מי שנדון לששה חודשי מאסר מקסימום יכול לבקש לקבל עבודות שירות במקום מאסר. עבודות השירות נמשכות במשך 5 ימים בשבוע לא במועדי חג והם במשך 8.5 שעות עבודה ביום. עבודות שירות ניתנות כאשר בית משפט לא רוצה להטיל עונש מאסר על הנאשם ומאידך, רוצה שהוא ייענש בכל זאת.

 

לבית משפט נתונה במקרה כזה שתי אפשרויות: או להטיל מאסר על תנאי או חמור מכך, להטיל עבודות שירות. בכל מקרה, יש סייגים לגבי הטלת עבודות השירות: הן לגבי אורך התקופה והן לגבי אופן הטלתה. למשל, כאשר הנאשם אינו מתאים בריאותית לשאת בעונש זה. ואם הנאשם אינו מתאים לקבל עבודות שירות, השופט מחליט אם לוותר על העבודות או להמיר את העבודות במאסר בפועל או בקנס.

 

ברור שיש לנאשם זכות להתנגד לביצוע עבודות שירות ובמקרה זה הוא יקבל מאסר בפועל.

 

כמובן שבית משפט רשאי להטיל עונש מאסר כאשר לגבי חצי שנה הוא יכול לתת עבודות שירות במקום מאסר. כך שהנאשם יידון למאסר ממושך אם מגיע לו, כאשר לגבי חצי שנה הוא יבצע עבודות שירות במקום לשבת בבית סוהר. מי שנדון לעבודות שירות עובר כל מיני הליכים לפני מועד העבודה שבהן מתברר יכולתו של נאשם לעמוד בתנאי עבודות השירות.

 

 

מובן שנבדקים גם מצבו הרפואי ויכולתו לעבוד בעבודת השירות המוצעת. קיימת חובה לבדוק שהנאשם לא יפגע בעצמו או באחרים במסגרת העבודות, וזהו תנאי בסיסי לקבלת עבודות השירות. מי /שמחליט על מתן עבודות שירות הינו בית המשפט לאחר קבלת דו"ח של הממונה על עבודות השירות.

 

יש נוהג אצל הממונה לבצע בדיקת שתן לגילוי סמים אצל מועמד לעבודות, וכבר כתבתי מדוע מדובר בחריגה מסמכות. עישון סמים קלים אינם מהווים מקור לפגיעה בבריאותו של הנאשם או בחייו כלל, שהינם תנאי לצורך קביעת התאמה לביצוע עבודות שירות. אי לכך כבר כתבתי כבר בעבר גם כאן שלדעתי אין סמכות לממונה לבצע בדיקת שתן לקבוע שהנאשם משתמש בסמים קלים. עישון סמים קלים הינה אומנם עבירה אך אינה מהווה שיקול לגבי הטלת עבודות שירות. וכבר טענתי כך בבתי משפט ועמדתי התקבלה.

 

שימוש בסמים קשים יותר הינם שיקול שניתן להתחשב בו כי סמים קשים עלולים לגרום לפגיעה בנאשם או באנשים אחרים. למשל, מי שמשתמש בסמי הזייה ברור שמהווה גורם סיכון לאחרים או סמים ששוללים מאדם את יכולתו לחשוב באופן קוגנטיבי עד כדי סיכונו.

 

מחלה של נאשם נלקחת בחשבון אם חלה בזמן העבודות או נפצע בהן.

 

שרות מילואים גם הוא דוחה עבודות שרות אך לא נאמר אם שרות כזה נלקח בחשבון ימי העבודות. כלומר, אם נאשם לא מתייצב לעבודה כי זומן לשרות מילואים, לא ברור אם מועדי המילואים נלקחים בחשבון ימי העבודות. כמובן שישנה אפשרות להפסיק באמצע את העבודות ולהמיר אותם למאסר בפועל אם האסיר לא ממלא הוראות שבחוק או הוראות שקבל מהמפקח על העבודה, כולל כמובן התחצפות אן השמעת ביטויים עולבים בממונה או בבית המשפט.

 

אסיר בעייתי ולא ממושמע סביר ביותר שעבודתו תופסק, אם כי, בית המשפט יקבל דיווח עליו והוא יוכל במקרים שבהם לא מדובר בדוחות חסויים להתנגד להם.

 

כללית מדובר על הטבה לאסיר שלא נכנס לבית סוהר אלא נשלח לעבוד, שלעיתים מדובר דווקא בעבודה מועילה לגביו. יש מקרים בהם עבודות השירות מועילים לנאשם שעושה שימוש בעבודות המועילות לו או יועילו לו בעתיד. לעיתים אפילו בעצם עושים לו טובה כאשר מאפשרים לו ללמוד עבודות חדשות שיכולות ללמד אותו דברים שיועילו לו.. 

 


עודכן ב: 07/01/2018