מעצר ודאי שהוא אינו חוויה חיובית. מדובר בתקופה קשה אף לקשוח שבגברים. לכן, גם בדיון להארכת מעצר, חשוב מאד שתהיה מיוצג ע"י עורך דין פלילי. ייצוג במעצר יכול, לעתים, להביא לביטול שליחתך האפשרית למעצר או לשליחתך למעצר בית במקום למעצר ממש.

 

שאלה: לפני כחודש נעצר אחי בגין פריצה לחנות תכשיטים. בשיחת הטלפון הראשונה שעשה מבית המעצר, הוא התקשר לחבר שלו וביקש ממנו שיחפש ציוד שנפל לו בזירת האירוע. השוטרים החליטו, בעקבות השיחה הזאת, כי הוא מנסה לשבש הליכי חקירה וביקשו להאריך את מעצרו. האם יש סיכוי שאחי יישאר במעצר?

 

כאשר המשטרה מבקשת לקיים דיון לשם הארכת מעצר, מסיבה זו או אחרת, תמיד קיים סיכוי כי השופט יחליט להאריך את מעצרו של החשוד. יחד עם זאת, כל מקרה נבחן לגופו. כאשר אותו אדם מיוצג בדיון ע"י עורך דין פלילי, יש סיכוי כי השופט ישתכנע שלא להאריך את המעצר.

 

במקרה של אחיך, אם עדיין לא שכר את שירותיו של עו"ד פלילי, כדאי לו למהר ולעשות זאת. עו"ד שילווה אותו, יוכל לברר בדיוק מה הייתה מטרת השיחה, האם באמת ישנו בסיס לחשד של שיבוש הליכי חקירה או שמא הייתה זו שיחה תמימה. גם אם יתגלה כי אחיך אכן ניסה לשבש הליך חקירתי, עו"ד טוב יוכל לנסות לשחררו למעצר בית בהשגחה, שהוא, כמובן, עדיף על מעצר בבית המעצר.

 

שאלה: מדוע אינני יכול לייצג את עצמי בדיון להארכת מעצר?

 

באופן עקרוני, אתה יכול לייצג את עצמך, אך גם אם הנך עורך דין פלילי ותיק ומנוסה, מעצר הוא תמיד מצב מבלבל, מערער ומלחיץ, והעצור (אחרי לילה של מעצר, בלי הרבה שעות שינה) מתקשה לחשוב בתבונה על המשך צעדיו בתנאים אלו. לכן, מן הראוי להיעזר באדם אחר, מנוסה, בקיא ומקצועי, שיוכל לייצג אותך בדיון באופן הטוב ביותר ולהגביר את הסיכוי לקבלת החלטה לטובתך.

 

שאלה: האם יש הבדל בין ייצוג בדיון בבקשה למעצר ימים לייצוג בדיון בבקשה למעצר עד תום ההליכים?

 

שני סוגי הדיונים הללו נחשבים דיונים להארכת מעצר, והם נעשים מסיבות שונות. ההבדל הוא שמעצר ימים הוא מעצר שלפני הגשת כתב אישום שמטרתו היא איסוף מידע לצרכי חקירה או מניעת שיבוש החקירה או השפעה על עדים עד לגמר החקירה. מעצר עד תום ההליכים הוא מעצר שאחרי הגשת כתב אישום שמטרתו היא לעצור את הנאשם עד לתום משפטו בשל הסכנה הנשקפת ממנו או בשל החשש כי ישפיע על עדים או ישבש הליכים בדרך אחרת (כגון: יבריח נכסים, יימלט מהארץ וכד').

 

בשני הדיונים חשוב מאד שיהיה ייצוג הולם של עורך דין, כאשר הייצוג במעצר עד תום ההליכים הוא הכרחי ביותר. זאת, מכיוון שבמידה שהנאשם נעצר עד לתום ההליכים המשמעות יכולה להיות הרסנית מבחינתו: במידה שיימצא אשם בסוף המשפט בעבירות המיוחסות לו עונשו יהיה, כמעט תמיד, כלא - לתקופה העולה בד"כ על תקופת מעצרו. זאת, בעוד שמי שמשתחרר ממעצר (אפילו למעצר בית) – יכול לעלות על מסלול שיקומי וגם אם יימצא אשם בתום משפטו – הוא יכול, במקרים רבים, לקבל תסקיר חיובי מאת שירות המבחן ולהימנע מקבלת עונש כואב (בעניינו, יש "אופק טיפולי", מה שלא קיים בעניינו של העצור השוהה במעצר ואינו יכול לקחת חלק בהליך טיפולי).

 

שאלה: נעצרתי בגין עבירה של אלימות במשפחה. לאחר מעצר ראשוני בתחנה של 24 שעות- החליטה המשטרה להגיש בקשה לביהמ"ש להארכת מעצרי מחשש שאפגע באשתי. זאת, על אף שהבטחתי שלא להתקרב לביתה. האם יש סיכוי כי בעזרת ייצוג בדיון המעצר אוכל, בכל זאת, להשתחרר למעצר בית אצל אחי, הגר רחוק מאשתי, עם צו הרחקה?

 

במידה שאין לך עבר מכביד בעבירות אלימות, קיים סיכוי טוב לכך. עורך דין מנוסה יוכל לשוחח עמך ועם אחיך ועם מישהו נוסף שיוכל לפקח עליך בבית האח בזמן שהאח נמצא בעבודה, להכינם לדיון בביהמ"ש, לעיין בתיק החקירה שאצל התובעת ע"מ לנסות ולמצוא בקיעים ודברים לטובתך ולהביא, באחוזים גבוהים, לשחרורך למעצר בית חלקי או מלא. במידה שאין מדובר בשופט מחמיר ואין מדובר בכתב אישום העוסק בתקיפה הגורמת לחבלה של ממש, יתכן כי אף לא יידרש מעצר בית אלא הרחקה בלבד ולתקופה מוגבלת.

 

ייצוג במעצר הוא אינו פריבילגיה שעצור יכול להרשות לעצמו – אלא הוא חובה! ייצוג במעצר יכול לחלץ אותך מהסתבכויות נוספות, יכול להקל על מעצרך ויכול לעשות את ההבדל בין שחרורך לבין מעצרך עד לתום ההליכים, בין הטלת עונש קל עד סביר לבין הטלת עונש כבד של כלא, והכול בגין אותה עבירה!