מורות רבות מזמנות הורים, חדשות לבקרים, לבית ספר שבו מתחנך ילדם, כדי ליידע אותם על אודות "קשיים" שונים - במירכאות ובלעדיהן - שמערים הילד בגלל התנהגות שנתפסת על ידן כבלתי נורמטיבית. מדובר בסוגים שונים של התנהגויות הנתפסות כמחייבות לכאורה את זימון ההורים: בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, חוסר שקט, בעיות קוגניטיביות ועוד.


כאשר נדרשים לבעיות שונות שגורם לכאורה הילד, חשוב להבין כי בפתרונן יש להתחשב לא רק בזכות ההורים אלא אף, ולא אחת בעיקר, בזכויות הילד והתלמיד. סירובם של ההורים לאפשר את העברת הילד למוסד חינוכי אחר יכולה להיתמך גם על ידי זימונו ושל איש מקצוע מטעמם, בעל ידע וניסיון הן תחום החינוך והן בתחום החוק.


הסתייעות באיש כזה לחיזוק הייצוג שלהם וסיכוייהם לקבל את עמדתם חשובה גם מעצם תחושת ההורים כי הם לא ניצבים לבדם מול המערכת.


הורים עמדו על המשמר לטובת ילדיכם


הורים זכאים להשתתף בדיוני ההשמה, שבהם עשוי/עלול להיקבע גורלו של הילד. חובת המערכת לאפשר את השתתפותם בהם. ההורים רשאים לבוא לפגישות אלה עם עורך דין. זכותם של ההורים לערער על החלטות הוועדה, אם הם סבורים כי הן שגויות או עלולות להרע את מצב הילד.


ככל שמשתתפים בוועדות ההשמה נציגים של מוסדות רבים יותר ובהם, בין השאר, משרד החינוך, העירייה, פסיכולוג, יועצת חינוכית, גורמי הרווחה ועוד, כך חשוב יותר לבוא מוכנים לדיוניהן ולהצטייד במסמכים רלוונטיים.


גם אם מתקבלת החלטה על הרחקת הילד מהמסגרת החינוכית- ההורים רשאים לערער עליה בפני ועדת שימוע תוך עשרה ימים מיום קבלתה.


הניסיון מלמד, כי הרחקת ילדים היא החלטה המתקבלת לעיתים תכופות. מנהלי מוסדות חינוכיים, מגובים באישור מפקחים, יכולים לקבל החלטה על הרחקה, מה שהופך את מימוש זכות הערעור לברירת המחדל במקרים רבים.


על ההורים לדעת, כי גם החלטותיהם של מנהלי מחוזות וועדות ערער אינן בלתי ניתנות לשינוי: ההורים זכאים, לערער על החלטותיהם בפני בית משפט לעניינים מנהליים.


כאשר זכות ההורים היא חובתם


הילד הוא שלכם, ההורים, וזכותכם וחובתכם להיאבק למיצוי כל הזכויות המוקנות לו ולכם, כדי למנוע הרחקתו מהמסגרת החינוכית שבה הוא מתחנך, ודאי כאשר אתם סבורים כי ההחלטה להרחיקו היא נמהרת, בלתי מוצדקת ובלתי לגיטימית.


אתם, ההורים, רשאים לסרב לחשוף בפני הגורמים השונים אבחונים קודמים שנערכו לילדכם. זכותכם לדרוש עריכת פרוטוקול מסודר של ישיבות ועדת ההשמה, לרבות הקלטת הנאמר בה.


הרחקה עלולה להיות אירוע טראומטי עבור הילד. עלולה לדבוק בו תווית של חריג. עלולה להיווצר לו תדמית של מופרע. נזקי ההרחקה עלולים לבוא לידי ביטוי בשינוי התנהגותי.


עמידה על משמר טובת ילדכם


ניגוד אינטרסים מובנה ומובהק קיים בין רצונה של המערכת לשמור על יציבותה ולאפשר פעילות תקינה, מסודרת ושקטה שלה, לבין האינטרס הטבעי של ההורים לאפשר את המשך הימצאות הילד שלהם בתוכה. בתוך ניגוד זה מתקיים תהליך, שבו זכותם של ההורים לעמוד על משמר טובת הילד היא, בעצם, חובתם.