נכתב ע"י עו"ד נגה ויזל ופקד ירון בן צבי .


עבירות מחשב


מה המכנה המשותף לסוג העבירות המחשב: עבירות מחשב כהגדרתן בחוק המחשבים, הנן עבירות בסביבת המחשב - המהווה כלי לביצוע העבירה כמו למשל טרור, הסתה, הימורים והלבנת הון באמצעות האינטרנט, פדופיליה ופגיעה בילדים, גניבה , מרמה ועבירות בכרטיסי אשראי ברשת האינטרנט


אנשי משטרה רואים במחשב "עד אילם" המחכה שיוציאו ממנו את הראיות. אנו חיים בתקופה בה המחשב תופס מקום של כבוד בפירמידת הראיות. היינו, גם במקרה בו חשוד שומר על זכות השתיקה, או מוסר גירסה שקרית, עדיין קיים הערך המוסף של בדיקת המחשב וחומר המחשב, הוצאת הנתונים הרלוונטיים ואף שיחזור של חומרים מחוקים, גם אם נמחקו מהמחשב שנים אחורה, או אף אם המחשב כולו פורמט.
אגב, הטרמינולוגיה השתנתה בשנים האחרונות, וכך למשל כיום הטלפונים הסלולארים, הנם מחשבים לכל דבר, מחשבי כף יד (פאלם, וכיו”ב), ולצד זה, נפחי המידע עצומים, החל בדיסק און קי, וכלה בכונן גיבוי חיצוני.


ככל שנוצרים אמצעי הצפנה והגנה למחשבים, כך נדרש מהמשטרה לפתח ולרכוש כלים שנועדו לגבור על אמצעים אלה. לעיתים, משתף היצרן פעולה ומספק למשטרה "דרך קיצור", לעקוף את אמצעי ההגנה, שכן גם עליו חלה חובה לשתף פעולה במקרה של חקירה בחשד לפעולה פלילית.


קיימות כיום שיטות להבטחת אנונימיות אולם עם זאת, למשטרה אמצעים המאפשרים לה למשל לחדור לרשת אלחוטית ממרחק ולהאזין (כמובן בצו שיפוטי) לכל שביב מידע הנשלח או מתקבל דרך רשת זו.

המפלג לחקירת עבירות מחשב הוקם על מנת לתת מענה לאתגרים הטכנולוגיים החדשים העומדים בפני המשטרה.כיום, בנוסף למפלג מצויות יחידות חקירה לעבירות מחשב במחוזות השונים

ככלל אפשר לסווג את פעילות המפלג לשלוש קטיגוריות עיקריות:


1. עבירות מחשב כהגדרתן בחוק המחשבים , בעבירות אלו משמש כקרבן העבירה וכיעד לתקיפה.
מדובר בעבירות הבאות:
 חדירה לחומר מחשב
 חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת
 שיבוש או הפרעה למחשב .
 עריכה והפצה של וירוס מחשב

2. עבירות "רגילות" שבעבר בוצעו ללא מחשב והיום גילו העבריינים את הפוטנציאל הגלום במחשב ע"מ להעצים את פעילותם הפלילית מצד אחד ולהקשות על חוקרי המשטרה את גילויים מהצד השני. עבירות קלאסיות של מרמה, גניבה ,זיוף וכן עבירות מין, סחר בסמים, עבירות ביטחוניות, הימורים, הסתה לאלימות, איומים ולמעשה כל עבירה שניתן לבצעה באמצעות מדיית המחשוב, רשת האינטרנט או הודעות דואר אלקטרוני. בעבירות אלו המחשב משמש ככלי לביצוע העבירה.


3. כל עבירה אחרת שהמחשב משמש בה ככלי קיבול לראיות יש צורך במיומנות ובידע מקצועי ע"מ לתפוס את המחשבים ולהפיק מהם פלט ראיות קביל עפ"י דיני הראיות.


קיים כיום נושא מהותי והוא כלים לגיטימיים אשר עשוי להיעשות איתם שימוש בלתי חוקי. כלים אלה כוללים תוכנות ושירותים לגלישה אנונימית, תוך הסתרת כתובת ה-IP (כלי לגיטימי כשלעצמו, כל עוד לא נעשה בו שימוש פלילי).


רוגלות שהן לעיתים תוכנות ניטור (המכונות לעיתים סוסים טרויאנים, עקב אחת השיטות בהן הן פועלות, שמבוססת על החדרה במסווה של תוכנה אחרת, בדומה לאותו סוס טרויאני שנשלח על ידי צבא יוון במלחמת טרויה), הנן תוכנות הנועדו לאסוף מידע ממחשבים. פיתוח רוגלה אינו מהווה הפרה של החוק, זאת בניגוד לפיתוח נגיף מחשב. בשונה מנגיף מחשב שכל מטרתו הנה הרס בלתי מבוקר, ואופן פעולתו הנו ונדליזם והפצה המונית, הרי שרוגלה נועדה לסייע לאסוף ראיות או מידע ממחשב אחר. לפי החוק, רשאי אדם להפעיל רוגלה אך ורק אם נתקיימו התנאים הבאים:


א. רשות אכיפת חוק, מלווה בצו המתיר לה לבצע האזנת סתר, יכולה לצורך ביצוע האזנה זו להפעיל רוגלה, ככלי האזנה לכל דבר.


ב. אדם רשאי להתקין רוגלה במחשב של קטין או במחשב הנמצא בשימוש של קטין, אם הוא האפוטרופוס החוקי שלו. גם במקרה זה, הוא רשאי לבצע ניטור חשאי של המחשב.


כל סיטואציה אחרת בה מופעלת רוגלה, הנה בלתי חוקית, והאחראי ומי שיתן את הדין, הנו מתקין התוכנה ולא היצרן שלה, זאת בהנחה שהיצרן החתים את משתמש הקצה ברשיון שימוש (כפי שאכן מקובל ונהוג) המחייב אותו לעשות בתוכנה אך ורק שימושים במסגרת החוק.


ה. תוכנות הניטור לאיסוף מידע על הרגלי הצריכה של המשתמשים הנן סוג של רוגלות המותקנות בקלות יחסית כתוספים לאקספלורר, לרוב ללא ידיעת המשתמש. גם תוכנות אלה לא הוצאו עד כה אל מחוץ לחוק, והדרך היחידה להתמודד איתם הנה באמצעות כלי אנטי כגון AwAware.

ו. הפצה המונית של ספאם. גם פעולה כזו לא הוצאה,עדיין, אל מחוץ לחוק, והחוק היחיד המגן על מקבל הודעות הזבל, מאפשר לו לבקש פעם אחת ויחידה למחוק אותו מרשימת התפוצה, כאשר מרגע זה, מחוייב שולח ההודעה לחדול מלשלוח הודעות נוספות.


כל זאת במידה והמאגר אותו מחזיק שולח ההודעות עונה על ההגדרה של מאגר מידע.
אולם, לעיתים קרובות השימוש בספאם מלווה בעבירות פליליות אחרות.

 


עודכן ב: 25/02/2013