מהו רישום פלילי?

 

רישום פלילי הוא רישום של עבירות פליליות המיוחסות לאדם. הוא כולל הרשעות בבית משפט (או פסק דין ללא הרשעה), תיקי משטרה פתוחים (שהוגשו בהם כתבי אישום וטרם נסתיימו או שלא יוגשו בהם כתבי אישום והם ייסגרו), תיקי משטרה סגורים (מחוסר ראיות או "מחוסר עניין לציבור") ותיקים ישנים (הרשעות שהתיישנו או שנשיא המדינה נתן לגביהן חנינה).

 

כבר מהחקירה הראשונה (תחת אזהרה) של אדם בגין עבירה פלילית, נפתח תיק פלילי נגד אותו אדם והוא נרשם כרישום פלילי בגיליון הרישום הפלילי של האדם (כתיק תלוי ועומד (מב"ד=ממתין לבירור דין).

 

כיצד ניתן לדעת אם יש נגדי רישום פלילי או לא?

 

כל אדם זכאי לעיין במרשם הפלילי שלו באמצעות "בקשה לאישור בדבר היעדר מרשם פלילי". יש למלא טופס בקשה, לשלם אגרה (ע"י רכישת בול הכנסה בדואר, 30 ₪, נכון לתחילת 2011) ולפנות עם ת.ז. לכל תחנת משטרה.

את המידע אודות רישום פלילי ניתן לקבל גם ע"י ייפוי כוח ספציפי (למשל, לעורך דין).

 

ישנם שני סוגי תדפיסים של רישום פלילי:

 

1. תדפיס מרשם פלילי – מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות, אשר לא נמחקו מהמרשם הפלילי.

2. תדפיס מידע פלילי – כולל את כל המידע הפלילי אודות האדם: הרשעות והחלטות שיפוטיות שנמחקו ושלא נמחקו מהרישום הפלילי, מידע על תיקי חקירה ומשפטים שדינם מתברר תלוי ועומד, וכן על תיקים שנסגרו.

 

מי עוד יכול לראות את הרישום הפלילי שלי?

 

מלבד האדם עצמו, יכול אדם בעל ייפוי כוח ספציפי מבעל הרישום הפלילי לעיין ברישום הפלילי (למשל עורך דינו או בן משפחתו).

 

מעבר לכך:

 

זכאים גורמים המוסמכים מתוקף החוק לעיין ברישומם הפלילי של אנשים.

ניתן לעיין ברישום פלילי של אדם בכדי להגישו לרשויות ממלכתיות זרות.

כאשר מדובר באדם המעוניין להשתתף במכרזים מטעם המדינה או הרשות המקומית.

מעסיקים אינם רשאים לעיין ברישומו הפלילי של אדם ואינם זכאים לדרוש ממנו העתק של גיליון הרישום הפלילי שלו - לצורך העסקתו. המדובר בעבירה פלילית!

 

מהי "תעודת יושר"?

 

תעודת יושר היא, למעשה, גיליון הרישום הפלילי של האדם, והיא, בדרך כלל, מתייחסת לדרישת המעסיקים המבקשים לוודא כי המועמד לעבודה הנו אדם ישר ונקי מרישום פלילי.

 

האם ניתן למחוק רישום פלילי? כיצד עושים זאת?

 

רישום פלילי, במקרים מסוימים, ניתן למחיקה. בכל מצב, יש לבדוק מהו הרישום הפלילי, בגין איזו עבירה, האם כבר הורשע האדם או שעניינו תלוי ועומד, אולי שאולי, בכלל, נפלה טעות ויש להגיש בקשה לתיקונה וכד'. המעוניין למחוק רישום פלילי, מומלץ ביותר שייעזר בעורך דין פלילי אשר יסייע לו במחיקת הרישום הפלילי בדרך החכמה והיעילה ביותר.

 

רישום פלילי מאגד בתוכו, למעשה, את כל ההליכים הפליליים של האדם. מובן, שאדם בעל רישום פלילי יתקשה למצוא עבודה ולהסתדר בחיים, אך, במקרים רבים, אדם כלל לא יודע על רישומו הפלילי. לעיתים, רישומו הפלילי של האדם איננו מייחס לו אשמה כלשהי בגין עבירה מסוימת ולפעמים, גם אם הוא הורשע והשתקם – ניתן למחוק את הרישום הפלילי. לכן, חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי המתמחה בנושא זה בכל הנוגע לרישום פלילי, עיון בו, משמעותו ומחיקתו.

 


עודכן ב: 31/05/2011