בעת מכירת דירת מגורים בישראל, נדרשים המוכר והקונה לדווח על העסקה לרשויות המס, בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) התשכ"ג – 1963.

ככלל, המסים שיחולו על העסקה הם: מס רכישה( חל על הקונה), מס שבח, היטל השבחה, מע"מ ועוד – המהווים בד"כ, יותר מ-40% ממחיר הדירה.

מס שבח הינו המס המשמעותי ביותר החל על המוכר, והוא עשוי להגיע לסך של מאות אלפי שקלים. המס מחושב עפ"י ההפרש שבין שווי מכירת הנכס ובין שווי רכישתו, בניכוי הוצאות מותרות אשר הוצאו לצורך הרכישה, המכירה וההשבחה שלו.

על מנת לזכות בפטור ממס שבח בעת מכירת דירת מגורים, על הדירה להיות "דירת מגורים מזכה" עפ"י הגדרתה בחוק, כלומר שבנייתה הסתיימה (לא דירה בשלבי הבניה) ואשר בעל הזכויות בה הינו יחיד (לא חברה וכיו"ב), ושהדירה משמשת למגורים או מיועדת, לפי טיבה, לשמש למגורים בלבד ( לא משרד וכו’).

הפטורים השימושיים ביותר הם:

1. פטור ממכירה אחת לארבע שנים- המוענקת למוכר דירת מגורים מזכה, אשר לא מכר דירת מגורים אחרת בפטור ממס בארבע השנים האחרונות, לפני מכירת הדירה הנוכחית.

2. פטור במכירה של דירה יחידה - המוענקת למוכר אשר ברשותו, בישראל, דירת מגורים מזכה אחת בלבד, ולא היו ברשותו בעת ובעונה אחת יותר מדירת מגורים אחת בארבע השנים שקדמו למכירה הנוכחית וכמו כן לא ביצע מכירה של דירה בפטור ממס בשמונה עשר החודשים האחרונים.

בנוסף, קיימים פטורים נוספים כגון: פטור במכירה של דירה שנתקבלה בירושה, פטור במכירת שתי דירות ועוד.

ניתן לראות כי סוגית מס שבח מקרקעין הינה סוגיה סבוכה המצריכה מומחיות. על כן רצוי ומומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום עוד בטרם ביצוע עסקת המכר. לעורך הדין יש את הכלים לבצע תכנון מס נכון, תוך התבססות על נתוני המיסוי האישיים של מבצע העסקה וכן עפ"י החוק והפסיקה, המתעדכנים חדשות לבקרים.





עודכן ב: 25/07/2013