ביצעתם עבירה פלילית או שאתם חושדים כי דבר מה שעשיתם עלול להיות בלתי חוקי או כבר זומנתם לחקירה משטרתית, ואתם מפוחדים, חוששים, לחוצים ובעיקר שואלים את עצמכם "מה עכשיו?"

 

התשובה היא כזו: לפני כל דבר אחר שתעשו - הטלפון הראשן שלכם צריך להיות לעורך דין פלילי (עורך דין אשר תחום התמחותו הוא פלילים עם העדפה, כמובן, לסוג העבירה בה אתם עלולים להיות מואשמים) - לצורך ייעוץ. תפקידו של עורך דין פלילי בשלב התחלתי זה הנו לייעץ לעומד בפני חקירה כיצד לפעול בצורה הטובה ביותר.

 

ההיגיון בצורך זה ברור מאליו, שהרי בין אם מדובר באדם אשר נחשד בפשע בעבר או אדם אשר מעולם לא היה במגע עם המשטרה או עם מערכת בתי המשפט בישראל, תחושות החרדה הנה, בהכרח, גבוהה. חרדה זו סביר שתבוא לידי ביטוי בבלבול, גמגום, גרסאות שונות ואף סותרות, תנועות גוף בלתי רצוניות, הזעה מרובה ושלל סממנים נוספים של לחץ אשר יכולים להתפרש בעיני הצוות החוקר כמפלילים.

 

כמו כן, ובעיקר, תפקידו של עורך הדין הוא לבדוק עם הלקוח את העובדות הידועות לו ולהכינו לחקירה המשטרתית בצורה המיטבית מתוך ניסיונו העשיר, תוך שהוא משתף את הלקוח בשאלות שהוא עתיד להישאל ובתחבולות שעשויי לנקוט חוקר המשטרה כלפיו (כולל שקרים) ע"מ לנסות ולהוציא ממנו הודאה שאינה הודאת אמת.

 

תפקידו של עורך הדין הפלילי, אם כן, הוא הסברתי. עורך הדין יסביר לפונה על תהליך החקירה המשטרתית – משלב ההגעה לתחנה ועד לסוף שלב הפגישה עם החוקר, ידאג להבהיר לפונה מה הם זכויותיו וחובותיו על פי חוק, ואולי אף יסביר מעט על תהליך המשפט הפלילי בישראל במידה ועשוי להתקיים כזה.

 

מעבר לתפקידו ההסברתי, עורך הדין הפלילי גם ישמש דמות מתווכת בין העועד בפני חקירה לבין החוקר המשטרתי. בין אם יעשה זאת באופן פיזי תוך הגעה לחדר החקירות עם מרשו ובין אם יעשה תוך מתן הנחיות בדבר מה לומר, מתי, למי ואיך, תפקיד זה של עורך הדין הינו בעל חשיבות עצומה עבור הפונה.

 

תפקיד נוסף וחשוב, לא פחות, המופקד בידיו של עורך הדין הפלילי הנו הרגעת הפונה ושימת המצב הקשה לכל הדעות בפרופורציות סבירות. היכולת לספק פרספקטיבה אשר יכולה להרגיע מעט את הפונה גלומה כמובן בהיותו של עורך הדין איש מקצוע אשר בקיא בחוק ויכול לתת תמונת מצב אמיתית וכן לעזור לשפר סיכויים, במידת הצורך.

 

החשוב מכל הוא לציין כי היוועצות בעורך דין הינה זכות ברורה ובלתי מעורערת הקיימת בחוק הפלילי ומחויבת להינתן לחשוד קודם לתחילת החקירה. אם ישים לב הנחקר לדברי החוקר, סביר שישמע כי בין זכויותיו קיימת באופן מובהק זכות זו.

 

במצבים מסוימים יכול שייעץ עורך הדין הפלילי ללקוח לעשות שימוש בזכות השתיקה, ע"מ שלא להחמיר את מצבו ולא לשמש ראיות לחוקריו. במקרה זה, חשוב שהנחקר יזכור שזוהי זכותו המלאה והאלמנטארית ויישם אותה בצורה המלאה, במידת הצורך.