אנחנו חיים בעידן בו פעמים רבות חשיבות התדמית ומראית העין עולה לאין שעור על המציאות. בעידן שבו לאחר הופעה קצרה בטלוויזיה כל אדם יכול פתאום להיות "כוכב" למספר רגעים קטנים של אושר ותהילה, מאחר ואמצעי התקשורת שינו לחלוטין את האופן שבו אנחנו תופסים את המציאות.

 

לא צריך להיות בעל תואר שני בתקשורת כדי להבין את הכוח שיש לתקשורת על החיים שלנו ואת הדרכים המגוונות בהן היא משפיעה על האמונות, הערכים וההתנהגויות שלנו.

 

נשאלת השאלה: אם היא משפיעה על חיינו בדברים משניים כמו בחירת מוצרי צריכה ודעות פוליטיות, עד כמה היא יכולה להשפיע על גורמים בכירים בהיררכיה המשפטית? מסתבר כי התקשורת לא אחת משפיעה על דעות הפרקליטים, על הכרעות חבר המושבעים ואפילו על פסיקות שופטים.

 

כיצד התקשורת מתנהלת בשעת סיקור משפטים בעלי חשיבות ציבורית?

 

· גישת העיתונאות ה"צהובה" – לא אחת קורה שמשפט הופך לקרקס תקשורתי בעקבות העובדה שאחד מהשחקנים העיקריים בהצגה הוא שחקן מפורסם, מוזיקאי, פוליטיקאי, אמן או מפורסם מסוג אחר. במקרים כאלה התקשורת בדרך כלל בוחרת לסקר את כל הפרטים ה"צהובים" סביב המשפט, כמו ניתוחי אופי שטחיים, שימוש בכותרות שנונות ועריכת ראיונות נוקבים עם כל מי שקשור, ולו במעט, לפרשה החשובה. כל מה שיגרום לאנשים להתעניין יותר בפרשה המסקרנת החדשה, מה שנקרא "לגרום לעכבר להוליד הר".

 

· גישת העיתונאות החוקרת – במקרים בעלי חשיבות לציבור מסיבות שהינן מעבר לסקרנות גרידא, העיתונות בדרך כלל בוחרת לעטות ארשת פנים רצינית, מכובדת וממלכתית. פירוש הדבר הוא סיקורים מאופקים, שימוש כמעט מוחלט במקורות מידע רשמיים ובאופן כללי התנהלות שאינה מקצינה את המתרחש ומעצימה אותו באופן מוגזם.

 

כיצד התקשורת יכולה להשפיע על הסדרי טיעון?

 

כעורכת דין מנוסה יצא לי לא מעט לנהל משא ומתן על הסדרי טיעון. אני יודעת כי מדובר על עניין מורכב ומסובך, אליו יש לגשת מתוך סבלנות ושיקול דעת.

 

יחד עם זאת, גם ידוע לי היטב כי יש עוד מספר גדול של גורמים חיצוניים אשר יכולים להשפיע במידה בלתי מבוטלת על התהליך של הגעה להסדר טיעון בין הצדדים במשפט. במקרים של משפטים המסוקרים על ידי כל אמצעי התקשורת, יש להם את היכולת ממש לחרוץ בכוחות עצמם את דינו של אדם מסוים. ואיך בדיוק הם עושים זאת?

 

כפי שנאמר קודם לכן, תדמית זה אחד מהדברים החשובים ביותר בעולם המודרני, ומי ששולט על תהליך הייצור של תדמיות בעיני הציבור הם גופי התקשורת השונים. הצגת הנאשם בצורה מסוימת יכולה ללא כל צל של ספק להשפיע על הגורמים השונים שלוקחים חלק בתהליך המשפטי ולהטות את שיקול הדעת שלהם בהתאם.