מקומו של עבריין בכלא. כמה פעמים שמעתם את המשפט הזה, בעיקר שמדובר בעבירות פליליות. זה מה שלימדו אותנו לחשוב, אם עברת על החוק, אתה צריך לרצות את עונשך, צריך להרחיק אותך מהחברה על מנת שתלמד לקח ותשלם על מעשיך.

 

זוהי אולי העובדה שאנו מורגלים בה, אולם במציאות של ימינו, יש מקום גם לשיטות הומניות יותר, המתמקדות בטיפול במקום בענישה. במאמר זה אתן לכם כמה דוגמאות ונקודות למחשבה, מתי ואיך חייבים לנקוט באופציה של טיפול.

 

ראשית חשוב להבין שמערכת המשפט שלנו, היא מערכת מחנכת. במקרים רבים מה שעומד על הפרק זה להחזיר למוטב את מי שביצע את העבירה ולאפשר לו להשאיר את הפרשה מאחור, לאחר שהופקו לקחים כמובן.

 

הדבר תופס בעיקר בעבירות קטנות יחסית או בנאשם אשר לו זו עבירה ראשונה, אבל לא רק. אם מצליח עורך הדין של הנאשם להוכיח שאופציה של טיפול היא הנכונה ביותר בסיטואציה שנוצרה, סביר להניח שבית המשפט ינקוט בצעד זה.

 

ניקח לדוגמא עבירת מין שנעשתה בעת שהנאשם היה קטין. ברגע שהוריו הגיעו אלי, הדבר הראשון שאמרתי להם זה לשלוח אותו לטיפול. כבר בשלב החקירה הראשונה, לפני שהוגש כתב אישום. העובדה שהם ביוזמתם הפנו את הנער לטיפול, יכולה רק לעזור לאורך הדרך ומוכיחה לכל הנוגעים בדבר שיש מאחורי הנער משפחה תומכת ויותר מזה, יש לו רצון לשפר את דרכיו, להבין מהם המניעים מאחורי העבירה ואיך הוא יכול להיות אזרח טוב יותר.

 

במקרה כזה, סביר להניח שבית המשפט יראה את הצעד כצעד חיוני ותהיה לכך השפעה על גזר הדין.

 

במקרה אחר, כאשר תחקרתי את הנאשם, גיליתי כי מאחורי ביצוע העבירה, עומד עולם ערכים שגוי בבסיסו. הנאשם היה קורבן לחינוך נוקשה ואלים וסבל מהטרדה מינית מצד אחיו הגדול בשלב בו התעצבה זהותו המינית והחברתית, ספג הנאשם מסרים אשר השפיעו על מעשיו כבגיר. לא רק מבחינת אופי העבירה, אלא גם על יכולתו ליצור קשר זוגי או אינטראקציה עם בני המין השני.

 

בעבור הרבה אנשים יכול להיות שמדובר בבבלת פסיכולוגי, אולם הבנת אישיותו ומניעיו של הנאשם מסייעת לא רק לבסס את קו התביעה אלא גם את קו ההגנה.

 

כאשר הנני מבססת הליך משפט, חשוב לי להבין את עולמו ומניעיו של הנאשם, כך שאם אבין שטיפול זהו הפתרון הנכון ביותר, ארכז את כל המאמצים בנקיטת הליך זה.

 

ויש גם את המניע האנושי. בחורה צעירה אשר תקפה את אביה, לאחר שזה התעלל בה מינית במשך מספר שנים. היות והתקיפה נעשתה בתכנון מקדים ולא בעת שהתעלל בה, סירבה הפרקליטות לנימוק ההגנה העצמית.

 

היה ברור לכל המעורבים בדבר, כי את הנערה יש לשלוח לטיפול ולא למאסר, על מנת שתוכל לשקם את עצמה. אין מה להוסיף ולהחמיר את סבלה, טען משרדנו בבית המשפט ואכן הופנתה הנערה לקבלת טיפול.

 

מעצר או טיפול ? נקודות למחשבה

 

· מה מהות העבירה, האם זוהי עבירה ראשונה,

· מיהו האדם העומד מאחורי העבירה, מה אורך חייו, איך הוא פועל,

· האם העבירה נעשתה מתוך מניע פלילי שקול וקר או מתוך מצוקה

· באיזה שלב ברצונכם לפעול לקבלת טיפול

· מהם ההוכחות התומכות בעדיפות טיפול על כליאה

· האם הנאשם מביע חרטה על מעשיו

 

על מנת לבחור בדרך של טיפול ולהציגה נכון בבית המשפט, אתם חייבים עורך דין פלילי המתמחה בבניית אסטרטגיות. פנו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי