מי שחשוד בעבירה שעונשה עשר שנים לפחות צריך להיחקר מלבד מקרים מיוחדים בהקלטה. זה כתוב בחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים).

בדרך כלל אין בעיה מיוחדת בשפיטת חולה נפש של ממש. במקרה זה לא שופטים אותו אלא מכניסים אותו למנוחה בבית חולים לחולי נפש כאמור בחוק לטיפול בחולי נפש ואין מתקיים משפט בכלל.


איך קובעים אם אדם הוא בעל מוגבלות?


אף על פי שאם הנאשם מבקש לברר את אשמתו ניתן לדון אותו ולברר את אשמתו ואם אינו אשם הוא יזוכה. אם אשם הוא, ייפסק משפטו כי חולה הוא ויאושפז. הבעיה היא במקרה של אדם הלוקה בנפשו אך לא בצורה שחובה לאשפזו.

חוק סדר הדין הפלילי קובע כי הימנעותו של נאשם לתת עדות לא תהיה לחובתו במקרה שהוא בעל מוגבלות. לגבי לקוי בנפשו יש צורך בתנאים נוספים בזמן חקירתו כגון בן משפחה שמשתתף בחקירה. ולכן, כאמור, יש צורך במומחה שיבדוק את הלקוי קודם לחקירה אם הוא לקוי בנפשו באופן המשפיע על חקירתו. במקרה זה החוקר חייב להעביר את החקירה לחוקר מיוחד. מה הכשרתו של זה? לא ברור. הוא חייב לעבור בחינות מיוחדות?


אולם, לחוקר הרגיל בכל מקרה קשה לדעת מה מצבו של הנחקר ולא יודע אם צריך לזמן מומחה לשם כך. אפילו בית משפט לא יכול לדעת אם היה צריך מומחה לצורך אבחנה כזו. ולכן, איך יכול הוא להחליט שאי העדה גוררת או אינה גוררת אחריות בגלל אי העדה של הנאשם? ובעצם, למה הכוונה "אם התקבלה חוות דעת" לגבי הנאשם, האם הנאשם צריך לספק חוות דעת כזו? התביעה? הסנגוריה? בית המשפט ימנה? ממש אי אפשר לדעת.

החוק עצמו די מסובך כי הוא מחולק לעבירות ולתקופות תחולה של החוק לגבי סוגי עבירות. אותו הדבר עם מפגרים.


מה זה פיגור קל ומה זה בינוני ומה זה פיגור חמור?

ושוב, אנו סומכים על חוות דעתו של החוקר אם הוא מרגיש שהנחקר מפגר ובכמה או לקוי בנפשו וכמה. והנחקר יכול במקרים מסוימים לפנות לבית משפט השלום ולהתרעם על הליכי החקירה וזה הדבר האבסורדי ביותר – לקוי בנפשו או מפגר יגיש עתירה לבית משפט? נשמע הגיוני? סביר? קביל?


רק מפגר או לקוי בנפשו שלמשפחתו יש המון כסף יכולים לשכור עו"ד שיגיש הליכים כאלו. וכמובן, מה קורה כשלחסוי או למפגר יש אפוטרופוס? חייבים להודיע לו? מי יודע על כך לאפוטרופוס? מי בכלל יודע שיש לו אפוטרופוס? האם יספיקו להודיע לפני החקירה? בלתי אפשרי. ומי יודיע, המפגר או החולה? הם יודעים מכל ההליכים האלו? והאפוטרופוס יודע מה לעשות במקרה כזה?

אותו הדבר לגבי תשושי נפש מחמת גיל. ראיתי כבר מקרים רבים בהם נשפטו אנשים מבוגרים מבולבלים לגמרי והשופטים המשיכו במשפט כאילו אין בעיה עם נאשמים אלו. ובמקרה זה הרי נוהלה חקירה רגילה לפני הדיון המשפטי.