כל אחד שנחקר במשטרה באזהרה מכיר את התהליך, החוקר שמולו מציג את עצמו כאיש משטרה ומודיע לנחקר כי הוא חשוד במעשה כלשהו ומיד בהמשך מוסיף כי זכותו של הנחקר להיוועץ בעורך דין בטרם החקירה וכי כל דבר שיאמר מעתה עשוי לשמש ראיות כנגדו וכי הימנעות מלהשיב לשאלות עשויה לחזק את הראיות נגדו.

 

כאן המקום להסביר כי קיימים שני סוגי נחקרים שאותם נסווג לשתי קטגוריות נפרדות. בקטגוריה הראשונה נכללים כל אותם נחקרים שנעצרו על ידי המשטרה, והובאו לתחנה כאשר הם נתונים למשמורת, ואילו בקטגוריה השנייה ניתן לכלול את כל אלה שקיבלו זימון לסור לתחנה, בין אם באמצעות טלפון ובין אם בדרך אחרת ואלה מגיעים בעצמם לחקירה.

 

זכרו! הזכות להיוועץ בעורך דין לפני החקירה ניתנת לכל אחד מאלה, ללא קשר לאופן שבו הוא מגיע לחקירה בין אם באמצעות ניידת, ובין אם בכוחות עצמו, לאחר שזומן להגיע לחקירה.

 

עם זאת, רבים אינם מודעים לזכות הגדולה שנפלה בפניהם, להגיע ביוזמתם לחקירה, כאשר הנבונים שבהם, ישכילו לנצל את הזמן שנותר להם, וליצור קשר עם עורך דין שעוסק בתחום הפלילי, על מנת שזה יוכל לתת להם ייעוץ לפני חקירה בתנאים אופטימליים.

 

ושלא יספרו לכם אחרת. יש פער גדול בין הייעוץ שניתן לתת כאשר הנחקר מגיע למשרד עורך הדין, מספר את הסיפור באופן רגוע, ומאפשר לעורך הדין הן לבחון את האירוע והן לתת לנחקר כלים משמעותיים לפני החקירה כדי שזה יוכל להתמודד עם הסיטואציה המלחיצה באופן המיטבי.

 

לעומת מי שכבר נמצא בתנאי מעצר, והחוקר שמולו רק רוצה לצאת ידי חובתו, ולאפשר לו זכות לייעוץ ראשוני, שלעיתים לא נמשך יותר מאשר דקות ספורות, בתנאים לא אופטימליים, עם חשש כי כל מילה נמצאת תחת האזנה, וכל זה, כאשר הנחקר שמולך כמעט שאינו מסוגל להקשיב לך בייחוד נוכח הלחץ הטבעי שבו הוא נתון.

 

אז כמו שאמרתי, לאלה מכם שנפלה בחלקם הזכות לקבל את הייעוץ כאשר הם עדיין לא בתנאי מעצר, לא מומלץ לפספס אותה. לעיתים המדובר בהזדמנות אחרונה לפגוש בעורך דין בתנאי מעבדה ממש, הרחק מהאוזניים של המשטרה.

 

אין תחליף לייעוץ בתנאים כאלה. עורכי דין מנוסים יערכו לחשוד "סדנת שבי" קצרה, לרבות הסבר כמעט מדויק לאופן שבו ייחקרו בהמשך, הכל בהתאם לסיפור שיספר הנחקר, תוך שמירה על חיסיון מלא, ומיד לאחר מכן, כאשר יגיע לחקירה, וימסור עדותו בפני חוקר משטרה מנוסה, ייווכח לגלות כי הוא מגיע מוכן, ללא שום הפתעות, רגוע, וגם התשובות שיספק יהיו מחושבות הרבה יותר, ולא פעם יקשו על המשטרה לגבש בעתיד כתב אישום.

 

לכן, אני ממליץ לכל אדם שזומן למשטרה, לא להסס, לנצל את הזמן שנותר לו, ליצור קשר עם עורך דין פלילי, ולקבל את מירב האינפורמציה האפשרית ולגשת לחקירה מוכן.