מקרים רבים מאד מסתיימים במפח נפש רב לנאשמים בפלילים שסבורים שיצאו "בזול" מכתב אישום בהליכים הפליליים נגדם. הדברים אמורים בכל מיני סוגי העבירות, אך בעיקר, בעבירות תעבורה, בהם מואשמים אנשים בבית המשפט לתעבורה בגין תאונות דרכים כאשר התאונה הינה קלה ביותר, אך לא רק בעבירות אלו.

 

הנאשם במקרים רבים כאלו לא נלחם על חפותו ומסכים להרשעה וקבלת עונש סמלי. ומה רבה הפתעתו כשלאחר זמן לא רב זוכה הוא לקבל כתב תביעה אזרחית מאת חברת ביטוח המתבססת על הרשעתו ובה נתבע הוא לשלם סכומי כסף ניכרים ביותר.

 

 

יש לדעת שבהתאם לפקודת הראיות, פסק דין מרשיע בפלילים, וזה כולל גם במשפטי תעבורה, מהווה ראייה חלוטה כמעט לגמרי במשפט אזרחי המוגש לאחר מכן. וכך, מוצא לפתע אדם את עצמו עומד לדין בתביעה שיכולה להגיע לסכומי כסף ניכרים ביותר בגין הרשעה פלילית שולית לגמרי ולא יכול הוא להתגונן ולומר שלא אשם הוא, היות והורשע הוא כבר.

 

 

לא רק במשפטי תעבורה הדברים אפשריים אלא גם במקרים של עבירות אחרות. החל מעבירות מין וכלה בעבירות תקיפה או היזק לרכוש או אפילו מעשה בניגוד לחוק זכויות יוצרים. למשל, מי שבמקרה מכר או היה מעורב במכר של מוצרים שלא ידע כלל שהינם מזויפים או אסורים למכירה.

 

הוא פעל בתמימות ולא ידע מכך, אבל הסכים להיות מורשע בבית משפט השלום ולקבל עונש סמלי ביותר במקום לנסות להילחם על חפותו. והנה, לפתע, זוכה הוא לקבל תביעה בת מיליונים מהיצרן החוקי המסתמך על ההרשעה ותובע עכשיו ממנו פיצויי ענק בגין הפרת זכות היוצרים.

 

 

המסקנה מכל זה הינה שמי לוקח סנגור שייצג אותו חייב לוודא שאותו סנגור הינו בעל ידע גם בתחום המשפט האזרחי. כתבתי כבר כמה פעמים על נקודה זו בקשר לכל מיני נקודות ואני שב לכתוב עליה גם כאן בקשר לנושא שבפנינו. יש קשר בין כל ענפי המשפט, ולא ניתן לתת את השרות הטוב ביותר ללא התמצאות, ולו חלקית, בכל הענפים הנוספים.


עודכן ב: 01/06/2011