בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה ניכרת במספר עבירות המין אשר מדווחות באמצעי התקשורת השונים. נדמה כי הנתונים הסטטיסטיים אודות עברייני מין רק הולכים ומצטברים, בשעה שקורבנותיהם מנסים לאחות את שברי חייהם. אולם צד נוסף של העניין, שזוכה לחשיפה ותשומת לב, הוא תהליך השיקום של עברייני מין שלעתים קרובות מתעכב או נעצר כליל, בעקבות מגבלות שהוטלו עליהם.

 

אילו מגבלות מוטלות על עברייני מין שהורשעו?

 

· איסור על עבודה במוסדות מסוימים – אחת מן המגבלות העיקריות אשר מוטלות על עברייני מין שהורשעו, היא האיסור לעבוד במוסדות חינוך, בתי ספר, פנימיות, מעונות טיפוליים או מוסדות שיקומיים אשר מיועדים לאנשים בעלי לקויות שכליות או מוגבלויות גופניות.

 

· איסור על עבודה בעסקים הנותנים שירות לקטינים או לבעלי מוגבלויות – בנוסף על כך, עברייני מין שהורשעו אינם יכולים לעבוד בעסקים אשר מספקים שירותים לקטינים, כמו למשל שירותי נופש או שירותי הסעות לבית הספר. מגבלה זו תקפה גם לשירותים לבעלי מוגבלויות שכליות או גופניות.

 

· מגבלות נוספות – על עברייני מין שהורשעו מוטלות בנוסף לא מעט מגבלות, כגון : איסור על צריכת חומרים מעוררים מינית, הגבלת שעות יציאתם מהבית, איסור על חיבור לאינטרנט ועוד.

 

באילו מקרים מוסרות ההגבלות על עברייני מין שהורשעו בעבר?

 

· התיישנות – במקרים בהם חלפו 20 שנים מאז שהאדם הורשע בתור עבריין מין, חלה התיישנות והמגבלות שהוטלו מוסרות מאדם זה.

 

· וועדת מומחים – במקרים בהם האדם עובר תהליך שיקום והוא מעוניין לחזור לתפקד כחלק מהחברה, עליו להיבחן על ידי וועדת מומחים שיכולה לקבוע שכבר אין כל צורך להטיל עליו מגבלות אלה.

 

כיצד בכל זאת ניתן לעזור למי שמבקש להשתקם ונתקל בקשיים?

 

כעורכת דין מנוסה נתקלתי לאורך השנים באינספור מקרים של לקוחות אשר הורשעו בתור עברייני מין, אך אשר לא הצליחו להגיע למצב של שיקום מלא בעקבות הקשיים הרבים אשר מציבים בפניהם.

 

לא פעם לקוחות אמרו לי שהם באמת ובתמים מעוניינים להשתקם ולחיות בתור אזרחי מופת בחברה, אולם הם אינם מצליחים לעשות זאת. בנוסף על כך שהם צריכים להתמודד מול החברה הזוקפת לעברם אצבע מאשימה ומסתכלת עליהם בעיניים נקמניות, הם צריכים להתמודד גם עם מגבלות שונות אשר מונעות מהם לעבוד ולהתפרנס בכוחות עצמם ולחזור אט אט למסלול חיים תקין ושגרתי.

 

מניסיוני בתחום אני יודעת שיש לא מעט פעולות בהן ניתן לנקוט על מנת להתגבר על המכשולים השונים הניצבים בפני עברייני מין שהורשעו.

 

למשל, אחד מן התפקידים החשובים ביותר שלי בתור עורכת דין המתמחה בתחום של עבירות מין, הוא להציע ללקוח את ההזדמנות להתמודד עם המגבלות המחמירות האלה. ניתן לעשות זאת על ידי איסוף מסמכים המעידים על תהליך השיקום שהלקוח עבר, איסוף חוות דעת מקצועיות מפי מטפלים ומשקמים וליווי אישי של הלקוח בתהליך ההתנהלות מול הוועדות שלמעשה מוסמכות לקבוע את עתידו בחיים.