חקירה משטרתית, המבוצעת על ידי המשטרה, נועדה לאפשר למשטרה לשמור על החוק ועל הסדר במדינה. החקירה מוגדרת כתהליך בו מתבררות ונקבעות עובדות, נגבות עדויות ונאספות ראיות.

 

חקירות משטרתיות מתנהלות במגוון רחב של תחומים ובהם חקירות בתחום עבירות פליליות, בתחום תאונות דרכים ותאונות עבודה, בתחום איתור נעדרים ועוד.

 

נוהלי חקירה משטרתית

 

חקירה משטרתית נפתחת כתוצאה מהגשת תלונה במשטרה. עם זאת פעמים רבות המשטרה בוחרת לפתוח בחקירה ביוזמתה, גם אם לא הוגשה תלונה. המשטרה מחוייבת לנהל את החקירה המשטרתית בכפוף לחוקי המדינה ותקנות המשטרה. במידה ונעשית חריגה ממגבלות אלה, שוטרי החקירה עשויים להענש.

 

חקירה משטרתית היא פעילות מורכבת שמחייבת ידע נרחב בדיני ראיות, בהפעלת מכשור מדעי, בתיאוריות פסיכולוגיות ועוד. השוטרים שהוכשרו למשימה נדרשים להפגין בקיאות וידע בכלל הכלים העומדים לרשותם במהלך החקירה ובכלל זה בפוליגרף, במערכות לאיסוף טביעות אצבעות, בבדיקות ביולוגיות וכן הלאה.

 

בכל חקירה ממונה שוטר אחד שנבחר לנהל ולרכז את תיק החקירה, אך עם זאת בדרך כלל משתתפים בכל חקירה מספר שוטרים. חקירה משטרתית פלילית שואפת לפענח את הפרשה ולאסוף ראיות קבילות שיסייעו להרשיע את מבצעי העבירה.

 

מהן זכויות הנחקר בחקירה משטרתית?

 

חקירה משטרתית מהווה שלב משמעותי בהליך הפלילי והיא עשוייה להשפיע במידה רבה על תוצאות המשפט. פעמים רבות המשטרה מעוניינת להביא לסיום חקירה ובתוך כך היא עשוייה להפעיל לחץ בלתי הולם על הנחקרים ולהביאם להודאה בעבירה המיוחסת להם.

 

כל משטר דמוקרטי מתיימר לשמור על זכויות אזרחיו ועל זכויותיהם של נחקרים, עצורים ונאשמים. ברשות מערכת אכיפת החוק כלים רבים שיכולים להגביל את זכויותיהם וחירותם של האזרחים. על מנת להגביל את מערכות החוק לעשות שימוש לרעה בסמכויות אלו, נחקקו בישראל מספר חוקים ותקנות שפועלים לשמירת הזכויות הבסיסיות של אזרחים שנמצאים בגדר נחקרים, עצורים או נאשמים.

 

חוק העונשין אמנם אוסר על החוקרים במשטרה להפעיל אלימות פיסית או נפשית על הנחקרים, אך הוא אינו מגדיר את מידת השימוש בתחבולות שונות. גם כאשר מדובר על סיווג החקירה אנו נתקלים פעמים רבות באי בהירויות. חוקרי המשטרה מוכשרים לגבות עדויות ולתשאל את הנחקרים במטרת להשיג תשובות אמינות מהנשאל.

 

התשאול הוא שלב מקדים במסגרתו מתבצעת שיחה חופשית של הנחקרים עם חוקריהם. בשלב זה הנחקרים נדרשים להכיר את זכויותיהם ולהבין את ההבדלים בין סמכויות המשטרה בסוגי חקירה שונים. בסיווגי חקירה שונים החוקרים עשויים להשיג מהנחקרים הודאה כוזבת. במקרים אלה יהיה קשה מאוד להוכיח בהמשך כי הנאשם מסר הודאה כוזבת.

 

איך להגיע מוכן לחקירה משטרתית?

 

לאור האמור לעיל, לחקירה משטרתית חשיבות והשפעה מכרעת על תוצאות ההליך הפלילי ואופן סיומו. החקירה יכולה לקבוע אם ייסגר התיק בתחנת המשטרה או אם יוגש כתב אישום. אי לכך, בטרם אדם מתייצב בחקירה משטרתית, עליו לפנות לעורך דין מומחה ולקבל ייעוץ והכנה מקצועית.

 

הנסיון של עורכי דין העוסקים בפלילים יכול לסייע לנחקרים להתגבר על תחושות הלחץ ולמסור עדות עקבית ושקולה. נחקרים רבים אינם בעלי דפוסים עבריינים וככאלה הם אינם בקיאים בהליכים המשטרתיים אשר עשויים לפגוע בקו מחשבתם ולהשפיע על הליך החקירה כולו. לכן נחקרים אלה זקוקים לקבל מעורך דין פלילי ייעוץ, הכוונה מקצועית והכנה ראוייה לקראת החקירה המשטרתית.

 

עורכי דין מתמחים בפלילים מלווים את הנחקרים לכל אורך ההליך המשפטי. הם מנהלים את החקירה המשטרתית של לקוחותיהם אל מול המשטרה ואל מול גופים נוספים ובכך מסייעים להם להגיע לתוצאות הרצויות ולסגור את התיק.