הגנת הצרכן - זכותו של לקוח לפיצויים ללא הוכחת נזק מספק שירותים הממשיך לחייבו בתשלומים על שירות שהתבקשה הפסקתו

מאת: עו"ד יואב גותי

לא פעם מגיעות לבתי המשפט תביעות נגד ספקי שירותים או מוצרים, הממשיכים לחייב את הלקוח בתשלומים בגין עיסקה מתמשכת (לדוגמא, תשלום לחברת סלולר על חבילת תוכן או תשלום על חבילת ערוצי לווין או כבלים) למרות שהלקוח ביקש להפסיק קבלת אותו השירות.

לנוכח העובדה שהחיוב בגין אותם שירותים (שכאמור נמשך למרות הודעת הביטול) הינו בסכומים נמוכים יחסית, בוחרים רוב הלקוחות לספוג את אותם חיובים, ולהמנע מן הטרחה והעלויות של ניהול הליכים משפטיים נגד אותם ספקים.

לעומתם, אותם לקוחות שכן בוחרים לעמוד על זכותם ולתבוע את המגיע להם, זוכים לא אחת בבתי המשפט לפיצויים בסכומים נמוכים על הנזקים ועגמת הנפש שנגרמה להם.

חשוב לדעת שבחוק הגנת הצרכן קיימת הגנה למקרים כגון אלה.

חוק הגנת הצרכן קובע, כי לקוח שהתקשר בעסקה מתמשכת, ביטל אותה כדין, אך הספק המשיך לחייבו בתשלומים עבורה, רשאי לתבוע את הספק, ולבקש כי יפסקו לו פיצויים לדוגמא -כלומר פיצויים ללא הוכחת נזק.

גובה הפיצוי בנסיבות אלה יכול להגיע לסכום של עד 10,000 ₪ ואם מדובר בהפרה חוזרת יכול בית המשפט לפסוק פיצוי בסכום של עד 50,000 ₪ .

מטרת הפיצויים לדוגמא הינה לשמש שוט נגד בית העסק, וכאמצעי לעידוד הצרכן לעמוד על זכויותיו.

כך לדוגמא מכח אותו סעיף בחוק הגנת הצרכן, חייב בית משפט חברת שירותים סלולריים, לפצות לקוח בסכום של 10,000 שקלים, לאחר שאותה חברה המשיכה לחייבו בתשלומים על חבילת השירותים, למרות בקשתו המפורשת של אותו לקוח להפסיק לחייבו בגינה.

לכן, בפעם הבאה שמי מכם נתקל בנסיבות דומות, חשוב לזכור את דבר קיומן של ההגנות בחוק הגנת הצרכן, ולתבוע את המגיע לכם מכוחן.

אין באמור במאמר זה כדי להוות יעוץ משפטי פרטני או תחליף לו. כל האמור בו הינו בגדר מידע כללי, אשר עשוי להשתנות מעת לעת בהתאם להוראות הדין החל. בהתאם הסתמכות על האמור בו הנה על אחריות הקורא בלבד.

עו"ד יואב גותי הינו עו"ד בעל נסיון של שנים רבות בתחום האזרחי מסחרי, דיני מקרקעין, חוזים, ודיני קיבוצים .



עודכן ב: 01/10/2009