פיצויים בהתרסקות מטוס 25.2.2002

כללי:

שנת 2001 הייתה שנה קשה ביותר לתעופה האזרחית. תאונות מטוסים רבות הביאו לאובדן מבהיל של חיי אדם. הנפגעים, או נכון יותר לומר – משפחות הניספים- עומדים בפני מבוך משפטי ומתלבטים איך והיכן להגיש התביעה. זאת, כיוון שריבוי המרכיבים באסון אווירי גורמים לשאלות נכבדות היכן כלל להגיש התביעה, ונגד מי.
ככלל, הפיצוי למוות הקבוע בס' 22 לאמנת וארשה (אמנה לאיחוד כללים בתובלה אווירית בינלאומית) נמוך ביותר ומגיע לסך של 20,000 $ למקרה מוות או פציעה. סכום זה הועלה בארה"ב ובאירופה זה מכבר וגם חב' אל-על העלתה תקרת הפיצוי בטיסות לארה"ב ( על פי הדרישות בארה"ב ) לסכום של 75,000 $. אלו הסדרים מחוץ לאמנת וארשה אשר מוסיפים זכויות לנוסעים. בקרוב , עומד משרד התחבורה בארץ לאמץ את התקן האירופי ולחייב את חברות התעופה הפועלות בישראל בביטוח המעלה את סכום הפיצוי לסך של 315,000 $. כל זה מתאים ורלוונטי במקרה תאונה רגילה.
אך מקום בו ברור כי הסיבות לאסון נובעות מצד שלישי אשר גרם לו, ניתן לתבוע את אותו צד שלישי וללא קשר לתקרת הפיצויים הקבועה באמנת וארשה.
ניקח לדוגמא מקרה הקרוב אלינו: התרסקות מטוס הנוסעים אייר סיביר מעל הים השחור באוקטובר אשתקד. בתאונה ניספו 78 נוסעים ובהם 51 ישראלים. כאן , נורה טיל אוקראיני לעבר המטוס והפילו. ההנחה היא כי ממשלת אוקראינה אחראית לתאונה.

מקום הגשת התביעות – מהו "הפורום הנאות" בו ידונו בתביעה ?

זו שאלה נכבדה וחשובה המשפיעה על גובה הפיצוי וקשורה למשפט הבינלאומי פרטי. שכן, לא דומה פיצוי שניתן בארה"ב לפיצוי שניתן בקונגו. פסק הדין המנחה בעניין "פורום נאות" ניתן מאת בית הלורדים באנגליה בעניין SPILIADA. שם נקבע כי הפורום הנאות לדיון יהיה המקום בו קיימות "מירב הזיקות" לאירוע. דהיינו, האם נוח יהיה לדון במקרה זה מבחינת האינטרסים של בעלי הדין באותו מקום , או, קיים מקום אחר ונוח יותר לדיון ? (וראה לעניין זה בישראל בתביעה: ע"א (ת"א) 1386/94)

בדוגמא שלפנינו קיימות 3 אפשרויות למקום הגשת התביעה: א) בבית משפט ישראלי ב) בבית משפט באוקראינה ג) בבית הדין הבינלאומי בהאג. באפשרות ג' זו, כאשר הטענה היא שהמטוס הופל ע"י טיל אוקראיני ניתן לומר כי למדינת ישראל זכות להגן על אזרחיה ויש מקום לתביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג. יש לציין כי זכות זו כפופה למיצוי אפשרויות התביעה נגד אוקראינה. כלומר, רק אם כל הניסיונות המשפטיים נגד אוקראינה לא יצליחו – פתוחה הדרך לתביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג. עקרון זה ידוע בשם: "מיצוי התרופות המקומיות" שתכליתו לגרום לתובע קודם כל למצות את כל ההליכים האפשריים על פי הדין המקומי (באוקראינה) , לרבות הגשת ערעורים עד לערכאה העליונה.
אם נחזור לאפשרות א'- הגשת התביעה בישראל, סביר להניח כי האוקראינים יתנגדו לכך לא רק בטענת "פורום לא נאות" אלא גם בטענת חסינות בהיותה ריבון זר. ( אם התביעה הייתה נגד גורם אזרחי פרטי לא הייתה יכולה להתקבל טענת חסינות ). ברור הוא כי ההשלכה של טענת חסינות הנה קריטית ויכולה לגרום לדחיית התביעה. בישראל נקבע כי המשפט הבינלאומי מנהגי מכיר בחסינות המוענקת למדינה זרה, אם כי החסינות אינה מוחלטת אלא מוגבלת ויחסית. ( וראה: רע"א 7092/94 בפסק דינו של הנשיא ברק ) . השאלה החשובה באפשרות זו היא אם התאונה אירעה מפעולה שלטונית ברורה של האוקראינים ( שאז יש חסינות מתביעה בישראל ) או פעולה פרטית/מסחרית. ( שאז אין חסינות וניתן לתבוע בישראל ). במקרה שלפנינו נראה כי הפגיעה במטוס הייתה מפעולת הצבא האוקראיני, כלומר, פעולה שלטונית אשר תוכל לקבל חסינות מתביעה בישראל.
נותרה כמובן אפשרות ב'- תביעה באוקראינה. במקרה זה אין ממשלת אוקראינה יכולה להעלות טענת חסינות. אפשרות זו מותירה את משפחות הניספים תובעים על פי הדין האוקראיני. האם טוב לתבוע על פי הדין האוקראיני ? זו שאלה המצריכה בדיקה של קנה המידה האוקראיני לתשלום פיצויים. הדין שם שונה מישראל ויש לבדוק אותו בזהירות. אם נדיבים האוקראינים במתן פיצויים (נניח כמו האמריקאים) - יש לשקול בחיוב הגשת התביעה שם .
קיימת גם אפשרות רביעית: לתבוע את חברת התעופה. במקרה זה, ניתן לתבוע בשתי דרכים: האחת, על פי אמנת וארשה, שאז הפיצוי כפי שציינתי לעיל נמוך ביותר. השניה, תביעה בגין רשלנות חברת התעופה. במקרה זה יש להוכיח כי המטוס סטה ממסלולו עקב רשלנות הטייסים ולפי כך נפגע מטיל. לכן, ניתן לתבוע את חב' התעופה כאשר מוכחת רשלנות המוביל האווירי וניתן להשתחרר ממגבלות אמנת וארשה וכך לקבל סכום פיצוי גבוה בהרבה מהקבוע באמנה.

לסיכום, יש לברר בזהירות את בחירת המסלול המשפטי המתאים ביותר לסוג האירוע. גובה הפיצויים יוכרע בהתאם לכך.
אגב, בהקשר לדוגמא שהוצגה לעיל, בימים אלו הושג סיכום עקרוני בין ממשלת ישראל ואוקראינה לעניין גובה הפיצוי אשר יעמוד על סך של 2 מיליון ₪ למשפחה. סיכום זה מחוץ לבית המשפט ייתר את הצורך בהגשת תביעה.

טור זה אינו אמור להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ כזה. הקוראים מוזמנים לשלוח
תגובות או לבקש להעלות נושאים לדיון לפי הכתובת: רום נחמן, עו"ד, רח' טשרניחובסקי 24 כפר סבא 44271 , טל: 7444188-09 פקס: 7444199-09