתחלק עם האב, כאשר רמת השתכרותה תילקח בחשבון בעת חישוב דמי מזונות.


מצב בריאותי של ההורים – בית הדין יתייחס בעת חישוב דמי מזונות למצבם הבריאותי של ההורים ולכל נושא רלוונטי נוסף שעלול להשפיע על מזונות ילדים ורווחתם.


מזונות ילדים – האם הסכום שנקבע הוא סופי?

 

פסק דין שניתן לגבי מזונות ילדים ניתן לשינוי על ידי כל אחד מההורים, במידה וחלו שינויים משמעותיים המשפיעים על רווחת הילד. על מנת לשנות סכום מזונות ילדים שנקבע, יש להגיש תביעה לשינוי מזונות ילדים.
 


עודכן ב: 25/05/2011