אין זה סוד שמצבם של נאשמים בעבירות מין כלפי נשים הינו קשה ביותר, וזאת עוד לפני שהחל כל דיון בתיק שלהם.

 

 

מצב זה שונה לגמרי מהמצב שהיה עד לפני מספר שנים.

 

 

בזמן המנדט הבריטי, החוק הפלילי קבע שלצורך הרשעה בעבירת מין כלפי אשה יש צורך בסיוע לעדותה. קרי, גם אם בית המשפט מאמין לחלוטין לעדות קורבן העבירה, עדיין ללא סיוע חיצוני לדבריה היה הנאשם מזוכה.

 

 

חובת הסיוע בוטלה, כך שלאחר מכן יכול היה בית המשפט להרשיע נאשם בעבירת מין אם שוכנע שעבר את העבירה גם ללא שום סיוע לעדות קורבן העבירה.

 

 

אולם, גם מצב זה החל להשתנות. זאת עקב לחץ של נשים ידועות ומפורסמות, כחברות כנסת למשל, ושל ארגוני נשים למיניהן. לחץ נוסף הופעל מצד נשים העוסקות בתקשורת או בעלות גישה לתקשורת.

 

 

לחץ נוסף היה לחץ נקודתי, כאשר לכל מיני משפטים מפורסמים הגיעו נשים והפגינו לפני בתי המשפט עת התנהלו הדיונים שם בדרישה להרשעת הנאשם. דהיינו, הדרישה היתה שלא הראיות תקבענה אלא שבכל מקרה יימצא הנאשם אשם. לית מאן דפליג שמדובר בלחץ בלתי הוגן שמן הדין היה צורך למונעו, אך הדבר לא נעשה, כנראה מחשש האחראים לתגובה שתבוא אם ינסו לפזר את המפגינות והשלטים.

 

 

כתוצאה מכך החלו גם השופטים לירא מהנשים, וגם התביעה. והתוצאה מכך הינה שכיום, דלים מאד סיכוייו של נאשם לזכות במשפט הוגן אם נאשם הוא בעבירת מין כאשר קורבן העבירה הינו אשה המעידה נגדו. כמעט שאין לו סיכוי לצאת זכאי.

 

בית המשפט לרוב לא יעז לזכות נאשם גם אם הראיות נגדו הינם עדות יחידה של קורבן העבירה שסותרת את עצמה ונחזית כבלתי מהימנה על פניה. אפילו גברים בעלי מעמד גבוה כשר משפטים או נשיא לא יוכלו להתמודד עם עדויות מופרכות.

 

 

ניקח לדוגמא את משפטו של חיים רמון. לא בכדי משפטנים גדולים בכל העולם העבירו בקרות קטלנית על פסק הדין והשופטים שנתנו אותו.

 

הרי מדובר היה בקצינה בצבא שפנתה לשר בדברי פיתוי כגון שהיא רוצה ליסוע עימו לטיול בחו"ל וגם בקשה להצטלם איתו כשהיא מחבקת אותו באופן מיני פרובוקטיבי לגמרי. היא חיבקה אותו סביב מותניו כשידיה כרוכות מעט מעל למבושיו. לכן, ברי לגמרי שהייתה לו סיבה טובה לחשוב שהיא מעוניינת בקשר אישי עימו, כך שהוא ניסה לישק לה.

 

כשהיא לא הגיבה לנשיקה, הוא חדל מכך, ברם, בקש ממנה את מספר הטלפון שלה והיא נתנה לו אותו. ברור לגמרי שחיים רמון לא יצא מהבית מתוך כוונה לכפות את עצמו מינית על איזו בחורה, כי אם הוא נפל קורבן למניפולציה של בחורה שהתחילה איתו ונתנה לו להבין משהו שאולי היה טעות ואולי תחבולה מצידה. בכל מקרה, אי אפשר היה בשום מקרה להרשיע אותו בעבירת המין בה הורשע – ובכל זאת, כך קרה.

 

 

לעניות דעתי מדובר בחרפה למערכת המשפטית של מדינת ישראל, והגיע הזמן לערוך שינוי יסודי.
 


עודכן ב: 12/09/2012