אני בטח שהוא לא ער כלל לשגיאה הזו, וכנראה שגם עורכי הדין שלו לא ערים לה, כי אחרת לא היו מאפשרים לו לבצע אותה. אבל משה קצב עשה שגיאה איומה בשלבים הראשונים של הפרשה, שהשפיעה לגמרי על כל התהליך, עד להבאתו למצב בו נכנס הוא היום לבית הסוהר.

 

אני רוצה להזכיר לכם את תחילת הפרשה. הוא מגיש תלונה נגד א' מבית הנשיא על סחיטה. היא נחקרת במשטרה ומעלה את הטענה שקצב אנס אותה. ככל הנראה מדובר בטענה בדויה. לא רק שהפרקליטות לא הכניסה אותה לכתב האישום, כי אם בראיון עם עיתונאית גרמניה מצאה זו שהעלמה פשוט משקרת. אבל הארץ גועשת. כל מיני נשים דעתניות, כגון חברות כנסת ועיתונאיות, לרבות שלי יחימוביץ, נפגשות עם הגברת ומחליטות, על סמך עדות יחידה שלה בלבד מבלי לשמוע את הצד השני, שקצב אשם – הוא אנס אותה. וכלי התקשורת רועשים ביותר, ונוסף על כך, העלמה שוכרת עו"ד בעלת חוצפה ותעוזה בלתי רגילים שעושה רצח אופי של ממש לקצב. זוכרים איך גרשה אותו מאזכרה לנופלים במערכות ישראל?

 

ואז מגיע הזמן של חילופי נשיא בית המשפט העליון. דורית בייניש מחליטה שהיא לא מוכנה שקצב ישביע אותה. שימו לב – מדובר עדיין בשלב בו נחקר הוא על אונס שככל הנראה לא בוצע כלל, אבל הגברת בייניש מחליטה שהיא לא מוכנה שקצב ישביע אותה.

 

עו"ד טוב, לו היה כזה למשה קצב, היה מבין מיד שאם דורית בייניש תהיה הנשיאה היא תגרום לו לצרות איומות. היא תשפיע על זה שיורשע. אין ספק בכך. ולכן, לו הייתי עורך הדין שלו הייתי מייעץ לקצב בשום פנים ואופן לא להסכים לצאת לחופשה בת 3 שעות כדי שיו"ר הכנסת ימלא את מקומו וישביע את גב' בייניש. לא רוצה שקצב ישביע אותה? אין דבר. יש אחריה בתור שופט אחר, השופט ריבלין.

 

אבל משה קצב הסכים לאותו סידור. הוא יצא לחופשה של 3 שעות ויו"ר הכנסת, גב' דליה איציק, השביעה את דורית בייניש בתור הנשיאה הבאה של בית המשפט העליון.

 

השפעתה של בייניש הייתה מכרעת. בבג"ץ נגד עסקת הטיעון המקלה היא הייתה נגד, וכך, משנסוג קצב מהעסקה והוגש נגדו כתב אישום, ידעו כל השופטים במחוזי בדיוק מה דעת הנשיאה של העליון. וכל שופט הבין מצוין היכן מרוחה החמאה ולכן לא כדאי לו להסתכסך עימה. כדאי לו להרשיע – אפילו תת הכרתית חשב הוא כך אם לא באופן מודע. ברור היה לו בדיוק מה הנשיאה של בית המשפט העליון מצפה ממנו.

 

ובערעור, השופט דנציגר חשב שיש מקום לערעור, אבל הנשיאה היא זו שקבעה את ההרכב, והיה זה ההרכב הקשה ביותר שקיים, זה שלא נוהג לזכות מערערים. לו היה נקבע הרכב אחר, ייתכן וקצב היה מזוכה, אם לא מכל ההאשמות, לפחות מאשמת האונס.

 

כן, זו השגיאה הענקית של קצב. והוא בכלל לא מודע לה.


 


עודכן ב: 08/12/2011