נפגעי עבירות פליליות שימרו על זכויותיכם


עד לעת האחרונה התנהל המשפט הפלילי בין המדינה כתובעת לבין הנאשם , כאשר לקורבן העבירה לא היה מעמד בהליך הפלילי. אולם , מאז נחקק חוק זכויות נפגעי עבירה התשס"א 2001 ( להלן : "החוק" ) ישנו שנוי בהתייחסות לקורבן העבירה כבעל זכויות בהליך הפלילי.



חשוב מאוד כי נפגעי עבירה יכירו את החוק ויהיו מודעים לזכויותיהם. עמידה על זכויותיכם כנפגעי עבירה יכולה לסייע רבות בהתמודדות עם המשקעים שנשארו כתוצאה מביצוע העבירה כנגדכם וקבלת פיצויי כספי בסיום ההליך הפלילי ממבצע העבירה.


החוק מעניק לנפגע עבירה את הזכויות הבאות:

הגנה על הנפגע:

זכותו של נפגע עבירה להגנה מפני מבצע העבירה כנגדו .כלומר איסור מסירת פרטיו האישים של נפגע העבירה לרבות כתובת ומספרי טלפון. והזכאות למדור שקט מפני מבצע העבירה ( כגון : הוצאת צו הרחקה וכדומה ) . החוק מעניק לנפגע העבירה את הזכות להיות מוגן מפני מבצע העבירה וקרוביו .

קבלת מידע:

הזכות לקבלת מידע הינה זכות של נפגע עבירה מהגשת התלונה ועד לסיים ההליך הפלילי.

 לנפגע עבירה יש את הזכות לקבל מידע על כל אחד מהשלבים בהליך הפלילי וישנה הזכות לדרוש מידע זה מרשויות התביעה זכותו זו מתחילה בזכות של נפגע עבירה לנוכחות של אדם נוסף בהליך גביית התלונה ( פרט לחריגים הקבועים בחוק).
 לנפגע עבירה יש את הזכות לעיין בכתב האישום שהוגש כנגד מבצע העבירה (זכות זאת נשללת רק במקרים מיוחדים).
 לנפגע עבירה קיימת הזכות לקבל מידע בנוגע למאסר או שחרור של מבצע העבירה.
 לנפגע עבירה ישנה הזכות להביע את עמדתו לעניין הסדר טיעון עם הנאשם בביצוע העבירה ,וכן להביעה עמדה בפני רשויות התביעה לעניין עיכוב הליכים כנגד הנאשם.
 ע"פ החוק בעבירות מין ואלימות אין לחקור את נפגע העבירה על עברו המיני (רק בנסיבות מיוחדות המוזכרות בחוק ).
 בעבירות מין ואלימות על המדינה לנהל את ההליכים בתוך זמן סביר על מנת למנוע מנפגע העבירה עינוי דין.
 לנפגע עבירה יש את הזכות להיות נוכח, יחד עם אדם מטעמו, בדיונים המתקיימים בבית המשפט (פרט למקרים בהם בית המשפט פוסק אחרת) .
 נפגע עבירה ראשי למסור תצהיר בכתב על כלל הנזקים שנגרמו לו בשל העבירה (לרבות נזקי גוף, רכוש, נזק נפשי) התצהיר יובא בפני בית המשפט כאשר נגזר דינו של מבצע העבירה.תצהיר זה הינו בעל חשיבות גבוהה ביותר מכיוון שבית המשפט יתחשב בתצהיר הנ"ל כאשר הוא יפסוק בעניין גובה הפיצויים שלהם זכאי נפגע העבירה כתוצאה מביצוע העבירה כנגדו.
 בע"פ 5761/05 פסק בית משפט העליון לנפגעי העבירה פיצויי כספי בסכום של 200,000 ₪ וצירף את נפגעי העבירה כצד פעיל בהליך הפלילי.

בנוסף בתיק תפ"ח 1071/05 פסק בית משפט המחוזי שלתביעה אין שיקול דעת בעניין הגשת תצהיר מטעם נפגע העבירה " במידה ונפגע העבירה מעוניין בהגשת הצהרתו כאמור".

 נפגע עבירת מין או אלימות זכאי להביע את עמדתו בפני ועדת שחרורים ולעניין חנינה לפני מתן החלטה בעניינו של מבצע העבירה.


נפגעות רבות הינן ע"פ חוק למניעת הטרדה מינית, שנחקק בשנת 1998, הגדיר מהי הטרדה מינית. לפני חקיקת החוק, הטרדה מינית בעבודה הינה התנכלות של ממונה כלפי מי שכפוף לו בגלל סירוב להצעה מינית. החוק הרחיב את קשת המקרים הנחשבים הטרדה מינית. גם התייחסויות מיניות אחרות, פוגעות, אשר אינן הצעה מינית, יכולות להיחשב הטרדה מינית.

כלל ראשון ע"פ החקיקה בכל מקום עבודה צריך להיות ממונה על הנושא ,בנוסף לנוהל בנושא הטרדות מיניות.

כאשר עובד/ת חושבת שהוטרדה מינית ישנן מספר דרכים בהם היא יכולה לנקוט:
ניתן לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה על עבירה של הטרדה מינית.ישנה אפשרות לידע את הממונה על "המטריד" ומחובתו לטפל בנושא במידה והנושא לא טופל. העובד/ת יכולה להגיש נגדו תביעה אזרחית.בנוסף ישנה אפשרות לתבוע את " המטריד" ע"פ החוק בגין עוולה אזרחית.

העובד/ת צריכה להבהיר למטריד שיחדל ממעשיו במידי. במידה והמעביד " מאיים" שמכיוון שהיא לא מסכימה לקשר אינטימי איתו היא תפוטר , במקרה הנ"ל החוק מגן על העובד/ת וקובע שבמידה והפיטורין נעשו על רקע ההטרדה הרי שמדובר בהתנכלות ,וכאשר המקרה יגיע לבית המשפט וישנן ראיות לכך שבעקבות התלונה העובד/ת פוטרה . העובד/ת תהיה זכאית לפיצויים.

חשוב לציין שבמידה והעובד/ת פונה למשטרה לשם הגשת תלונה וההליך הפלילי מסתיים בהרשעה גם כאן העובד/ת זכאית לפיצויים ע"פ חוק העונשין ויש לה זכויות מסוימות ע"פ חוק נפגעי עבירה כפי שמוסבר במאמר זה .




לאור האמור לעיל ההמלצה היא להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום ייצוג נפגעי עבירה לפני תחילת ההליכים כנגד מבצע העבירה וכך להבטיח שזכויותיו של נפגע עבירה ישמרו לכל אורך ההליך הפלילי ויקבל את הפיצוי המגיע לו בהליך הפלילי.




עודכן ב: 25/07/2013