במסגרת מאבקן התמידי של הרשויות המקומיות להגדלת הכנסותיהן מארנונה (בין היתר), בולטת פעולתן ביתר שאת כנגד הסקטור התעשייתי, אשר ככל הנראה נתפס בעיניהן, כבעל יכולת לשלם, או אם תרצו - "הפרה החולבת" של הרשות המקומית.

 

מפעלי התעשייה, אשר עוד לפני יריית הזינוק בתחרות העסקית, קשורות לרגליהם משקולות כבדות בדמות שכר עבודה גואה, נטל מיסוי כבד, תחרות מקומית וגלובלית הולכת ומחריפה, עתה נאלצים להתמודד עם בעיה חדשה, הפעם מבית:

 

נטל ארנונה ההולך ונעשה כבד יותר ויותר. במסגרת זו, פועלות הרשויות כנגד המפעלים ללא ליאות בשלל דרכים פתלתלות יותר ופחות כשהאמצעי העיקרי הוא פרשנות "מודרנית" לדיני הארנונה. התוצאה היא שומות "חדשות", "נוספות", "רטרואקטיביות", "מעודכנות" או "משלימות" שלכולן מכנה משותף אחד:

 

שומות הארנונה מעודכנות בסכומים הגבוהים מבעבר. שינויי אזור, יצירת תעריפים וסיווגים חדשים, שיטות מדידה חדשות, יצירת הגדרות חדשות, כל אלה ועוד הם שמות קוד – מילה נרדפת – להגדלת ארנונה. לכך יש להוסיף גם, כי ברוח האמור לעיל, מפרשות הרשויות פטורי עידוד מארנונה למפעלי התעשייה, שהנם מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, בצמצום רב ככל הניתן.

 

ר' לדוג' פסה"ד שניתן בעת"מ 3046/06 אבן קיסר ואח' נ מ.א. מטה אשר בעניין העלאת ארנונה עקב יצירת אזור גביה חדש. על פי פסיקת ביהמ"ש העליון חובתו של נישום (ולא של הרשות) לתכנן את תוצאות המס שיחולו על פעולתו.

 

יתרה מזה, אחד מעקרונות היסוד של המשפט המנהלי יוצר משוואה לא מאוזנת, בצדק, בין הרשות לנישום: בעוד שעל הרשות, כנאמן על כספי ציבור חלות חובות מוגברות ביחס לנישום ולכן (בין היתר) כל מה שלא הותר לה בחוק אסור לה, לנישום, לעומתה, מותר כל מה שלא נאסר עליו בחוק.

 

בפועל כפי שצוין לעיל פועלות הרשויות בכל דרך להגברת הגבייה, תוך הישענות על פרשנות אגרסיבית במקרים רבים. לפיכך נראה שפעולותיהן של הרשויות הנשענות על פרשנות מסוג זה נעשות מחוץ לגדר המותר להן בחוק.

 

החוק נולד לשרת את החברה ואת האזרחים המרכיבים אותה ולא לנוחות הרשות. וודאי שלא לשם גבית יתר על ידה בשם "טובת תושבי הרשות. הגם שחשיבות העצמאות התקציבית הרצויה לרשות המקומית אינה מוטלת בספק – היא בוודאי אינה חזות הכול ובעת הזו, דווקא בעת הזו, יש לגלות עירנות יתרה לכל שינוי בחיובי הארנונה של מפעלי התעשייה.

 

הכותב עו"ד גיל איזנברג מ-איזנברג גולדמן – חברת עורכי דין המתמחה בארנונה ובהיטלי פיתוח למוסדות וגופים מסחריים בולטים בישראל.