הטלפון שמקבל בן משפחה שמודיע לו כי קרוב משפחתו עצור אינו דבר שכיח, ולאחרונה אנו עדים למקרים רבים של אזרחים ישראלים שנעצרים בחו"ל. אותם אזרחים יכולים להיות תיירים, או אפילו שוהים בלתי חוקיים במדינה.

 

הדרך הנכונה לפעול במקרה זה היא פנייה לעורך דין ישראלי העוסק בתחום, ואשר יוכל להסביר למשפחה את המצב המשפטי בהתאם למדינה שבה הוא נעצר. כמובן שישנה משמעות למדינה שבה עצור האזרח הישראלי, באשר שיטות המשפט שונות ממדינה למדינה. כך למשל אין דינו של עצור בצרפת או גרמניה דומה לדינו של עצור שנעצר בארה"ב, וזאת בשל שיטות המשפט השונות.

 

בנסיבות אלה, עורך דין ישראלי העוסק בתחום, יוכל להסביר למשפחה את המשמעות של המעצר מבחינת העצור, והרקע המוקדם יסייע גם בטיפול בהמשך. אין טעם להסתייע בקונסוליה הישראלית ובמשרד החוץ, כיוון ואלה כמעט ולא יעניקו סיוע למעט הודעה למשפחה על המעצר, ולעיתים נדירות יבקרו בכלא, מאחר וזהו אינו תפקידם.

 

לאחר שעורך דין ישראלי יסביר למשפחה על שיטת המשפט הנהוגה במקום מעצרו של העצור, ימליץ עורך הדין למשפחה להפנות את המשאבים בסיוע באמצעותו, ולא לעשות זאת לבד. כך למשל יהיה זה זול ויעיל בהרבה לשלוח את עורך הדין לחו"ל, כאשר האחרון יידע כיצד להיכנס לבית המעצר, יוכל לשוחח עם העצור, ללמוד באופן מקצועי על נסיבות המעצר, ולאחר מכן, לפנות לגורמי התביעה בנסיון לברר את מצב הראיות בתיק.

 

לאחר מכן, ובמידת הצורך, יוכל לאתר בעצמו נציג משפטי מקומי שיסייע בניהול ההגנה, ובוודאי שיוכל לשמש לאותו עורך דין זר כמעין גורם מתווך בינו לבין העצור, תוך פיקוח הדוק על צעדיו המשפטיים ודרך עבודתו, הכל תוך דיווח שוטף ומקצועי למשפחה. אין צורך להכביר במילים על החסכון הכספי העצום למשפחה, אשר תאפשר לעורך דין מטעמם לברור ולבחור פרקליט איכותי, ולתמחר עמו את שכר הטרחה באופן כזה שיתאים ליכולתם הכלכלית, ושלא יהיה באותם הוצאות משמעותיות כדי לשבור את המשפחה מהבחינה הכלכלית.

 

אולם, יש לשים לב כי משפחה שתעשה זאת לבד ללא נציג משפטי מישראל תיאלץ באופן טבעי להוציא כספים רבים, חלקם מיותרים, ולעיתים, בשל היעדר מידע מוקדם, לבחור עורך דין מקומי שאינו מתאים למקרה, כאשר לעיתים קשיי השפה יסכלו כל אפשרות להבין את דרך ניהול ההליכים. פעולה כזו תביא לעוגמת נפש רבה ולאובדן עשתונות מיותר בהמשך ההליך שעשוי להימשך זמן רב.

 

בנסיבות אלה, בחירת עורך דין ישראלי מומחה בדין הזר הינו בגדר הכרח, ואינו רק דבר מתבקש בנסיבות העניין, אלא עשוי לחסוך סכומי כסף אדירים הכרוכים בסיטואציה של מעצר אזרח ישראלי בחו"ל, לפיכך, בטרם הינכם שולחים את בני המשפחה לחו"ל, עיצרו, קחו נשימה, היוועצו בעורך דין מומחה שיידע לסייע לכם באופן יעיל בהרבה.

 


עודכן ב: 22/09/2013