כל אשר עיניו בראשו וטיפת חכמה בשכלו נוהג לבדוק את הרכב אותו הוא מתעתד לרכוש, ישנם הסומכים על כישורם הטכני ובודקים את הרכב בעצמם וישנם את אלו הלוקחים את הרכב לבדיקה במכוני בדיקה שונים.

אלו הלוקחים את הרכב לבדיקה במכוני בדיקה תולים את תקוותם ואת עתיד קנייתם בחוות הדעת אותה הם מקבלים מהמכון אליו פנו לבדיקת הממכר, ההסתמכות של הקונה על חוות דעת זו מקימה אחריות של מכון הבדיקה לתקינות הרכב ולכך שהקונה רוכש את הרכב על בסיס אותה חוות דעת וכן המחיר עליו מסכימים הצדדים נקבע לרוב על בסיס חוות הדעת של מכון הבדיקה.

אם כן נשאלת השאלה מהו תחום האחריות של מכון הבדיקה ועד כמה רחבה יריעת האחריות של מכון הבדיקה כלפי המוכר והקונה גם יחד.

שאלת אחריות זו נדונה בת.א. 21526/03 שם דובר על תובעת שרכשה רכב שבטרם ביצוע עסקת הקניה של הרכב נלקח הרכב לבדיקה במכון בדיקה. כחלק מהבדיקה וחוות הדעת של המכון היתה התייחסות לשלדת המרכב של הרכב ובו נמצאו מעיכות בקורות תחתית כולל רצפת הרכב, תיקוני צבע ועוד וליקויים אלו הוגדרו על ידי הבוחן מטעם המכון כ"ליקויים בעלי משמעות נמוכה". בהסתמך על חוות דעת זו רכשה התובעת את הרכב והתשלום בגין הרכב היה בהתאם לדו"ח המכון באשר למצבו של הרכב.

לאחר רכישת הרכב, נפגע הרכב על ידי רכב אחר והועבר למוסך מורשה, שם נבדק על ידי שמאי מטעם המבטחת. מבדיקת שמאי הרכב עלה כי הרכב נפגע בצורה קשה עוד בטרם רכישת הרכב על ידי התובעת, בין היתר נתגלו סימני חיתוך ישנים באזור שבין המתלה הקדמי האחורי בצד ימין של הרכב, חיבורים לא מקוריים, ריקבון במרכב מאחורי המתלה הקדמי הימני וקרע בפח הסמוך למתלה האחורי הימני.

בעקבות ממצאים אלה קבע השמאי מטעם המבטחת כי הרכב היה מעורב בתאונה קודמת וכי ביצוע התיקונים ברכב תוך חיבור הקטע הימני האחורי היה בניגוד להנחיות משרד התחבורה.

לאור ממצאים אלו הועבר הרכב לבדיקה על ידי המבדקה של הטכניון וגם של מבדיקת הרכב נמצא כי השלדה והמרכב האינטגראלי נחתכו באזור שבין המתלה הקדמי למתלה האחורי בצד ימין וכך נתגלו חיבורים לא מקוריים לפני המתלה האחורי בצד ימין, מאחורי המתלה הקדמי בצד ימין וכן לאורכו של המרכב והשלדה בצדו הימני של הרכב. מכאן הומלץ כי הרכב לא יאושר להמשך שימוש מטעמים של כשירותו הבטיחותית.

לאור ממצאים אלו קבע שמאי הרכב מטעם המבטחת כי שווי הרכב הינו נמוך ועל כן תשלום דמי הביטוח הינו נמוך ולא על פי שווי הרכב במחיר בו הוא נקנה.

התובעת הגישה תביעתה כנגד מכון הבדיקה אליו הביאה את הרכב עובר לקנייתו בטענה שאם היתה יודעת על ליקויים אלו לא היתה רוכשת את הרכב כלל ועל כן כל נזקיה הכספיים הינם באחריות מכון הבדיקה והיא זו שצריכה לשאת באחריות.

טענת מכון הבדיקה היתה ברורה והיא שהבדיקות אותן בצעה, היו בדיקות שבוצעו בזהירות ובמיומנות ובהתאם להנחיות משרד התחבורה וכי הממצאים שצוינו על ידי הבוחן מטעמה בטופס הבדיקה משקפים נכונה את מצבו של הרכב וזאת בהתחשב במגבלות הבדיקה הנעשית באמצעים ויזואליים בלבד ללא ביצוע פירוקים כלשהם של המרכב או חלקים ממנו, על פי הוראות משרד התחבורה.

עוד טענה שנטענה על ידי המכון היתה כי התובעת היתה צריכה לפנות למוסך המורשה בו טופל הרכב וליקויים אלו היו מובאים בפניה שם ומשלא עשתה כן התובעת היא זו שנושאת באחריות ולא מכון הבדיקה.

בית המשפט דן בטענות הצדדים וצמצם את השאלה המשפטית לאופן הגדרת הבוחן מטעם המכון את הליקויים, כזכור הבוחן איבחן את הליקויים כ"ליקויים בעלי משמעות נמוכה" ונשאלת השאלה האם זו ההבחנה הנכונה שהיתה צריכה להיות במקרה זה על פי הממצאים או שמא ההגדרה של הליקויים היתה צריכה להיות "ליקויים בעלי משמעות גבוהה".

בית המשפט הגיע למסקנה כי המכון נושא באחריות וזאת על בסיס טעות במילה אחת והיא במקום לציין כי הליקויים הינם ברמה נמוכה היתה צריכה לציין כי הליקויים הינם ברמה גבוהה. הנה לכם מקרה שטעות במילה אחת שווה הרבה כסף.

השופטת הגיעה למסקנה זו על פי הקודים שנקבעו במשרד התחבורה ואשר לפיהם יש לסווג את הליקויים בטופס הבדיקה. בסעיף 03-8 לרשימת הקודים צוין מפורשות כי "מעיכות בקורות" יש לסווגן כבעלי משמעות גבוהה וזאת לא נעשה על ידי הבוחן מטעם מכון הבדיקה.

נראה כי בית המשפט נקלע לכלל טעות בפסיקה זו וזאת מן הטעם הפשוט שהממצאים אליהם הגיעו כל הבוחנים לאחר מקרה התאונה של התובעת הגיעו למסקנות לאחר בחינת המרכב בצורה מקיפה, דבר שהבוחן ממכון הבדיקה לא יכול ולא רשאי ואף לא צריך לעשות ועל כן במסקנת השופטת יש כדי חכמה שלאחר מעשה.

 

המסקנה היתה צריכה להיות שונה שכן במכון הבדיקה בטרם קניית הרכב הועלו ליקויים וליקויים אלו היו בידיעת התובעת ואם רצתה התובעת יכולה היתה לפחות לפנות למוסך בו טופל הרכב ולברר ממה נובעים ליקויים אלו מכאן שהתובעת היתה צריכה לשאת באשם תורם מלא ואין לה להלין אלא רק על עצמה.

המלצה אחת לי לאלו הקונים רכב והיא אל תסמכו רק על מכון הבדיקה, פנו למוסך המורשה של הרכב לעיתים המידע מהמוסך תיתן תמונה ברורה יותר למצב הרכב מאשר מכון הבדיקה.