יש מקרים שבהם בנסיבות מסוימות עונשו של אדם שעבר עבירה גדול יותר ולעתים אף מוכפל מהעונש המקורי, למשל בעבירות מסוימות רבות בנסיבות מחמירות כגון אינוס, אלימות, זנות או מרמה, העונש גדול יותר ולפעמים אף כפול.


ואולם, יש מקרים שממש לא ברור כי יש בהם כפל עונש לגבי כמה עבירות הכלולות בסעיף העבירה, קרי הכפלת הענישה של מספר עבירות הכלולות באותה עבירה.


הכוונה למשל לסעיף 335(א) לחוק העונשין. מה כתוב שם? שאם אדם עובר אחת מתוך שתי עבירות מסוימות בנסיבות מחמירות, אזי עונשו הוא כפליים מהעונש של העבירה האחת שהוא עובר בנסיבות רגילות. שתי העבירות הן עבירה לפי סעיף 333 לחוק העונשין ועבירה לפי סעיף 334 לחוק העונשין.


חבלה חמורה או פציעה: איזו מהעבירות בוצעה בנסיבות מחמירות?


נפרט מהן אותן עבירות. עבירה לפי סעיף 333 היא עבירה המכונה חבלה חמורה, ועבירה לפי סעיף 334 מכונה פציעה.


הבעיה מתעוררת לגבי כך שהעונש המוטל על כל אחת משתי עבירות אלה הוא שונה. עבירה לפי סעיף 333, שהיא עבירה יותר חמורה, נושאת בקרבה עונש של שבע שנות מאסר, ולכן כפל העונש במקרה שאדם הורשע בנסיבות מחמירות בהתאם לסעיף 335(א) הוא 14 שנות מאסר.


עבירה לפי סעיף 334 קלה יותר ונושאת עונש של שלוש שנות מאסר. לכן כפל העונש כאשר מופעל סעיף 335(א) במקרה שהעבירה בוצעה בנסיבות מחמירות הוא שש שנות מאסר.


לכן, כאשר אדם מואשם בעבירה לפי סעיף 335(א) אין הוא יודע איזו עבירה בעצם מיוחסת לו, האם חבלה חמורה בנסיבות מחמירות או פציעה בנסיבות מחמירות. הוא רק יודע שהוא מואשם באחת משתי העבירות בנסיבות מחמירות.


לכאורה הדבר לא צריך לשנות לו, מכיוון ששני העונשים, 14 שנות מאסר או שש שנות מאסר מחושבים כפשע לפי ההגדרה בחוק העונשין, כאשר כידוע, עבירה שעונשה עד שלוש שנות מאסר מכונה עוון ועבירה שעונשה עולה על שלוש שנות מאסר מכונה פשע.


מהם ההבדלים בין שתי העבירות אשר משפיעים על ההגנה?


בכל זאת יש שני הבדלים שעליו להיות מודע להם והמשפיעים על הגנתו: האחד הוא סמכות הדיון. נכון שעבירה של פציעה היא עוון ואם יש כפל עונש היא הופכת לפשע, אבל יש סמכות לבית משפט השלום לדון בה. אולם, בעבירה של חבלה חמורה העונש הוא שבע שנים וכפל העונש הוא 14 שנה, ובמקרה כזה אין לבית משפט השלום סמכות לדון בה אלא לבית משפט המחוזי, והגשת כתב האישום לבית משפט השלום היא טעות יסודית.


אם בכתב האישום לא מצוין איזו עבירה כופלת את עונשה עבור הנאשם, כתב האישום פגום מאחר שלא ניתן להעמיד לדין בגין העבירה החמורה יותר של גרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות.


לא רק זאת, למדור תביעות משטרתיות יש סמכות לדון בפשעים מסוימים לפי הוראות חוק סדר הדין הפלילי. והנה, לפי התוספת הראשונה א' לחוק זה, לתביעה המשטרתית יש סמכות להגיש כתב אישום לגבי פציעה גם אם העבירה נעברה בנסיבות מחמירות. אין לה סמכות אלא רק לפרקליטות יש סמכות להעמיד לדין בעבירה של חבלה חמורה בנסיכות מחמירות.


לאור זאת, מן הראוי שבית המשפט יבטל כתב אישום לפי סעיף זה, אם לא צוין בדיוק איזה סעיף מקורי העונש כופל, בייחוד נוכח הוראת זיכוי מן הצדק, ויש לצפות לסניגורים ערניים לטעון בצורה זאת.
 


עודכן ב: 08/06/2015