כמעט כל עציר חדש מכיר את הנוהל המשטרתי הזה: באישון לילה, מעירים אותו ומפגישים אותו עם עו"ד מהסנגוריה הציבורית. כמובן שאם עו"ד פרטי ירצה להיפגש עם העצור בשעות אלו הדבר לא יתאפשר – אבל למשטרה יש אינטרס מובהק שכל עציר ייצוג ע"י הסנגוריה הציבורית. אין ספק שכמעט בכל המקרים – דבר זה יקל על עבודת החוקרים. לכן, בכל שעה שעו"ד מהסנגוריה הציבורית בא לפגוש עצירים חדשים – מאפשרים לו את הדבר.

 

ברוב המקרים, לא ניתן להעניק ייצוג הולם בשכר אותו מקבלים הסנגורים הציבוריים עבור כל תיק. את התוצאה משלם החשוד המיוצג על ידם שאינו זוכה לייצוג יסודי והולם.

 

נכון הוא כי לא כל עו"ד פרטי יעניק טיפול מסור יותר מעו"ד של הסנגוריה הציבורית, וברשימה הבאה אגלה כיצד לדעת לבחור נכון עו"ד פרטי שיעשה את עבודתו במסירות ונאמנה – אך מבחינה סטטיסטית, הייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית טוב פחות מהייצוג בידי עו"ד פרטי, ולעיתים, בצורה מאד ניכרת.

 

נכון הוא שיש מקרים מיוחדים בהם נעמדת הסנגוריה הציבורית על רגליה האחוריות ומפגינה להט רב: זאת בתיקים בעלי פרסום ציבורי רב. אך באלפי אלפי המקרים האחרים, המצב שונה לגמרי. אני עצמי נתקלתי במקרים רבים בהם כאשר הוחלף העו"ד מהסנגוריה הציבורית בעו"ד פרטי, השתנתה התמונה לטובת הנאשם.

 

יש גם מקרים רבים בהם לאחר הייצוג הראשוני בישיבת המעצר מציע הסנגור הציבורי לחשוד להמשיך ולייצג אותו בהמשך ההליכים, ואין לי אלא להציע להתייחס להצעה זו בחשדנות רבה.

 

אני נתקלתי במקרים רבים של ייצוג לא מתאים. למשל, מקרה של תושבת חוץ שהביאה ארצה שיקים בסכומים גדולים מאד והיה חשד שהיא נשלחה להלבין הון. באותה תקופה לא היו חוקים ברורים נגד הלבנת הון, ולכן החליטה המשטרה להאשים אותה בהפצת שקים מזויפים.

 

הסנגוריה הציבורית שייצגה אותה הגיעה להסדר טיעון בו הודתה אישה זו בשימוש במסמך מזויף, כאשר היא כלל לא הייתה מודעת למהות עסקת הטיעון הזו מאחר שלא הבינה עברית והמסמך לא תורגם. היא נדונה ל 3 שנות מאסר. האבסורד הכי גדול היה שבעת הדיון על העונש, כשניתנה לה זכות המלה האחרונה, היא הצהירה בפני בית המשפט שהשקים האלו כשרים לגמרי, אך גם השופט ששמע את זה לא עשה מכך עניין וקבל את עסקת הטיעון שרקחה הסנגוריה הציבורית, ואישר את העונש שלה.

 

כמובן שאם אשה זו הייתה מיוצגת ע"י סנגור פרטי, התוצאה הייתה נראית לגמרי אחרת. מרבית הסיכויים היו שהיא הייתה יוצאת זכאית לגמרי או במקרה הגרוע ביותר, מורשעת בעסקת טעון קלה בהרבה. 

 

 


עודכן ב: 15/06/2011