המצב שבו כופה בית הדין על הצדדים להתגרש הוא כאשר מתברר שהאישה בוגדת בבעלה. זו אפליה מכיוון כאשר הבעל בוגד אין זה מחייב את גירושי הצדדים.


ההוכחה לבגידת האישה היא קצת מסובכת, כי הרבנים לא ששים להכריז על אשת איש שהיא בגדה בבעלה. כי כאשר הם מכריזים את זה אז האישה אסורה גם על בעלה וגם על בועלה, כלומר הגבר עמו היא בגדה בבעלה. וזה שהוכח שאשה נכנסה למיטה עם גבר זר אינו הוכחה שהיא שכבה איתו.


לעומת זאת, כאשר הגבר בוגד יש בכך הרבה פעמים משום אמתלה כדי לכפות עליו לגרש את אשתו מכיוון שהיא כבר מאוסה עלי, אך יש הרכבי רבנים שלא יכפו גירושין על הבעל גם במקרה ויוכח בוודאות שהוא בגד באשתו.


באילו מקרים בית הדין יחייב את הצדדים להתגרש?


בימינו, גם אם אישה בגדה בבעלה, לא כופים עליה מיד לקבל גט כאשר יש לבני הזוג ילדים ויש חשש שהם יפגעו מגירושי ההורים. קורה שתסקיר פסיכולוגי ממליץ שבני הזוג לא יתגרש ויש כאן סתירה בין ההלכה לבין המצב הפסיכולוגי העכשווי. יש רבנים שבמקרה כזה לא ממהרים להכריז שהאישה בגדה למרות שהדבר ברור לגמרי. תלוי באיזה הרכב אתם נופלים.


אפילו כאשר האישה מודה שבגדה בבעלה אין הדבר מהווה ראייה חלוטה למעשה זה, כי אולי היא כבר רוצה להתגרש מבעלה ולכן מצהירה הצהרות בלתי נכונות. וכידוע, ההלכה אינה מכירה בהודאת בעל דין כדי לחייב אותו, כמו גם במקרים פליליים שאין הודאת בעל הדין מהווה הוכחה.


על עניין זה של בגידה מתקיימות מלחמות בין בני הזוג, כי כאשר הוכחה בגידת האישה היא מגורשת גם ללא הסכמתה וללא קבלת איזה תשלום שהוא. ודאי שללא הכתובה שלה. ואם יש לה ילדים, רבים הסיכויים שילדיה יילקחו ממנה, אולם גם זה תלוי בתסקירים שיוגשו לבית הדין.


פנייה לבג"ץ לעיתים עוזרת. עקרונית, בג"ץ לא אוהב להתערב בפסיקות המבוססות על ההלכה, אולם רבים המקרים שבו אישה שהוחלט שילדיה יילקחו ממנה פונה לבג"ץ וממנו היא מקבלת סעד. כי בג"ץ בוחן את טובת הילדים ומחליט לפי ראות עיניו ולא לפי ההלכה או הפסיקה הרבנית. ובגלל החשש מפנייה לבג"ץ, לא ממהרים הרבנים להוציא פסקי דין כאלו הכופים על אישה להתגרש ועוד יותר לנתק את הקשר ההורי עם ילדיה ולא לגדלם. המשמעות של זאת הינה שבג"ץ מהווה שוט כלפי בתי הדין הרבניים שחוששים שפסיקותיהם יתהפכו בפסקי הבג"ץ.


לכן העצה שלי למי שנפגע מפסק דין רבני הינה פנייה לבג"ץ, שגם אם לא יתערב, עצם הפנייה אליו וההודעה שפנו אליו יכולה לגרום לשינוי פסק הרבנים.


וכידוע, לפני שפונים לבג"ץ פונים לבית הדין הגדול לערעורים בירושלים שגם הוא לעיתים הופך את פסקי הדין של בתי הדין המחוזיים. וראיתי גם פסקי דין של בי"ד מחוזי שנהפכו אפילו ללא עו"ד שניסח את הערעור אלא שאדם או אישה הגישו ערעור לבדם או בעזרת טוען רבני בלבד.