כל כתבי האישום המוגשים לבית המשפט בנויים משלושה חלקים: החלק הראשון מתאר את העובדות בהן מואשם הנאשם, בחלק השני מנויים סעיפי החוק עליהן עבר הנאשם ובחלק השלישי מופיעה רשימת עדי התביעה.

 

 

כתב האישום חייב להיחתם בידי תובע. זו הוראה מפורשת של תקנה 35 לתקנות סדר הדין הפלילי. ומכאן, שאם כתב האישום לא נחתם כלל, או שנחתם ע"י מישהו שאינו תובע – אין כתב אישום זה תקף.

 

 

לשאלה מי מוחשב כתובע יש תשובה בחוק סדר הדין הפלילי. לפי סעיף 11 של החוק המדינה היא המאשים וזאת באמצעות נציגיה המשמשים כתובעים. סעיף 12 מונה את רשימת התובעים. כללית, יש 3 סוגים של תובעים: סוג אחד הוא היועץ המשפטי ונציגיו אנשי הפרקליטות. סוג שני הם תובעים אחרים שהוסמכו ע"י היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה, וכאן מדובר על רשימה של כל מיני בעלי תפקידים שקבלו הסמכה להופיע, אם כי, לרוב מוגבלת סמכות זו להליכים או ערכאות מסוימות.

 

למשל – מתמחים בפרקליטות הרשאים להופיע בבית משפט השלום או תובעים עירוניים. סוג שלישי הם תובעים משטרתיים שעומדים בתנאי כשירות שנקבעו ע"י שר המשפטים בהתייעצות עם שר הפנים וקיבלו מינוי מאת המפקח הכללי. גם הם, מוגבלים בהופעותיהם לעניינים או ערכאות מסוימות.

 

 

בזמן האחרון שונתה מעט הרשימה והחדשה תחול לתקופה קצובה של כ 3 שנים, אך אין השינוי מהותי לעומת הרשימה המקורית.

 

 

דווקא סוג התובעים ברשימה הראשונה של התובעים היא בעייתית במידת מה, כי היא קובעת מיהם התובעים בצורה כזו: היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, משנהו, פרקליטי המחוז ופרקליטים אחרים שתואריהם נקבעו בצו שהוצא ע"י שר המשפטים. על פניו מדובר בסרבול של הפנייה לדבר חקיקה אחר. דהיינו, איש פרקליטות ייחשב כתובע רק אם תוארו מופיע באותה רשימה. ואכן, שר המשפטים הוציא רשימה כזו בה מנה את כל נושאי התפקידים בפרקליטות, כגון, עוזר בכיר לפרקליט המחוז או סגן פרקליט המחוז וכיוצ"ב.

 

 

וכאן אני בא לספר דבר שמשרדי יזם לפני שנים רבות, תקופה קצרה משהתחלנו לעבוד במקצוע. בגלל טענה שלנו בבית המשפט, שהתקבלה, נמחק כתב אישום ולכן הרשימה שונתה ונוספו בה תארים חדשים. כי מה שקרה היה שבמהלך השנים נוספו דרגות חדשות לאנשי הפרקליטות, כגון סגן בכיר ראשון או ראש מחלקה, והשר לא טרח לתקן את הצו המקורי ששמו הינו צו סדר הדין הפלילי (קביעת תאריהם של פרקליטים מפרקליטות המדינה) כי אף אחד לא שם לב לכך.

 

אולם, משרדנו בא וטען בתיק של נאשמים בסחר בסמים כי כתב האישום לא חתום ע"י תובע, כי נחתם בידי סגן בכיר ראשון לפרקליט המחוז, ותואר זה לא הופיע אז באותה רשימה, ולכן, כתב האישום לא חוקי והריהו כפיסת ניר סתמית בלבד. הטענה התקבלה וכתב האישום נמחק. לאור זאת, הזדרז שר המשפטים ונאלץ לתקן את הרשימה ולהוסיף לה את נושאי המשרה החדשים שהתווספו לפרקליטות.

 

רשימה זו נעשתה בשנת 1981, ומאז כבר תוקנה פעמיים: בשנת 2000 ובשנת 2005. מאז המקרה שלנו, החברה במשרד המשפטים זהירים מאד ודואגים לעדכן הרשימה.


עודכן ב: 23/04/2011