משונה מאד הסעיף לגבי העבירה הכרוכה בהולדת ילד בחוק העונשין. כך קובע הסעיף הרשום במיקום: 377 א (2): הסוחר באדם לשם... הולדת ילד ונטילתו.


לפי פשוטם של דברים, עונש של 16 שנה מצפה לאדם שהוליד ילד ונוטל אותו עמו. כלומר, שהוא עשה ילד יחד עם בחורה והוא נטל את הילד עמו, אפילו לא השתמש בכוח לשם זאת או באלימות. כלומר, האבא של הילד צפוי לעונש מאסר ממושך ביותר אם הוא מגדל את הילד שלו.


מהי הבעיה עם ניסוח עבירת סחר בבני אדם?


כמובן שזה דבר לא סביר אלא ניסוח משונה של העבירה. העבירה כלולה במסגרת הסעיף של סחר בבני אדם, שאומר, תשלום עבור הסחר או גם בהעדר תשלום. אם כך, יכול להיות שהכוונה היא לתשלום לאשה עבור עשיית הילד, ובכל זאת, הדבר אינו מובן כי הרי מדובר בילד שלו.


נראה שחל שיבוש בהכנסת הסעיף הזה למסגרת של סחר בבני אדם, כי אין לדבר פירוש במיוחד כשמדובר באב שעשה ילד ומגדל אותו. אבל בכל מקרה, אין שחר למעשה פלילי שעוסק בעשיית ילד וגידולו.


כמובן שיש אפשרות שמחוקקי הסעיף התכוונו למשהו אחר, אבל פשוט לא עלה בידם להכניס סעיף שניתן להבינו. ולמען האמת, ישנם עוד סעיפים לא ברורים ולא מובנים בתיקון הנרחב שנעשה בחוק.


נתייחס לעוד עבירה לא מובנת שהיא עריכת נישואין או גירושין שהם אסורים לפי דין. סעיף 182 לחוק העונשין.


האם הכוונה לאיסור לפי הדין הדתי? האם מי שעורך קידושין של כהן וגרושה עובר עבירה פלילית?


הרי זה אסור לפי הדין הדתי, אולם לא שמענו שכהן שנשא גרושה עובר עבירה פלילית. למשל, השופט לשעבר חיים כהן ז"ל נישא לגרושה שזה לכאורה אסור לפי הדין הדתי. או שכוונת הסעיף במילה דין אינה דווקא לדין הדתי אלא לחוק.


ואם נניח שמדובר בטקס נישואין או גירושין שהינם אסורים לפי החוק, אזי מדובר לכאורה שהטקס אינו תופס חוקית כמו אח ואחות ואז אין כאן עבירה פלילית. או רק כאשר הטקס תופס ולא מתבטל ואז יש כאן עבירה פלילית.


או ניקח למשל דת אחרת שבה עשיית טקס נישואין או גירושין הינם בניגוד לדין הדתי של בני הזוג ולכן השאלה היא אם הם אינם תופסים אם לאו. היעלה על הדעת להטיל סנקציה פלילית על מי שהשתתף בזה? ברור שהדבר נשמע אבסורדי.


בין אם נקבע שהטקס אינו תופס או הוא תופס, מה למחוקק הישראלי להטיל ענישה על מי שעושה דברים נגד הדין הדתי של משתתפי הטקס? ואם הוא לא תופס אזי בטח שאין להטיל על העושה אותה ענישה פלילית.


נראה גם כאן שישנם סעיפים לא הגיוניים שאין להם פרוש סביר, בדיוק כמו לגבי הסעיף שמעניש מי שמוליד ילד ומגדל אותו.


אגב, חוק העונשין שמנוסח בלשון זכר חל גם על נקבות, כלומר, שצריך לומר שאשה שעשתה ילד ומגדלת אותו עוברת כאמור עבירה פלילית.