מעשים מגונים נחשבים לעבירה מינית חמורה. מה שהרבה אנשים לא יודעים, זה שמעשים שנראים לנו כרק בעלי קונוטציה מינית, יכולים להיכלל תחת ההגדרה של מעשים מגונים ולגרור עונש לא פשוט.

 

כעו"ד מומחית לייצוג חשודים ונאשים בעבירות מין, לא פעם אני מטפלת במקרים בהם לא ברורה חומרת העבירה, לא רק בעיני החוק אלא גם בעיני הקורבן.

 

כן, לתגובתו של הקורבן למעשה יש חשיבות מכרעת בחוק הפלילי. ראשית, רק כאשר מוגשת תלונה על מעשים מגונים היא מטופלת. אם מתלוננת מרגישה שלא נגרם לה עוול, היא לא תנקוט בצעדים מחמירים כנגד החשוד ולא תתלונן נגדו במשטרה.

 

אביאל פנה אלי נסער, לאחר שהואשם בביצוע מעשים מגונים בידידה של חבר. הוא לא הבין מדוע מוגשת נגדו תלונה, שהרי נהג עם אותה בחורה בדיוק כמו שנהג עם בחורות אחרות לפניה. "אף אחת לא עשתה לי בעיות ושיחקה אותה קדושה מעונה" הוא אמר לי בפגישתנו, לאחר שזומן לחקירה במשטרה.

 

העובדה שעד עתה אף אחת מהנשים לא הרגישה שנעשה לה עוול או הביעה נכונות להתלונן, אינה הופכת את מעשיו של אביאל לליגיטימיים, אולם יכולה לשרטט קו התנהגותי אשר יכול יעבוד להגנתו. הוא נהג עם אותה בחורה בדיוק כמו שנהג עם אחרות, אחרות נתנו או ראו במעשיו מעשים לגיטימיים ולכן לא היייתה לו כל סיבה לחשוב שמה שהוא עושה אינו חוקי או מטריד.

 

זו הסיבה שחלק מהגדרת מעשים מגונים בעיני החוק, היא הגדרה סובייקטיבית, התלויה לגמרי במתלונן. מה שנתפס כחציית קו אדום אצל אדם אחד, אינו מתחיל להגדיר את הגבול אצל אדם אחר.

 

נעמה וחיים יצאו כמה פעמים. חיים היה רגיל שהקשר עם בחורות עובר לפסים פיזיים אחרי שתיים, שלוש פגישות. בפגישה הרביעית עם נעמה, הוא נהיה יותר פיזי המרגיל, אפילו אגרסיבי. נעמה, שלא הייתה מוכנה לזה, סירבה לשתף פעולה. חיים המשיך להתעקש, קצת הכריח, קצת התחנף והתוצאה, תלונה על מעשים מגונים.

 

בשתי הסיטואציות הללו מדובר בגברים רגילים אשר בדרך כלל מקיימים קשרים בריאים עם בני המין .השני, החלטה לא טובה אחת, אשר נבעה משיקולים מוטעים, מעמידה אותם עכשיו בסיטואציה בה הם צריכים להתמודד עם אשמה של מעשים מגונים.

 

דווקא בגלל שהתמודדות עם החוק אינה מהווה חלק אינטגראלי מחייהם, הם חייבים ייצוג של עורך דין המתמחה בעבירות מין. ישנה סבירה שמי שצריך ייצוג משפטי הם בעיקר מי שמוכר למערכת המשפט ונעצר פעם בעבר.

 

הקושי הוא לא להיכנס אל המערכת ולא להתמודד עם מה שבפנים אלא לסיים את הפרשה רגע לפני שפותחים נגד אדם שכזה בהליך פלילי.

במצבים שכאלה בודק עורך הדין את המתלוננת למול החשוד.

 

המתלוננת-חקירה נגדית –בחינת עדות המתלוננת, מה היא אמרה, כיצד ניתן לסתור את דבריה, מה הביא אותה להגיש את התלונה, האם יש לה מניע, באיזה מצב היא, מה מערכת היחסים שלה עם החשוד. כל פרט חשוב ויכול להיות משנה ומשמעותי כשאתם עומדים מול אשמה של מעשים מגונים.

 

החשוד- מי הוא, מה העבר שלו, מה הוא עשה ומדוע, מה הביא אותו לביצוע המעשה, מה היה הלך הרוח בעת העבירה לכאורה, האם הייתה לו כוונה פלילית, האם הוא נהג אחרת ממה שעשה בדרך כלל.

 

כאשר בוחנים את שניהם אחד למול השני וגם כל אחד בזכות עצמו. מצליחים לראות את התמונה כולה ולבנות קו הגנה חיובי כלפי החשוד.

את זה יכול לעשות רק עו"ד המתמחה בעבירות מין ובעל אבחנה דקה ויכולת בניית אסטרטגיות הגנה חכמות, בתחום הפלילי.


 


עודכן ב: 31/05/2011