כידוע, אחת הסיבות לזיכוי נאשמים בעבירות סמים הינה פגימה של שרשרת הסם, החל מרגע תפיסתו ועד להגיעו למעבדה המזהה אותו כסם מסוכן. הגיון רב יש בדבר.

 

הדרך שבה עובר החומר החשוד כסם ועד לזיהויו במעבדה עלול לגרום להחלפת הסם או לזיהומו בחומרים אחרים. בית המשפט חייב לקבל את תיאור הדרך המלאה שבה עבר הסם מעת תפיסתו ועד הגיעו למעבדה. ולכן, יש צורך באריזת הסם בשקיות משטרתיות מאובטחות בתחנת המשטרה אם לא לפני כן, ואח"כ השקיות מועברות בין שוטרים שחותמים על ביצוע ההעברה. השוטר האחרון שאחראי להעביר את הסם למעבדה חותם על נטילת השקיות ובמעבדה מאשרים שהוא מסר להם אותו. כל זה, כאמור, בכדי שלא תארע איזו טעות כמו החלפת שקיות.

 

לאחרונה נתקלתי בשני פגמים, שאחת מהן התפרסמה בכלי התקשורת במקרים רבים:

 

פגם אחד הינו, שעם תפיסת הסם, המשטרה שוקלת אותו לא בתחנה אלא במקום חיצוני, כמו משקל בסופרמרקט. לכאורה הדבר פוגם בשרשרת הסם החוקית ויכול להביא לפסילת השרשרת, ולכן, לזיכוי הנאשם. זאת, מאחר שבסופרמרקט ניתן להחליף בין החומר שנתפס לבין סם שמצוי שם. ובמיוחד, אם השקילה מבוצעת בידי שוטר יחיד והשקיות עדיין לא חתומות וניתן לבצע כל מיני תרגילים מאחורי גבו. ואם השוטר נוהג לבוא לשם מדי פעם, יכולים עובדי הסופרמרקט להכין להם סם מסוכן מראש להחלפה.

 

פגם שני שלא נתקלתי בו עד עתה והוא מבחינת חידוש מרענן הינו פגם בבדיקה עצמה במעבדה. תארו לעצמכם שעל אישור הבדיקה של כמה שקיות חומר מתנוססת חתימת איש המעבדה שבדק את כל השקיות, אולם על חלק מאישורי הבדיקה של מספר שקיות מופיעה חתימת בודק אחר. האם דבר זה יביא לפסילת כל הבדיקה? במקרה זה אני סקרן לדעת מה תהיה תשובת בית המשפט כי יש לי קשר למשפט כזה.

 

דבר זה שוב מוכיח עד כמה חיונית לכל נאשם בעבירות סם ייצוג של פרקליט מנוסה ומיומן.