למרות שפקודת הסמים המסוכנים מכילה הוראות ברורות המכסות את רוב המקרים בהם ניתן להאשים אדם בשימוש בסמים מסוכנים, לרבות סחר, יבוא ותיווך, הרי בשנים האחרונות חלו התפתחויות המאפשרות לנאשמים לחמוק מהרשעה ולצאת זכאים. וכאן אמנה כמה מקרים כאלו, כאשר מקרים נוספים לא יגולו כאן בהיותם סוד מקצועי שלי.

ראשית דבר, יש חובה על התביעה לרשום שם מדויק של החומר המסוכן. אישום בעישון חשיש יימחק אם הסנגור יטען שברשימת הסמים המסוכנים לא מופיע חשיש אלא בשמו המדעי שרף של קנבוס.

דבר שני, הוא ציון העובדה שהמנהל, קרי, מנהל משרד הבריאות, לא התיר לנאשם שימוש בחומר. לכן, אם עובדה זו לא כתובה בכתב האישום – אין עבירה והנאשם יזוכה או כתב האישום נגדו יימחק.

נקודה שלישית לטובת נאשמים היא, תחולת הכלל של ההגנה מן הצדק. משמעות הגנה זו הינה, שאין להפלות בין נאשמים. למשל, אם נתפסה חבורה של צעירים המעשנים מריחואנה, אם יוגש כתב אישום רק נגד חלקם, יוכלו הם לטעון להגנה מחמת הצדק, ובית המשפט ייאלץ לזכותם או למחוק את כתב האישום נגדם. במקרים מסוימים ניתן לטעון שבדרך כלל לא מוגש כתב אישום במקרים דומים למקרה הנוכחי, אם כי, הדבר מחייב עבודה רבה של הסנגור בחיפוש ומציאת מקרים אחרים דומים, והתעריף לכך יהא גבוה יותר מאשר בייצוג רגיל.

טענה רביעית לטובת הנאשמים פותחה אך בשנים האחרונות בידי בית המשפט העליון, והיא אומרת, שאם כתב האישום נולד מחיפוש לא חוקי, כתב האישום לא חוקי. ויודגש, כי חיפוש לא חוקי אינו רק חיפוש שנעשה ללא צו חיפוש, מאחר שיש מקרים בהם מותר לחפש גם ללא צו, כי אם חיפוש שלא עומד בסטנדרטים של החיפוש המותר. וסטנדרטים אלו מחמירים ביותר, וכל הפרה שלהם תביא כאמור לפסילת הממצאים שנמצאו.

פסילה חמישית של כתב אישום תהא לגבי כתב אישום המבוסס על הודאת הנאשם, שנלקחה בלא שנאמר לו לפני מסירת הודעתו שזכותו להיוועץ עם עו"ד. גם עניין זה הינו מהלכותיו הדי אחרונות של בית המשפט העליון.

לאור כל זאת, אין לי כי אם להציע לכל מי שנתפס עם סמים, למהר ולהתייעץ עם עו"ד המומחה לעניין סמים, שמאידך ידוע כאדם הגון שלא יעשה פעולות מיותרות שרק יעלו הרבה כסף. וודאי שאם קבלת כתב אישום, אתה חייב לקחת עו"ד מומחה שכזה, שייתכן ויביא לפסילת וסגירת התיק נגדך. גם אם לא יצליח בכך, עדיין יוכל להביא במקרים רבים לאי הרשעתך, או בדרך של סגירת התיק או בדרך של קבלת עבודות שירות או פיקוח קצין מבחן ללא הרשעה.
 


עודכן ב: 30/01/2013