באדיבות מחלקת נוער,אגף חקירות ומודיעין – משטרת ישראל.

משטרת ישראל שמה לה למטרה להיות קשובה לצרכי השטח. עובד הנוער מאופיין בגישה חינוכים ושיקומית המדגישה את חשיבות הוצאתו של הקטין מהמעגל הפלילי.

קטין המעורב בפלילים זוכה ליחס של אזרח ששגה ולא של עבריין מועד, תוך שמירה על זכויותיו.

בנסיבות מסויימות יגנז חומר החקירה נגד הקטין בהליך חקירתי של "אי-תביעה" (א.ת.). מטרתו של הליך זה לאפשר את חקירת הקטין תוך הימנעות מרישום משטרתי (מתיוג הקטין).

עובדי הנוער מוסמכים בהכשרה מיוחדת ופועלים בלבוש אזרחי, ברכב מסווה, ביחידות נוער נפרדות ובשיתוף פעולה מלא עם גורמי חינוך וטיפול בקהילה.

הפקחנים ועובדי המניעה מהווים "עיניים" ו"אוזניים" של יחידת הנוער בשטח.

תפקיד עובדי המניעה הוא לאתר קטינים על דף התדרדרות, לקיים קשר עם שירותי רווחה ובוסדות חינוך, לבצע פעולות הסברה ולהפעיל בני נוער מתנדבים לשיתוף פעולה עם המשטרה.

תפקיד הפקחנים הוא לחשוף פעולות פליליות המבוצעות על ידי קטינים, לעקוב אחר התנהגות עבריינים מועדים ולסייע לרשויות המטפלות בנוער בסיכון, נעדרים וקטינים שברחו ממעונות חסות.

תהליכי חקירות קטינים
חוקי הנוער אינם כוללים הסדרים והוראות ביחס לחקירת קטינים ע"י המשטרה, אולם מתוך מודעות לצרכים המיוחדים של קטינים, קבעה לעצמה המשטרה הנחיות וכללים מיוחדים בעניין זה ועל פיהם היא נוהגת.

לפי הנחיות אלה בכל תחנות המשטרה ימונו עובי נוער, שיעסקו בחקירת נוער, פקחנות ומניעת עבירות. עובדי הנוער הם שוטרים שקיבלו הכשרה והדרכה מיוחדת לצורך עבודה עם בני נוער וילדים.

קטינים החשודים בביצוע עבירו ייחקרו, ככל האפשר, ע"י עובדי נוער בלא מדים. ככל שניתן, תתבצע החקירה בשעות היום, בזמן שהקטין אינו במסגרת חינוכית או תעסוקתית, בחדר חקירות נפרד לקטינים, בלא נוכחות עדים או נחקרים בוגרים.

ככלל, תפקידה של המשטרה למנוע עבירות ולגלותן, לתפוס את העבריינים ולתובעם לדין. יחד עם זאת, בעבירות קלות רשאי קצין משטרה בדרגת פקס ומעלה, להורות שלא לחקור בעניין העבירה ולסגור את תיק החקירה מחוסר ענין לציבור, תוך שהוא שוקל את חומרת המעשה, נסיבותיו, נסיבות ביצוע העבירה הקשורות בקרבן המעשה ושיקולים רלוונטים נוספים – ביטחוניים, מדיניים או ציבוריים שונים.
במקרה כזה ייגנז חומר החקירה בהליך חקירתי המכונה א.ז. (אי תביעה), שמטרתו לאפשר את חקירת הקטינים תוך הימנעות מתיוג הקטין כעבריין. משמעות הדבר, שהקטין לא יעמוד לדין בגין אותה עבירה ופרטיו האישיים לא יופיעו במאגר הממוחשב של המשטרה.

נקיטה בהליך זה היא חד-פעמית ומחייבת הודאת הקטין, הבעת נכונתו להתנצל בפני הנתבע ולפצותו וכן, התרשמות החוקר שהקטין לא יחזור לבצע עבירות. במידה וישתנו הנסיבות ויחזור הקטין לבצע עבירות. ניתן יהיה לפתוח מחדש את התיק ולנהל חקירה פלילית שעלולה להסתיים בהעמדה לדין. כל זאת בשת"פ ותיאום עם קצין מבחן לנוער.