בקול גדול הודיע השר הממונה הוא השר לביטחון הפנים על אי הפללה של מי שמעשן מריחואנה אם נתפס רק שלוש פעמים. הצו הזה היה אמור להיכנס לתוקפו מיד. רק מי שנתפס יותר משלוש פעמים צפוי לקבל כתב אישום. וידוע גם שממילא הרבה שופטים גם לא מענישים את מי שנתפס בעישון כמות סם לא מסחרית גם כיום.


הבעיה היא שצו זה לא אושר בממשלה. למרות שכיום הרבה שופטים לא מתייחסים לעבירה זו כי מי שמואשם בעבירה האמורה יכול לטעון לאפליה אסורה, כי יש הרבה מקרים בהם לא מוגש כתב אישום כידוע.


חקירה במשטרה או כתה אישום עקב עישון מריחואנה? כיצד צריך לפעול?


לפי מה שידוע הצו הזה יאושר בידי הממשלה רק בשנת 2018. למה זה? אף אחד לא יודע. אז מה אני מציע למי שנתפס מעשן מריחואנה בכמות לא מסחרית, כלומר פחות מ-15 גרם?


השאלה מתחלקת לשניים: מה לעשות כשהמעשן נחקר במשטרה וכיצד לנהוג אם הוא מקבל כתב אישום.


אתחיל מהסוף. מי שמקבל כתב אישום ברי שהוא צריך להיות מיוצג בידי עו"ד ועוד אחד שמבין ובקי בעניין. אותו סניגור כמובן יטען נגד חוקיות כתב האישום ונגד זה שהוא פורסם אך לכאורה לא נכנס לתוקף וזה מטעה את הציבור ולא ניתן לקבלו. ברגע שעו"ד יפנה לרשויות התביעה ויתנגד לכתב האישום, יש להניח שכתב האישום הזה יבוטל, כי אם לא, התיק יכול להגיע אף לבג"ץ דרך פרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה קודם לכן.


ומה לגבי חקירה? אם המשתמש מוזמן על ידי המשטרה לחקירה ברור שעליו להתייצב לתת תשובות, כאשר סביר שתשובתו היא שחשב שהעישון מותר. וגם כאן, עדיף שייגש למשטרה עם סניגור מלווה שיטען עבורו את הטענות האלו. כמובן שהסניגור יפנה קודם למשטרה ואחר כך לפרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה ויבקש לבטל את החקירה בגין המחשבה שהחוק בוטל ומותר היה לו לעשן.


מה קורה כשאדם נתפס מעשן ומיד מובא למשטרה לחקירה? ובכן, אותו הדבר. הוא סבור כי הדבר מותר. ולמען האמת, גם אני לא בטוח לגמרי שהדבר אסור כיום, למרות שלא פורסם ההיתר נוכח כל הטענות שיש.


לכן, מי ששואל אותי אני אומר לו שלמיטב ידיעתי העישון עדיין אסור אבל אנסה לשכנע את המשטרה או את פרקליט המדינה או את היועץ המשפטי לממשלה בשלב הבא אם הוא נתפס שלא לנקוט שום הליך נגדו. ונראה לי שראשי מחלקות החקירה במשטרה או פרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה לא יתעקשו להגיש כתב אישום על מי שנתפס מעשן פעם אחת כמות לא מסחרית.


ברור שאחת הטענות החזקות ביותר שיש לסניגור במקרה של תפיסת מי שמעשן מריחואנה היא אפליה. דבר זה אסור כיום ומהווה טענה שמתקבלת בבתי המשפט. לכן, גם תובעים וגם שופטים נוקטים באוזן קשובה לטענות כאלו. לא חוקי להעמיד לדין מי שמעשן ובאותו הזמן לא לעשות כן לחברו.