הטרדה מינית

מקורבן לתוקפת

מאת עו"ד דני בר שליט

המושגים הטרדה מינית, תקיפה מינית, אונס, מעשים מגונים, נשמעים לא אחת במחוזותינו, בחדשות, בעיתונות ולעיתים בסביבה היותר קרובה לנו.

שכשאנו נתקלים במושגים אלו אנו לא ת מיד מייחסים חשיבות רבה לכך, אך אותה אשה שחוותה הטרדה מינית או אונס, באותו רגע חרב עליה עולמה, המשבר הנפשי העמוק וחוסר האונים שהיא חשה הינם עצומים כך שלא ניתן אף לנסות ולהזדהות עם רגשות אלו.

רבות מהנשים החוות הטרדות מיניות אינן יודעות למי לפנות, כיצד לפעול וההרגשה של אותה אשה שחוותה הטרדה מינית היא, שהיא לבד במערכה ללא כל יכולת להיעזר או לבקש סיוע אפילו לא מהקרובים לה.

המחשבות של "מה יגידו" ו"מי יאמין לי" ו"מה אני עושה עכשיו" הינם המחשבות שלרוב מלווים את מי שחוותה הטרדה מינית ולכן הרגשת "הקורבן" וחוסר האונים משתלטים על המותקפת.

נשאלת השאלה מה עושים עכשיו, מה עושה אותה אשה שחוותה מעשים של הטרדה מינית, לאן היא פונה ???

כמובן שכולן מכירות את התהליך של הגשת תלונה במשטרה, הגשת תלונה למעסיק במידה וההטרדות היו במסגרת העבודה ואז מתחיל תהליך של חקירות ובירורים אין סופיים שלעיתים מגבירים את תחושת המשבר אצל הקורבן.

מאידך קיים גם המסלול של תביעה אזרחית כספית במישור הנזיקי שכאן האשה הופכת ממותקפת לתוקפת.

בניגוד להליך הפלילי והמשמעתי הקיים כאשר מגישים תלונה למעסיק ולמשטרה, שבו לקורבן אין שליטה על התהליך והיא לרוב ממודרת מהתהליך עצמו, כאן במישור האזרחי הקורבן שולט בתהליך, הקורבן הוא זה שמנהל את התהליך ואת המאבק אל מול אותו מטריד, דבר שהופך את האשה המוטרדת מחסרת אונים לבעלת כוח ויכולת להשיב מלחמה לאותו מטריד שהפך את עולמה לבלתי אפשרי.

ניהולו של הליך אזרחי מהווה אף חלק מהליך הריפוי העצמי אותו צריכה האשה לעבור כדי להתגבר על מה שקרה לה. המשבר הנפשי העמוק בו שרויה האשה המוטרדת לעיתים משתק אותה וגורם לה לרצות להתנתק מהעולם ואף לעיתים לרצות לא להיות בו. הרצון להתנתק מכל הסביבה ולהסתגר הינו רצון טבעי המופיע אצל נשים שחוו הטרדה מינית או אונס.

התהליך של תביעה אזרחית מאפשר לאשה להשמיע את כאבה, להראות לכולם שהיא לא תהיה קורבן של אף אחד ושהיא תשיב מלחמה עיקשת כנגד מי שגרם לה את העוול וגרם לה להרגיש את הרגשת הקורבן.

כמו כן האשה המוטרדת מקבלת ליווי צמוד לאורך כל התהליך, היא שולטת בתהליך והיא יודעת שאותו אדם בן עוולה שגרם לה את הנזקים הנפשיים יישא בתוצאות מעשיו ואותה אשה אף תקבל פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו לה.

ההמלצה הראשונית למי שנפלה קורבן להטרדה מינית היא לא לרוץ ולהגיש תלונה במשטרה, ההמלצה שלי היא שאותה אשה תגיע להתייעץ עם עו"ד כיצד לפעול לעיתים אני ממליץ לא להגיש תלונה למשטרה כלל מכיוון שזה לא עוזר ולעיתים אף גורם לנזקים שלאחר מכן קשה לתקן.

תהליך החקירה וחוסר הידיעה כיצד מתקדמת החקירה ומה תוצאתה גורמים לרוב לקורבן לנזקים נפשיים ומעצימים את הכאב שמטבע הדברים גדול גם כך.

החוק נותן לקורבן תקיפה מינית הגנות רבות ואף פיצוי כספי ללא הוכחת נזק ובמידה וקיים נזק הפיצוי יכול להיות גדול אף יותר.