כמעט כל הנאשמים מאד אוהבים שעוה"ד שלהם צועק ומתלהם, הן על נציגי התביעה והן על השופטים. כך הם מרגישים שעוה"ד שהם שכרו עושה את עבודתו נאמנה למענם. לחלוטין לא אכפת להם שהסיכויים שלהם לזכות במשפט יורדים פלאים עם ייצוג כזה. וזה עוד בלא שדברנו על איכותם הירודה של הטיעונים שלהם.

כמעט בכל המקרים בהם עו"ד צועקים, הדבר בא לחפות על חוסר מוכנות. על אי הכנת התיק כמו שצריך. פרקליט הצמרת היהודי אמריקאי סמואל לייבוביץ ז"ל, שגם התמנה אחר כך לשופט, אמר שמשפט פלילי דומה לקרחון: רק שמינית ממנו אתה רואה בבית המשפט, ואילו 7/8 ממנו, שנעשים במסגרת עבודת ההכנה, אתה לא רואה. אצלנו, אצל אותם עו"ד צעקנים, אתה רואה במשפט בדרך כלל את כל התיק, כי עוה"ד לא עסק בהכנתו כמעט. אולי קרא את חומר התביעה, ואולי לא, אולם לא הלך להביא חומר משל עצמו.

הבעיה הגדולה היא הנאשמים. כי אם זיכית אותו בלי רעש וצלצולים, הוא יהיה לא מרוצה. במשפט הבא הוא לא ייקח אותך אלא עו"ד רועש כהוגן, שאומנם, יתחוב אותו לכלא לכמה שנים יפות, אבל לפחות "נלחם" בשבילו.

עוד יותר גרוע אם אתה מכין תיק בצורה כל כך יסודית ומוצא נקודות לרעת התביעה, עד שאתה משכנע אותה לרדת מהתיק. את זה הנאשם ממש לא מבין. איך זה אפשרי שהתיק נגדי נסגר, הוא שואל את עצמו? צריך מאד להיזהר מעוה"ד הזה, הוא גם אומר לחבריו, אסור לסמוך עליו.

ברצוני לספר אנקדוטה קטנה מלפני הרבה שנים. הופעתי בפני שופט מעולה שהייתי אף מעט מיודד עימו, אך במהלך המשפט עלינו על טונים גבוהים והשופט נזף בי, וגם אני לא טמנתי ידי בצלחת. כשנגמר המשפט חשתי שנכשלתי. הרי לנאשם לא רצוי שהשופט כועס על בא כוחו, נכון? ובכן, מה שקרה היה מדהים. לא רק הנאשם התפעל ממני, אלא גיסו, ששרת באותה עת כקצין גבוה במשטרה והיה שם ללא מדים, יצא וחיבק את כתפי ואמר לי: לא ידעתי שאתה כזה עו"ד חזק. כל הכבוד לך. אמרתי לעצמי שלא רק עבריינים שוגים כשהם לא מבינים שעו"ד שמרגיז את השופט פועל בעצם לרעתם, אלא אפילו קציני משטרה שוגים בטעות כזאת.

 


עודכן ב: 10/12/2013