הזמנות ישירות באינטרנט אצל ספקי התיירות השונים הפכו לשגרה במקומותינו. לעיתים, מתרחשת טעות בהזמנה והשרות המוזמן מתקבל בשינוי מכוונת המזמין. מה הדין במקרה כזה ? נתבונן על מקרה שאירע בגרמניה ופסק הדין שנתקבל בעקבותיו:


ומעשה שהיה כך היה:


תביעה ,34 0 1300/08 17.6.2008 LG Munchen I בגרמניה:


התובע ביקש לבצע הזמנת ON LINE של 4 כרטיסי טיסה לטיסה משטוטגרט (גרמניה) לסאן חוזה (קליפורניה).
במהלך ההזמנה באינטרנט, ביצע התובע שגיאה כאשר "הקליק" את היעד סאן חוזה (קוסטה ריקה) במקום כוונתו המקורית ליעד סאן חוזה (קליפורניה).


באישור הזמנתו נכתב היעד סאן חוזה בלבד ללא ציון שם המדינה.


כאשר ביצע התובע בידוק בשדה התעופה בשטוטגרט, התבררה הטעות. התובע נאלץ לקנות במקום 4 כרטיסים חדשים לסאן חוזה קליפורניה במחיר 9,037 יורו.


כאשר חזר מנסיעתו תבע את המפעיל של אתר האינטרנט דרכו בוצעה ההזמנה בדרישה לתשלום פיצויים והחזר מחיר כרטיסי הטיסה.


ביהמ"ש דחה את התביעה ופסק:


לא הייתה כל התחייבות באתר ליידע את הצרכן (התובע) על קיום שם זהה של יעד בארצות שונות. מי שמשתמש ביתרונות של הזמנת ON LINE נוטל על עצמו גם את הסיכונים שיטעה "בהקלקה", כפי שקרה כאן.
כיוון שלא הוגש ערעור על פסיקה זו, ההחלטה בפסק דין זה הפכה לסופית.

פרשנות משפטית:

מקרה זה הזכיר לידיד-קולגה שלי אירוע דומה שהתרחש לפני שנים רבות, טרם עידן האינטרנט, כפי שאתאר להלן:
גברת מבוגרת ממזרח לונדון הזמינה טיסה הלוך ושוב לארה"ב. בנה תכנן לפגוש אותה ולאספה משדה התעופה בוושינגטון. שם שדה התעופה: Dulles Airport .


עקב מבטא האנגלית של הגברת ששורשו במזרח לונדון, ( ה - Cockney accent ), פקיד הנסיעות הבין כי הגברת ביקשה את שדה התעופה Dallas בטקסס, לשם טסה בסופו של דבר.


הגברת חיכתה וחיכתה בשדה התעופה בדאלאס, אך כמובן בנה לא הופיע... .


לבסוף, פנתה ביוזמתה לחברת התעופה אשר הבינה (למרות המבטא !) כי היעד אמור להיות בשדה Dulles בוושינגטון.


למרבה המזל, חברת התעופה הסכימה להטיסה בנדיבות לוושינגטון על חשבונה ובכך תוקנה התקלה.
ועכשיו, לשיפוטכם הסוכנים: האם תעדיפו לחזור לעידן ההזמנות הישנות והטובות בצורה ידנית (וראו גם יחס חברת התעופה לטעות) או, "להתקדם" לעידן האינטרנט ?

טור זה אינו אמור להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ כזה. הקוראים מוזמנים לשלוח תגובות או לבקש להעלות נושאים לדיון לפי הכתובת: רום נחמן, עו"ד, טשרניחובסקי 24 כפר סבא 44271 , טל: 09-7444188 פקס: 09-7444199 [email protected]


עודכן ב: 05/04/2009