לכל אחד ואחת מאיתנו ישנה פוליסת ביטוח כזו או אחרת המכסה נזקים כאלו ואחרים הנגרמים לנו בחיי היום יום, או פוליסת ביטוח המכסה נזקים שאנו גורמים לצד ג’.

חשוב להדגיש כי פוליסות הביטוח מורכבות מתנאים והגדרות שלעיתים מפורשות על ידי חברות הביטוח בצורה ובאופן שאינן מתיישבות עם החוק והפסיקה במידה ואתם נתקלים בהתנערות של חברת הביטוח מאחריות על פי הפוליסה, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי כי לא מעטים המקרים בהם חברת הביטוח טוענת כי אינה חייבת לשלם על פי הפוליסה ובית המשפט חושב אחרת.

ישנן סוגים שונים של פוליסות ביטוח, הבאות לכסות נזקים, שלכל פוליסה ופוליסה התנאים והכללים שלה.

ביטוח חובה לרכב:

ביטוח החובה לרכב, כשמו כן הוא, ביטוח המחייב כל אחד ואחת מאיתנו לרכוש ביטוח שכזה, כאשר אנו רוכשים רכב. ביטוח החובה בא לכיסוי נזקי גוף הנגרמים עקב תאונת דרכים למי שנסע ברכב המבוטח או שנהג אותו וכן לכיסוי נזקי גוף למי שנפגע מהרכב המבוטח כהולך רגל.

חשוב לציין שרכישת ביטוח החובה הינה חובה שבדין ומי שאינו רוכש ביטוח שכזה עובר על החוק.

הכללים להפעלת הכיסוי הביטוחי של ביטוח החובה מצויים בחוק הפלת"ד, כאשר חוק זה אף מגדיר מהי תאונת דרכים ומה לאו.

חשוב שכל מי שעבר תאונת דרכים וניזוק בגופו ידאג שיהיו בידיו המסמכים הבאים:

א. אישור משטרה על קרות התאונה.

ב. אישור רפואי של חדר מיון שבו מצוין כי המדובר בתאונת דרכים.

ג. אישורים רפואיים על היעדרות מעבודה.

ד. חומר רפואי על טיפולים רפואיים בעקבות תאונת הדרכים.

ה. קבלות על הוצאות שנגרמו בעקבות תאונת הדרכים.

ו. תלושי שכר.

קיומם של מסמכים אלו יקל בסופו של יום להוכיח את מידת הנזק שנגרם למי שעבר תאונת דרכים וניזוק.

חשוב לציין כי גובה הפיצוי תלוי מאוד בפעולות הראשוניות שאנו עושים לאחר התאונה וחשוב מאוד לשים לב לפעולות אלו.

במידה ועברתם תאונת דרכים ניתן ליצור קשר עם משרדנו ואנו נשמח לענות על כל שאלה.

ביטוח מקיף וביטוח צד ג’ לרכב:

הביטוחים הללו באים לכיסוי נזקי רכוש הנגרמים הן לרכב המבוטח והן לרכב של צד ג’ במידה שנהג הרכב המבוטח אשם בקרות התאונה.

לכל פוליסה ופוליסה קיימים התנאים שלה וחשוב לציין כי הכיסוי הביטוחי מאוד תלוי בעמידה בתנאים אלו, אי עמידה בתנאי הפוליסה יכולה להביא בסופו של יום להתנערות של חברת הביטוח מאחריות.

בעת רכישת פוליסת ביטוח חשוב לבקש מסוכן הביטוח או מחברת הביטוח את פוליסת הביטוח וכן את תנאי הפוליסה (הז’קט), שם מצוינים תנאי הפוליסה והכיסוי הביטוחי שניתן למבוטח, הימצאותם של אלו בידי המבוטח יקל עליו ביום פקודה לדרוש את המגיע לו מחברת הביטוח וכן לבדוק כי המבוטח עומד בתנאי הביטוח לקבלת הפיצוי.

מה עושים במקרה של תאונה:

קבלת פרטים מנהג הרכב הפוגע, שמו, מענו ומספר תעודת הזיהוי שלו.


קבלת פרטי חברת הביטוח של הנהג הפוגע, כולל שם חברת הביטוח ומספר פוליסת הביטוח המכסה נזקי צד ג’.


הודעה לחברת הביטוח על קרות התאונה ולבקש טופס הודעה על מקרה הביטוח.


קבלת פרטים מחברת הביטוח כיצד לפעול לתיקון הנזקים על פי תנאי הפוליסה.

במידה והמדובר בביטוח מקיף על חברת הביטוח לדאוג לתיקון הנזקים שנגרמו לרכבכם, אך במידה ואין לכם ביטוח מקיף אזי יש לפנות לחברת הביטוח של הרכב הפוגע ולדרוש כיסוי הנזקים שנגרמו לכם.

לעיתים חברות הביטוח מעלות טענות שונות של היעדר חבות, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ולבדוק את טענותיהם, כי לא תמיד כל מה שחברות הביטוח טוענות מתיישב עם הוראות החוק והפסיקה.

ביטוח חיים:

ביטוח החיים הינו ביטוח שמטרתו להעניק ביטחון כלכלי לבני המשפחה במקרה של מות המבוטח, שלעיתים המבוטח הינו עמוד התווך של המשפחה ובהיעדרו עתיד המשפחה בסכנה. כמו כן קיימים פוליסות ביטוח חיים עם מרכיבים שונים של חיסכון לטווח ארוך כדוגמת קרן פנסיה או קופת גמל. ביטוח חיים מאפשר למשל, הבטחת הכנסה לגיל פרישה, בנוסף על כיסויים בעת תקופת הביטוח כאובדן כושר עבודה או ביטוח למקרה מוות.

כמו כן קיימים מקרים שאנו מחויבים לרכוש פוליסת ביטוח חיים, כגון במקרים של קבלת משכנתא מבנק, לקיחת הלוואות ואף ברישום הילדים למוסדות חינוך אנו מקבלים כיסוי ביטוחי לילדים המכסה תאונות אישיות מה שקרוי פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. פוליסת ביטוח חיים נערכת בהתאם לחוק חוזה הביטוח התשמ"א, 1981.

בעת רכישת פוליסת ביטוח חיים עלינו לשים לב לפרטים שאנו מוסרים לחברת הביטוח. כפי שחוק חוזה הביטוח מטיל חובות על המבטחת, כך החוק מטיל חובות על המבוטחים, שחייבים בגילוי נאות לחברת הביטוח באשר למצב בריאותם ולאורח חייהם ובמידה והפרטים שמולאו בהצעה לביטוח ובהצהרת הבריאות המצורפת לה אינם נכונים, קיימת לחברת הביטוח אפשרות להתנער מחבות לאור העובדה שהפרטים שגולו בחתימה על ההצעה לביטוח והצהרת הבריאות אינם אמת.

סוגי הפוליסות בביטוח חיים:

פוליסת פרט
פוליסה זו נעשית על ידי אדם פרטי והמורכבת במקרים רבים מכיסוי ביטוחי של אובדן כושר עבודה והרחבות שונות לפוליסה וכן של חיסכון.

פוליסת מנהלים או עובדים שכירים
פוליסה הנעשית על ידי המעביד. המבוטחים בפוליסה הם העובדים שלהם הוצאה הפוליסה. חשוב לציין כי מי שרשום כבעליה של הפוליסה הינו המעביד והפוליסה הינה פוליסה שבבעלות המעביד. תשלומי הפרמיה מתחלקים בין העובד לבין המעביד ומוכרות לצרכי מס. במידה ופוטר העובד ממקום עבודתו שבו הוצאה לו הפוליסה יש באפשרותו להמשיך את קיום הפוליסה בכך שתועבר הודעה מהמעביד כי אין לו התנגדות להעברת הבעלות בפוליסה לעובד ובכך יוכל העובד להמשיך ולשלם את הפרמיה ולשמור את הפוליסה קיימת.

פוליסה לעצמאים
פוליסה הנעשית על ידי אדם פרטי (עצמאי) המעוניין לבטח את עצמו או אדם קרוב אליו כמוטב, לאחר שקיבל את אישורו לכך והכיסויים הביטוחיים הינם לרוב כיסוי ריסק מלא (למוות) וכן לאובדן כושר עבודה ופטור מתשלום פרמיות והרחבות שונות על פי רכישת המבוטח.

פוליסה קבוצתית
פוליסת הנעשית על ידי המעביד, תאגיד או ספק שירות הנקראים במקרה זה "בעל הפוליסה" לקבוצת מבוטחים הקשורים אליו. הפרמיה בפוליסה מסוג זה יכולה להשתלם או על ידי בעל הפוליסה או על ידי המבוטחים כפי שנקבע מראש. חשוב לציין כי תנאי הפוליסה בפוליסות אלו הינם תנאים שונים במקצת מפוליסות הביטוח שהובאו לעיל וחשוב לדעת מהם התנאים ואף לקבל עותק מתנאי הפוליסה הקיימת אצל המעביד.

חשוב שבעת רכישת פוליסת ביטוח חיים תקבלו לידיכם את פוליסת הביטוח ואת תנאי הפוליסה (הז’קט) ואלו ישמרו במקום בו ביום פקודה תוכלו לדרוש את המגיע לכם על פי תנאי הפוליסה.

חשוב שתדעו כי תקופת ההתיישנות של תביעות על פי פוליסת ביטוח הינה 3 שנים מיום קרות מקרה הביטוח ולא כפי שאנו מכירים מפקודת הנזיקין 7 שנים.

במידה וחברת הביטוח מתנערת מאחריות על פי הפוליסה חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי כי לעיתים טענות חברת הביטוח אינן מתיישבות עם החוק והפסיקה.

ביטוח בריאות:

פוליסת ביטוח בריאות, הינה פוליסה הבאה לכסות טיפולים רפואיים שאינם כלולים בסל הבריאות. ישנם מבוטחים שחפצים לקבל טיפול רפואי מעבר למה שמציע חוק ביטוח בריאות ממלכתי ורוכשים פוליסת ביטוח המבטיחה להם כי ביום פקודה יוכלו לקבל טיפול רפואי מרופאים פרטיים על פי בחירה וכן שירותי רפואה מתקדמים שהרפואה הציבורית אינה מקנה ופוליסת הביטוח מכסה.

כיסוי ביטוחי זה מוכר לנו היום גם כמה שקרוי ביטוח משלים שניתן לקבל בקופות החולים בהן אנו חברים והן באמצעות חברות הביטוח המציעות ביטוחי בריאות כאלה ואחרים.

ביטוח לבית העסק:

פוליסת הביטוח לבית העסק מרכיבה רכיבים שונים של כיסויים, הכל לפי דרישת המבוטח. הכיסויים הביטוחיים שלרוב כוללות פוליסות ביטוח לעסק הינם רכיבים של נזקי רכוש, נזקי פריצה, נזקי שריפה ונזקים הנגרמים לעובד או לצד ג’ הן נזקי רכוש והן נזקי גוף.