כידוע, חל איסור מוחלט לחשוף את שם המתלוננת בעבירות מין, לעומת שם החשוד המתפרסם בריש גלי.

מדובר באפליה בלתי נסבלת שחייבים למחוק אותה

במשפט פלילי חייבת להיות זהות סיכונים בין המתלוננת לבין הנאשם. אחרת, כבר מראש הנאשם נתון בסיכון רב הרבה יותר מאשר המתלוננת. הטענה שחשיפת שם המתלוננת יגרום למתלוננות פוטנציאליות להימנע מהגשת תלונה הינה הנחה שאין שום אסמכתה מדעית לכך.


לא נעשה מחקר כמה נאנסות למשל לא תתלוננה אם שמן יפורסם לעומת מצב בו שמן אינו מפורסם. יש כלים מדעיים לבדוק דברים כאלו ולמיטב הדעת לא נעשו מחקרים מדעיים בנושא זה.

אולם גם אם יש משהו בזה, עדיין אי אפשר להפלות נאשמים לרעה. הרי כבר בבית משפט מעמדם נחות בהרבה מאשר המתלוננת. השופטים כבר מעדיפים אפילו ללא כוונה לקבל את גרסת המתלוננת מאשר את גרסת הנאשם. הוא הרי דמו מותר, לעומת המתלוננת ששומרים על זכותה לחיסיון אפילו שאין לדעת אם עדותה הינה נכונה.


גם כאשר מדובר בתלונת שווא, שומרים על חיסיון שמה של המתלוננת


הרי יש מקרים רבים בהם התלונה הינה תלונת שווא, ובכל זאת שומרים על חסיון שמה ומפרסמים את שם החשוד אפילו עדותה נגדו הינה עדות שקר. וגם הנאשם נתון כבר בסיכון של הפגנות נגדו שגם משפיעות ביותר על השופטים. לאור זאת, בלתי נסבל ששמו יפורסם ושמה לא יפורסם, ומי שיפרסם יסתבך בעבירה פלילית.


לא רק זאת כי אם פרסום שם המתלוננת יוכל להביא אנשים שיודעים דברים על המתלוננת ולספר מה הם יודעים עליה, ובמקרים רבים מדובר במידע שיכול להועיל לנאשם. למשל, מתלוננת סדרתית או שנמצאה משקרת במקרים אחרים. אבל כאשר שמה נותר חסוי, אי אפשר לקבל מידע מהציבור עליה.


הנה למשל משפטי מין של הזמן האחרון, כיצד ניתן לדעת על עברה של המתלוננת - האם היא מתלוננת סדרתית, האם היא שפויה וכדומה. ובלתי אפשרי להותיר על כנה אפליה חמורה זו שיוצאת מהנחה לא בדוקה שמתלוננת דוברת אמת והיא תחשוש מלהתלונן אם שמה יפורסם.


אולי דווקא היא תחשוש להתלונן אם שמה יפורסם כי היא מסתירה דברים שליליים עליה בעברה. בעיקר אם עדותה נסמכת על עדות של פסיכולוג שגם שמו נותר חסוי וניתן אולי להראות כיצד הוא העיד במשפטים אחרים ועיוות את המציאות.


אי לכך, הייתי מציע לבטל את החיסיון המפלה הזה, או לפחות להשוות בין החסיונות וגם להטיל חסיון על שם הנאשם.


אומרים שאם שם הנאשם יישאר חסוי לא תהיינה מתלוננות נוספות שיכולות להתלונן עליו כי הוא פגע גם בהן. אך טענה זו בדיוק יכולה להיטען מצידה השני: אם שם המתלוננת נותר לבדו חסוי, היא יכולה לא להסתכן ולהעליל עלילות שקר על הנאשם כי אף אחד לא יעיד עליה ועל עברה.

אי לכך, הכי טוב יהא אם יבוטל החיסיון על שמה המתלוננת, ואם זה לא יבוצע, אז לפחות שמו של הנאשם יהא גם הוא חסוי.