לרוב, כשצריכים עו"ד פלילי נמצאים האנשים בלחץ זמן. אם מדובר במעצר – אזי חייבים למצוא עו"ד בשיא המהירות. הסתמכות על הסנגוריה הציבורית עלולה להביא בכפה הסתבכויות לא נעימות, כפי שכבר ציינו. מנגד, הסתמכות על עו"ד פרטי על סמך כל מיני שמעות עלולה גם היא לגרום לאי נעימויות רבות.

 

שונה המצב כאשר מקבלים כתב אישום ואז אמורים לחפש עו"ד. כאן יש לכאורה די זמן למצוא עו"ד, אך שוב, השאלה הנשאלת זהה – איך מוצאים את המתאים?

 

יש לי עצה בדוקה אותה מבקש אני לחלוק עמכם, אם כי, בהרבה מקרים קשה ליישמה.

 

העצה שלי היא לשאול את דעתו של אדם חסר פניות לחלוטין, ומאידך, מכיר היטב היטב את כלל עורכי הדין הפליליים במדינה. אחד שיודע מצוין איזה עו"ד סתם עושה רשום, למי יש שם גדול אך התוצרת שהוא מנפק אינה ראויה לשמו – ומי עו"ד מעולה שכדאי לשכור את שרותיו.

 

ואני מתכוון לעיתונאים. במיוחד – לוותיקים שבהם. אלו, שראו כבר אלפי אם לא עשרות אלפי משפטים ומכירים את ענף עריכת הדין לפני ולפנים.

 

יש שני עיתונאים ותיקים כאלו. הראשון בהם הינו הוא העיתונאי של ידיעות אחרונות מר יחזקאל אדירם, הידוע גם בתור המסגיר הלאומי. הוא עובד כבר כ 40 שנה אני חושב, ומכיר את כלל עורכי הדין הכרות אישית בנוהגו לשבת במזנון בית המשפט לעיתים מזומנות כשהוא משוחח עם כל עורכי הדין בסביבה שהוא מכיר, דהיינו, עם כל הראויים.

 

השני הוא עיתונאי ישראל היום שהיה שנים הכתב הפלילי של עיתון הארץ צבי הראל. הם מכירים את כל עורכי הדין הראויים במדינה.

 

אני בטוח שמי שיתקשר אליהם וישאל אותם לדעתם על עורכי דין מסוימים, אם יסכימו הם לענות לו יתנו לו תשובה כנה ואמיתית, שאין ספק ששווה הרבה מונים מכל עצה של אנשים אחרים המחשיבים את עצמם כמבינים ומכירים את המערכת.

 

אם הם יישאלו על עו"ד מסוים, לבטח יתברר שהם מכירים אותו ויודעים בדיוק מה שוויו של זה. הבעיה היא, שאיני יכול להבטיח שהם יסכימו לענות לשאלות של אנשים שאינם מכירים – אך כדאי לנסות.