מכירת חבילת תיור- מי האחראי ? 11.7.2006


בתחילת שנה זו דן בימ"ש באנגליה בשאלה היכולה להשפיע רבות על אחריות סוכן הנסיעות. הדיון נערך בפסק דין הידוע בשם:
The Association of British Travel Agents V The Civil Aviation Authority (2006) EWHC 13
(להלן: "פסה"ד") . פסק הדין עורר תגובה רמה של מלומדים ושל עוסקים בתיירות. המקרה נסב סביב ביצוע של מכירת "חבילת תיירות", פירושו והאחריות הנובעת מכך. על פסק הדין הוגש ערעור. (טרם נפסק).
כידוע, גם בחוק הישראלי, המונח "חבילת תיור" חקוק בתקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות), התשס"ג-2003. בתמצית, "חבילת תיור" הנה צירוף של שנים או יותר משירותי סוכנות נסיעות... ...הנמכר ללקוח לתקופה של יותר מ 24 שעות או שנכללה בו לינת לילה, למעט שירות שלקוח נקב לגביו את נותן השירות במפורש ושהוזמן ביוזמתו לפי תוכנית או פרטים שהוא הכין וביקש".
בכתבה זו לא נכנס לפירוש המונח "חבילת תיירות" והאחריות בארץ. נציין כי למיטב ידיעתנו, לא נערך בבימ"ש בישראל כל דיון ממצה בפירושו. לפיכך נוכל להסתכל על הקווים המנחים של הפסיקה באנגליה.
שם, נערך הדיון לגבי סוכני נסיעות המוכרים חבילות תיור הכוללות טיסה וההגנה הניתנת ללקוח ברכישת החבילה. מי אחראי לגביו, סוכן הנסיעות המוכר את החבילה ללקוח, או, מארגן הטיסה המוכר את חבילת התיור ? (לדוגמא, חבילות צ'רטר). (להלן "המארגן")
במבט ראשון נראה כי התשובה לכך קלה. כל סוכן יטען כי אינו אחראי לתקלות של המארגן והוא רק מתווך השירות. אך האם כך ? בשוק הנסיעות של היום חבילות תיור יכולות להיות מורכבות מכמה חלקים של שירותים שהורכבו יחד לחבילה, ממספר מארגנים, מהוספת שירותים שונים, פיצולם ועוד כהנה וכהנה אפשרויות. אין למהר ולקבוע כי האחריות עוברת מהסוכן והלאה. בהחלט יתכנו מצבים בהם ימצא עצמו סוכן הנסיעות אחראי ישירות לחבילת התיור.
ברגיל, סוכן נסיעות מקשר לקוח ישירות עם המארגן. אם רק זה המצב, הרי המארגן אחראי ישירות מול הלקוח (בהנחה שהנו מארגן מורשה כחוק).
אלא מאי, בזמננו, פיתוח ערוצי מכירה חדשים כמו אינטרנט , גרמו לכך שסוכן נסיעות יכול לבחור מוצרים בודדים ולהרכיבם בעצמו לנסיעת לקוחו – במקום רכישה של חבילה מוגמרת של מארגן. במצב זה, הופך הסוכן למעין מארגן ונכנס בתחום אחריותו.

לפניכם מספר דוגמאות (מאנגליה) בהם סוכני נסיעות עלולים להיות מחויבים כמו מארגן:
א. סוכן מוכר חבילה של מארגן. מסמכי המארגן לא מועברים ללקוח והלקוח נוסע. הסוכן הופך אוטומטית לצד החייב מול הלקוח.
ב. סוכן מפרסם שירותי תיירות (בעיתון, אינטרנט וכו'). וזה ברור שהלקוח יכול ליצור חבילה מחלק המוצרים שפורסמו, או שהסוכן מציע הצעות מחיר אינדבידואליות המבוססות על הפרסום. הסוכן הופך לאחראי. (רק במקרה שהסוכן הציע ומכר בשם מארגן יחיד את המוצר הספציפי היחיד שנבחר- המארגן חייב)
ג. לקוח מבקש מסוכן טיסה ולינה ו/או שירות אחר לאתר תיירות ספציפי. הסוכן מספק לו את השירות ומוכר לו מספר שירותים המרכיבים את בקשת הלקוח (ולא חבילה ספציפית ממארגן). הסוכן חייב.
ד. סוכן מפרסם שהנו "תופר חופשות" על פי רצון הלקוח. הסוכן חייב. (אלא אם "תפר" והעביר ללקוח חופשה שלמה של מארגן אחד).

מבחינת מבט הלקוח, אם הוא מגיע לסוכן הנסיעות ומבקש לרכוש ממנו טיסה, מלון ו/או שירותים אחרים, הרי ברוב המקרים רכש "חבילת תיור" ומבחינתו, זכאי להגנה של החוק.
הסוכנים והעוסקים בתיירות צריכים להיות ערים לכך שהגדרת "חבילת התיור" הנה רחבה ובנקל כמעט כל מכירה תקבל את הגנת החוק (וחיוב הסוכן או המארגן לתקלות בהתאם). כך הן הוראות וההשלכות היוצאות מפסה"ד הנ"ל. נקבע כי רשות התעופה האזרחית (הנתבעת-CAA) תשגיח ותפקח בקפדנות על העוסקים בתיירות. העונש המרתיע על אי עמידה בתקנות קבוע לסך של 5,000 ליש"ט וכן שנתיים מאסר.
משמע, אם סוכן נסיעות לוקח על עצמו פעילות אשר מכניסה עצמו לגדר של מארגן- עליו להיות מוכן להשלכות הנובעות מכך. וראה כי גם החוק בישראל נותן פירוש רחב למונח "חבילת טיול".
טור זה אינו אמור להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ כזה. הקוראים מוזמנים לשלוח תגובות או לבקש להעלות נושאים לדיון לפי הכתובת: רום נחמן, עו"ד, טשרניחובסקי 24 כפר סבא 44271 , טל: 09-7444188 פקס: 09-7444199 [email protected]
בכבוד רב,
רום נחמן, עו"ד